Gå til innhold

Morel. Hvem forhander????

Ranger emnet


BoraMan

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

hehe.

Dette er vel ikke det som kan kalles snikrekame,her er det et konkret spørsmål om produkter og da syns jeg at det er på sin plass å dele erfaringer. :)

Er bare å håpe at dette ikke blir missbrukt med å signe opp flere kontoer for å lage slike poster da;)

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville glatt ha valgt Morel... stikkord: Diskant f.eks.

Focal har en skarp diskant som jeg føler man må være spesiellt intr. i om man skal like focal.

 

Morel har en fløyelsmyk og klar diskant som føles varm og fyldig.

Det er jo diskantene Morel ble kjent for :) Og som er en lyd de aller aller fleste vil like! Morel er ett sikkert kjøp enten du kjøper billigste Pulse serien eller om du går for supersettet Elate.

 

Les mere om Morel HER og titt på utvalget :D

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste når det gjelder høytalere er ikke å generalisere. Ingen av seriene til Morel låter likt akkurat som at ingen av seriene til Focal eller Hertz låter likt. Det vil dog være visse likhetstrekk i lydsingaturen som man kan trekke frem. Alle har sine sterke og svake sider.

 

Morel sin sterke side er helt klart lyttevennligheten. Dette gjør at man sjeldent blir lyttettrett når man lytter på høyttalerelementer laget av Morel. For meg gir dette dog en negativ effekt; man blir litt lei. Det hele låter litt vel forfinet og mykt. Det mangler litt dynamikk og brutalitet, noe som er essensielt på mer avansert musikk. Dette betyr ikke at Morel elementer generelt mangler oppløsning. Samtidig kan Morel sine elementer låte svært så forførende på stemmer. En annan fordel er således at Morel generelt er noe mer tilgivende overfor dårlige innspillingen enn visse andre. Med tanke på at over 80% av dagens musikk er dårlig innspilt og mikset, er dette noe man nok bør vurdere. Det må legges til at mye vil her avhenge av innstallasjon og applikasjon. Disse karateristikkene jeg her har nevnt vil også variere noe fra serie til serie. Morel vil uansett være et fornuftig valg i mange sammenhenger.

 

Når det gjelder Focal, så har jeg vært en stor fan av Focal sine basser og mellomtoner i lang tid. Også her er det forskjell fra serie til serie, men et Focal element har alltid familielikheter med resten av sortementet. Focal er på mange måter motpolen til Morel, og således vanskeligere å få til å fungere skikkelig. Elementene er generelt mer kritiske overfor dårligere innspillinger. Dette henger tett sammen med en noe lysere klangbalanse. Jeg føler Focal har evnen til å opptre vesentlig mer brutalt og aggressivt enn f.eks Morel, noe jeg ser på som viktig, men igjen, dette er også noe som gjør at det er enklere å drite seg ut med Focal enn Morel.

 

Jeg er litt abvivalent når det gjelder disse to merkene. Begge har sider som appelerer til meg, hvor Focal er et sterkere valg i mine øyne. I samme moment er jeg nok fristet til å anbefale Morel i de aller fleste sammenhenger, da dem er lettere å ha med å gjøre, og samtidig er mer tollerante generelt sett. Det at jeg omtaler Morel som mer tollerante, betyr ikke at vi snakker udefinert og maskert lyd. Det henger mer sammen med en noe snillere og forsiktig klangbalanse.

 

Det er viktig å poengtere at her er det ikke noe "både-og". Her er det "enten-eller". Man kan godt verdsette begges kvaliteter, men dem er så ulike at man ikke ville ha stor problemer med å velge, om man har en fast bestem preferanse.

 

Jeg vil videre få legge til at det selvsagt finnes andre alternativer enn disse to både med like karateristikker på hver sin kant og midt mellom.

 

lykke til i jakten!!!

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det problemet i noen biler " skrikende diskant " Bare man monterer utstyret rett .

Focal er av det klart bedre på markedet, uten tvil .

Og Focal har mange forskjellige komponent sett, du finner sikkert et som passer ditt behov .

 

Ser flere på forumet har testet den rimeligste serien og er MEGET fornøyde .

 

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår