Gå til innhold

5,25" coaxial/komponentsett, opptil 2500,-

Ranger emnet

BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Nå er tiden inne for mer trøkk i el-gitarene, og jeg er på utkikk etter en oppgradering til 4"-erne mine. Så nå er det 5,25" som gjelder (har ikke plass til større).

For å holde installasjonen mest mulig skjult, er coaxial, eller et komp.sett som også kan benyttes som en coaxial, mest interessant. Plasseringen er dessuten såpass OK i dashbordet at dette ikke skal ha stort å si for lyden uansett (slipper til og med refleksjoner fra rutene). Dette bør tilsi at jeg kan gå litt ned i pris og likevel bli fornøyd! :)

Fint om folk kan komme med forslag, om de vet om et sett 5,25" som spiller rått på rock/metal til <2500,-. Har imidlertid et par andre kriterier også, og ramser likegodt opp alle nedenfor:

- Pris inntil 2500,- (veil. pris kan godt være mer, men dette er omtrent hva jeg er villig til å betale).

- Må IKKE ha puslete midbass, og må altså være en høyttaler som er underholdende å høre rock og metal på. Hvor nøyaktig den gjengir Katie Melua er egentlig uvesentlig, selv om jeg overhodet ikke tviler på at det finnes høyttalere som gjør begge deler like godt! :) Litt god og varm lyd er noe jeg setter pris på. Høyttalere som låter kalde er ikke noe særlig til å fremheve helvetes flammer i lydform, spør du meg!

- Må IKKE ha skjærende diskant!

- Må IKKE ha en ytre diameter på mer enn 12,5cm! Dette er viktig, for dashbordet er beregnet for 4". :) Så mye membranareal som mulig (bred kant på utsiden av kurven med masse skruehull for lett montering er unødvendig plassbruk).

- Må tåle juling; vil bli koblet opp til en stor forsterker som takler all dynamikken, og vil bli voldtatt med fete riff og beats daglig.

Med dette i bakhodet har jeg vurdert følgende høyttalere, men er åpen for andre forslag også:

Morel Integra Ovation 5 (litt drøy pris)

Morel Pulse 5 Coax (fin pris!)

Infinity Kappa 50.7CS (hvor får man dette utenom bilradiospesialisten?)

Edit: Pioneer TS-E1396 (liker denne eMotion-serien, for den gamle var bra. Denne er bedre!).

Har også sett litt på andre saker fra Pioneer (har 3004SPL som basshøyttalere, og jeg syns faktisk "Pioneer-lyd" er riktig så bra til min type musikk). Er ingen Hi-Fi-freak, og hører heller aldri på klassisk/jazz/pop/country, etc. Kun rock, metall og techno/trance innimellom.

Er noe skeptisk til Morel og metal i samme setning, men velger å vente med å gjøre opp en mening til jeg har hørt det! De gamle Focalene mine (130V2) taklet det meste greit, men diskantene likte ikke high-hats på høyt volum særlig godt (R.I.P.) :P

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev og skrev på det i en PM til deg ja, det med størrelsen... en 5,25" er nødvendigvis 13 cm i chassidiameter, UTENOM festeørene... :) så skal du ha inn en vanlig standard 5,25", må du nok frem med filen på ett eller annet. 12,8-13cm er nok den vanlig diameteren, og da har du fire festeører utenfor der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev og skrev på det i en PM til deg ja, det med størrelsen... en 5,25" er nødvendigvis 13 cm i chassidiameter, UTENOM festeørene... :) så skal du ha inn en vanlig standard 5,25", må du nok frem med filen på ett eller annet. 12,8-13cm er nok den vanlig diameteren, og da har du fire festeører utenfor der igjen.

Litt filing er ikke noe problem! Hehe.

Dessuten, om man tar Infinityen over her som eksempel, er den nok mulig mer enn 12,5cm ved festeørene, men om man vrir den, vil den gå klar. For den har bare fire små ører, ikke sant... :)

Om den hadde hatt festering rundt hele, måtte jeg nok filt, ja! Men dette håper jeg å slippe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte settet i bilen for 2 uker siden og det låter bedre og bedre for hver dag..

JEG synes iallefall at til en slik pris så spiller settet fryktelig godt og fryktelig høyt.

Har en testlåt som jeg tester frontsett med... og den er gøyal å høre på med pulse settet :D Rock seff.

Skal fiske frem navnet på låta så kan du selv høre om den er "bra" nok til testing av frontsett ;)

Pulse 5 er billig og :D

Edit:

Dream Theater sin sang The Mirror :)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dream Theater - The mirror.

Hørt den? RÅ :)

Men en ting jeg oppfatta da jeg spillte med Morel settet første gangen var at i begynnelsen så er lyden litt "fersk"... altså ikke helt som forventet... nå har jeg spillt nesten helt på grensen "hver dag" i 2 uker, og siste 3 dagene har lyden forandret seg fra "fersk" til "moden"... bedre for hver dag som går :D

Hvis du skjønner?

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe skeptisk til Morel og metal i samme setning, men velger å vente med å gjøre opp en mening til jeg har hørt det! De gamle Focalene mine (130V2) taklet det meste greit, men diskantene likte ikke high-hats på høyt volum særlig godt (R.I.P.) :P

hehe... du skulle bare hørt på Ramstein, System of Down og Him på max volum... for det første de fleste høytalere komprimerer lyden etterhver som spolen får en del effekt over tid. Har nevnt flere ganger: Morel bruker hexagonal tråd i spolen som leder varmen fortere og mer effektiv noe som gir en større tålighet for større effekt over lengre tid dvs større dynamikk over lengre tid.

det er veldig enkelt: kvaltet koster penge, det er ikke bare for navnet du betaler en høyere pris..... du kjenner til hvordan et kvalitets kontrol på et produkt fungere knock og det som ikke oppfyller en "minste krav" til spec blir ikke godkjent og enten vraket eller kassert.... og som mye annet: kanskje solgt under andre merke men med samme "utsende", og samme enkelte parametrer, men neppe samme kvalitet/lyd.....dog en del billligere enn merkevaren....samme produkt? hehe... neppe... :hello:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få komme med en positiv utblåsning! :D

Vil bare benytte anledningen til å takke for god respons fra hyggelige og informative selgere!

Jeg har nå kjøpt et sett Alphasonik-coaxer (vet de er laget på samme sted som Audiobahn), av to grunner: Nysgjerrighet, siden jeg ikke liker å dømme før jeg hører, og pris - virker som veldig mye for pengene. Alphasonik ser ut til å være mer rettet mot lydkvalitet enn Audiobahn også, og siden jeg er optimist av natur virker det unaturlig å ikke prøve! :)

Hvem vet, kanskje jeg slipper å bruke flere laken (igjen) på dugelig lyd i front!? Men om jeg blir "nødt", det får tiden vise. Jeg er hvertfall veldig spent og forventningsfull i forhold til lyden! Hehe.

Jeg har dessuten revurdert tanken på dyrere frontsett (over 2000,-), og kommet til at jeg uansett har så mye vei- og motorstøy at det fort blir bortkastede penger. Må bli i en senere bil! :)

Det er rett og slett flust av selgere som skiller seg ut i positiv grad her på forumet, og det er jeg glad for! Hadde lommeboka vært litt mindre luftig om dagen, skulle jeg sannelig kjøpt et sett høyttalere eller to fra hver av dere, for makan til service skal man lete lenge etter. Setter også pris på evnen dere har til å forstå en kundes behov, og ikke prakke det faste produktet på tilfeldige kunder uten noen vurdering av hans/hennes behov i utgangspunktet.

Tusen takk til Transmedia, Morel, og Zetec for usedvanlig (vanlig for dere, kanskje, ikke for alminnelige forbrukere som meg) service og entusiasme! :)

Samtidig vil jeg også takke de som skiller seg ut i den andre enden av skalaen, som legger lista stadig lavere for resten. Her nevner jeg ingen navn, fordi jeg er i skrekkelig godt humør i dag. Hehe.

Fred ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Transmedia, Morel, og Zetec for usedvanlig (vanlig for dere, kanskje, ikke for alminnelige forbrukere som meg) service og entusiasme! :)

Fred ut!

Skulle bare mangle :)

Da får vi håpe at du blir fornøyd med valget ditt, og skulle det være noe får du jo bare ta kontakt ved en senere anledning.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider