Gå til innhold

Teste bil batteri...Hvordan? Hvor?

Ranger emnet


lector

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer litt på om battereiet mitt ikke er helt på topp.

 

Lurte på hvordan jeg skal få testet om det er noe

galt med det. Eller hvor jeg kan få gjort dette i

oslo området?

 

Alle tips taes imot med STORT takk :)

 

MVH Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Lurer litt på om battereiet mitt ikke er helt på topp.

 

Lurte på hvordan jeg skal få testet om det er noe

galt med det. Eller hvor jeg kan få gjort dette i

oslo området?

 

Alle tips taes imot med STORT takk :)

 

MVH Tom

 

 

Vi har en såkalt battery tester. Men hvis du kjenner en som har en vanelig måler så gjør ikke det noe. Men kommer litt ann på hva du skal teste. Hvis bateriet ditt er sån rundt ca 13.5 - 14 Så er det helt topp ;)

www.gtbil.tk

 

going for a

cosworth

escort

bmw

audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å få tak i en syremåler.

 

Skal ligge mellom 1.25 - 1.27 Da er det i god stand.

Er det på 1.14 er cella ødelagt eller batteriet helt utladet.

 

Om en celle er på 1.14 f.eks og resten er 1.25 + så kan det være nokk å fylle på vann å prøve å lade det.

Men er cella ennå på 1.14 så er batteriet ødelagt.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bateriet ditt er sån rundt ca 13.5 - 14 Så er det helt topp ;)

 

Når bilen står på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et fulladet batteri vil ha 1,28 når du måler syrevekte. ved 20 grader celcius

 

når du tester batteriet så skal ikke spenningen synke under 8,4 volt. da er det noe gæærnt

 

for å belastningsprøve batteriet så må du følge disse "reglene"

 

belastningstrøm= 3xah tallet ah=ampertimer

belastningstid= 10 seunder

batteriets temp= ca 20 grader

og det burde være minst 1/2 ladet opp

 

et dårlig batteri så vil spenningen synke jevnt under hele testen.

 

på et bra vil det synke litt og holde seg stabilt

 

 

for belastningsprøve med startern på bilen så gjør du sånn her:

 

ta av coil ledningen så bilen ikke starter

 

batteriet må ha minst 15 grader celcius.

koble til et voltmeter over batteripolene så du ser spenninga

kjør startern i 10 sek

batterispenninga burd eikke synke under 10 volt

det skal heller ikke boble i batterisyren i noen av cellene

 

 

Lading:

 

normalladning

 

lad med ca 10% av kapasiteten på batteriet. et batteri på 60ah vil få en ladestrøm på 6 ampere. dette er den beste måten og lade et batteri da det sliter minst på det

 

hurtigladning:

 

dette skal kunn brukes til nødløsning og man kan lade opptil 80% av batteriets kapasitet. du må ikke lade det for lenge for det kan begynne å koke (gasse). tempen skal ikke overstige 45 grader celcius.

 

 

håper detta var til noe hjelp. jeg har mer på lager men vet ikke helt hva du er int i å høre

 

Mvh Lars Moe

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et fulladet batteri vil ha 1,28 når du måler syrevekte. ved 20 grader celcius

 

når du tester batteriet så skal ikke spenningen synke under 8,4 volt. da er det noe gæærnt

 

for å belastningsprøve batteriet så må du følge disse "reglene"

 

belastningstrøm= 3xah tallet ah=ampertimer

belastningstid= 10 seunder

batteriets temp= ca 20 grader

og det burde være minst 1/2 ladet opp

 

et dårlig batteri så vil spenningen synke jevnt under hele testen.

 

på et bra vil det synke litt og holde seg stabilt

 

 

for belastningsprøve med startern på bilen så gjør du sånn her:

 

ta av coil ledningen så bilen ikke starter

 

batteriet må ha minst 15 grader celcius.

koble til et voltmeter over batteripolene så du ser spenninga

kjør startern i 10 sek

batterispenninga burd eikke synke under 10 volt

det skal heller ikke boble i batterisyren i noen av cellene

 

 

Lading:

 

normalladning

 

lad med ca 10% av kapasiteten på batteriet. et batteri på 60ah vil få en ladestrøm på 6 ampere. dette er den beste måten og lade et batteri da det sliter minst på det

 

hurtigladning:

 

dette skal kunn brukes til nødløsning og man kan lade opptil 80% av batteriets kapasitet. du må ikke lade det for lenge for det kan begynne å koke (gasse). tempen skal ikke overstige 45 grader celcius.

 

 

håper detta var til noe hjelp. jeg har mer på lager men vet ikke helt hva du er int i å høre

 

Mvh Lars Moe

 

Har en golf 99 mod...Er en tester på batteriet mitt og det viser svart, det betyr at det må lades..Er det noe og stole på?Må det lades opp,eller kan jeg bare la det stå til, bilen starter veldig lett!

Kan jeg lade batteriet mens det er koblet på og står i motorrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å få tak i en syremåler.

 

Skal ligge mellom 1.25 - 1.27 Da er det i god stand.

Er det på 1.14 er cella ødelagt eller batteriet helt utladet.

 

Om en celle er på 1.14 f.eks og resten er 1.25 + så kan det være nokk å fylle på vann å prøve å lade det.

Men er cella ennå på 1.14 så er batteriet ødelagt.

få tak i en densitets måler. måler den 1,18g/mm3

så er det helt kaputt. men er den på 1,28g/cm3 så er den helt topp. står ihvertfall det i elektro boka mi.

UNGDOM MED STERKE MENINGER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Lurer litt på om battereiet mitt ikke er helt på topp.

 

Lurte på hvordan jeg skal få testet om det er noe

galt med det. Eller hvor jeg kan få gjort dette i

oslo området?

 

Alle tips taes imot med STORT takk :)

 

MVH Tom

 

Dra innom Torshov Bilrekvisita på Storo Eller på strømmen Med batteriet, så kan vi teste det for deg, de har utstyr for å teste det.

 

hilsen Jarle på Toeshov Bilrekvisita på Strømmen

It's better to be first in hell, than secound to heaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår