Gå til innhold

Automat scorpio

Ranger emnet


carbonblue

Anbefalte innlegg

Hei

første innlegg her :cocain:

Har nettopp kjøpt en gammel scorpio 2,8 Gia 85 mod. Automat, kun kjørt 132 tusen kjenner eieren.

Bilen funker supert untatt automaten, den veksler kun i 1 og 2 gear. (3) kobbler inn forover eller revers kraftig. men funker som om den går på kick down. har sjekket kick down wiren og alt virker ok. tatt ned bunn pannen under gear og sjekket kick down ventil og alt virker helt supert.

oljen på kassen var som ny.

Finnes det tegninger, verkstedshåndbok el. til slike kasser ?

Bilen er så pass gammel at det er ikke noe å bruk så mye penger på. Tross alderen er den utrolig fin.

Noen ideer ?

Kan kassen justeres når den skal gear ?

den skifter fra 1 til 2 ved 3800rpm. og ved 120 km/t fra 2 til 3.

Dette problem kom pluttselig.

 

Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips, på en så gammel Scorpio så er det vel C3 kasse, da er det sannsynligvis noen på granadaklubben som har peil, men kan jo kanskje være ett bremsebånd som trengerjustering, eller no i den dur.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har problemer med at kassa girer ved veldig høyt turtall, selv ved lite gasspådrag så er det stor sannsynlighet for at en eller annen vakumslange har hoppet av/lekker.

 

Min bil girte ikke før turtallet nærmet seg 4-5 tusen, nettopp fordi det ikke var noe vakum til å styre giringen. Automaten trodde man kjørte full gass hele tiden og girte deretter, selv med lite/moderat gasspådrag. Slangen som løsnet på min gikk fra innsuget og til den lille kuleforma boksen rett under frontruta på passasjersida.

 

Det skal justeres bremsebånd som sørger for giringen, eller om det er hvor mye/lite kassen slurer i gir. Skal ikke begi meg ut på å forklare det :)

 

Alle scorpioer ble forresten levert med A4LD kassen, noen helt hydrauliske, noen delvis elektriske og noen enda mer elektrisk styrt. Din er vel av simpleste sort der det meste blir styrt av trykk/vakum.

 

Litt usikker på hva du mente med: "(3) kobbler inn forover eller revers kraftig" ?

 

Mener du at revers kobles inn hvis du setter girvelgeren i posisjonen (3)? Har ikke du såpass gammel automat at valgene er: P-R-DE-D-2-1 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik

Takk for forslag, jeg hiver meg til i morgen og sjekker slanger osv.

det jeg mente med (3) var at ved stor fart/turtall girer den opp i 3 gear.

 

Ellers mente jeg at den kobbler hurtig og markert fra N til D eller R.

 

Inndelingen er P-R-N-DE-D-2-1

Er meget spent på om jeg finner lekasje !

 

Tusen takk !

Har fått et tips om å sjekk MAF sensoren, etter som jeg kan finn ut har ikke denne "gammlingen" en slik sensor ? eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir rørt til tårer når noe som er ett stort problem for noen viser seg og være en enkel feil. og lett lar seg løse. syns det er fint at tråden blir fullført med at dere opplyser at feilen er funnet og løst. og hva det var. mange av oss er like spent som probleminnehaver. takk takk happyhappy

2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår