Probe GT Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Hei volvo folket, som tidliggere nevnt her så har dama mi en 240, herregårdvogn B230K som noen av dere kanskje allerede vet. Er ikke sikker på om det er GL eller hva det er, MEN til problemet. Kan aldri huske at setevarmen har funka, lampa lyser men ingen varme. Hva kan være feil, har sett over alle sikkeringer og slikt, og alt ser riktig ut! Har plukket fra hverandre midt konsolen, og dratt ut setene flere ganger, men finner f*** ikke feilen. Også slo tanken meg, kanskje den ikke har varme elementer i setet, men jeg mener at det metall 'nettet' er varme elementet. Men er ikke noen elektrikker jeg så aner ikke :hello: Litt hjelp og få her? damndamn Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Hei volvo folket, som tidliggere nevnt her så har dama mi en 240, herregårdvogn B230K som noen av dere kanskje allerede vet. Er ikke sikker på om det er GL eller hva det er, MEN til problemet. Kan aldri huske at setevarmen har funka, lampa lyser men ingen varme. Hva kan være feil, har sett over alle sikkeringer og slikt, og alt ser riktig ut! Har plukket fra hverandre midt konsolen, og dratt ut setene flere ganger, men finner f*** ikke feilen. Også slo tanken meg, kanskje den ikke har varme elementer i setet, men jeg mener at det metall 'nettet' er varme elementet. Men er ikke noen elektrikker jeg så aner ikke :hello: Litt hjelp og få her? damndamn Den har nok varmeelementer, men på 9 av 10 gamle Volvoer jeg har vært borti, så er varmeelementet ødelagt :( . Til og med på min 96 940 er elemetet kaputt... Tåler ikke mye før det er brudd. Erik Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Jeg hadde samme problemet med min 940. Hvis du tar fram mulitmeteret ditt, så klarer du nok å måle deg fram til hvor det er brudd. Jeg hadde brudd i varmeelementet som ligger i ryggen. Dette gjorde at den totale kretsen ble brutt, og ingen varme. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Bah... Jeg fryktet for dette her:( Hvordan kommer jeg til i ryggen? Kanskje dumt spørsmål uten og ha sjekket først.. Noen måter og reparere det på, er lodding utelukket pga varmen ? Jeg må vel heller få sveiset dette, hvordan ordnet dere det? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Jeg tok en spansk en, og koblet ut elementet i ryggen. Dette medfører at spenningen over elementet i setet blir mye høyere, så det varmer helt sykt nå. Dette gjorde jeg bare fordi jeg snart skal bytte seter, og fordi jeg ikke gadd å sprette opp setet for å komme til ryggelementet. Hvis du velger å gjøre det ordentlig, så er det ikke noe problem å lodde. Det blir langt i fra så varmt at tinnet smelter. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Ok, da går jeg for det!:):) lurt det og få ekstra mye varme da, kanskje litt farlig. Men hvis det er innen for grensene så hadde jo det vært et triks hvis du vil ha mer ut av settet:D er litt opptatt av hvor fort det varmes opp også:) Da jeg bruker multimeteret, er det best og bruke den pip funksjonen?:) Takker for hjelpen, jeg ser ikke noen annen feil en dette nå, så det er vel konklusjonen. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Jeg vet ikke hvor bra det er for varmeelementet å booste på med spenning, men det har hvertfall fungert fint hele vinteren. Når bilen blir startet i -10 grader om morgenen, så er det god varme i setet før jeg har kjørt ut av veien hos meg - dvs omtrent 1 km. Blir veldig fort varmt altså :D Nå kjenner ikke jeg til multimeteret ditt, men du må stille det inn på motstand ( ohm ), for da kan du måle om det er motstand i kretsen, altså kontakt. Får du ikke utslag på måleren er det brudd i kretsen, og da er det mest sansynelig elementet som er gåent. Dersom det bare er brudd i ett av elementene, lager du bare en jumper som sender strømmen kun til det andre elementet. Lykke til! Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Jasså sier du det! Ja det er temlig raskt ville jeg også sagt, hehe spørs jo hvordan seter du har, skinn seter er noe herk egentlig, drit kalde:) Tror ikke jeg har Ohm funksjon på den, har prøvd og finne ut av det før, så ser ikke ut som jeg har det. Men tror jeg kan greie meg med den pip funksjonen, den røde og svarte pinnen på meteret får kontakt, så piper det. Hvis det ikke piper har jeg bruddet. Burde vel funke det å da? Trenger vel ikke å være perfeksjonist på dette heller da :hello: Jumper, brukte du vanlig ledning? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Jada, det bør funke. Jepp, helt vanlig 2,5kvm - men du kan bruke omtrent hva som helst tror jeg. Har vanlige stoff seter til 940. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Da skal det loddes og fikses her, takker for all hjelp.. kommer tilbake og plager dere hvis det viser seg at ikke dette var feilen :lol Litt kaldt og holde på i 16minus, så må få rulla den inn i den isolerte garasjen hvor proben står i dvale. Er jo nå jeg skulle hatt de jævla setevarmerne:D:D Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bue Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Hadde problemer med setevarmen i 460 en min også. Funket ikke i førersete. Etter litt måling fant jeg ut at det var brudd i sitteputa. Var nede å hørte på volvo om dette var noe som var vanskelig å fikse, å fikk da høre at det var nesten nytteløst å fikse, og at det ville bli veldig dyrt. Men en dag ble jeg så lei av den setevarmen som ikke funka at jeg gikk ut og prøvde å fikse den. Etter rundt 1,5 time var det varme som aldri før :) Hadde brudd i sitteputa på to plasser, bare tvinnet trådene veldig godt sammen og har funket strålende i 3 måneder nå :) Siter [ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS [x] 2001 Volvo V40 1.9D [x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler [x] 1974 VW 1300S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Så bra! Var det pes å komme til sitteelementet da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Haha, ja der ser du, selv om dem kanskje har en bakrund med god erfaring med biler så skal de ikke alltids ha rett:D DIGGER meg at du fikset det! Jeg lurer også på hvordan det var og komme til, hva som måtte 'demonteres' Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tohola Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Jeg har demontert flere seter i 7/900 og byttet innmater og deler i korsryggstøtte osv. Det er ikke noe problem, gjort på ca 1-2 timer å bytte begge varmeelementene i et sete om man tar det rolig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet Februar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Setet bør ut av bilen og opp på et bord. Metallringene som holder åpningene til rygg- og setetrekk sammen må klippes av: Elementene består av to plastrammer med varmetråder på, et for rygg og et for rompe. Plastrammene trekkes ut av åpningene i trekket: Det kan jo være flere steder det kan oppstå brudd. Se etter steder der det er eventuelt er knekk i plastrammene. Men ofte er det der ledningen går inn/ut av termostaten. Fikses med lodding og krympestrømpe. Ved montering erstattes de avklipte metallringene ("hog rings") med bunteband. Det er din bil, men jeg vil fraråde å koble all strømmen over på ett element. Hva om setet står påslått uten at noen sitter i det og merker varmen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.