Rolla_RS Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Interesant dette med Carbon Fiber. Men jeg lurer på hvilken kvaliteter det finnes, hva som er slik carbon duk som man kan finne i feks panser osv. Hvis jeg skal bestille en av disse: http://www.amt.no/files/documents/safety_datasheets_carbon_reinforcements.pdf Hvilken vil da passe best. Er det strukturen i duken, tetthet, materialer etc som er forskjellen? Er det stor forskjell på Epoxy og polyester støping. Jeg tar sikte på å bruke vakum metoden, da jeg har vakum pumpe tilgjengelig. Alle linker, osv er ønsket. Gjerne med tips for vakum støping. Mvh Stian Siter 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_FB Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Man kan lage en liten kasse med et uttak som passer på støvsugeren, så kan man lage mye rart i den. Må være 100% tett da :) Ja lurte på hvordan jeg skulle gjøre det. Vare flere som foreslo noe slikt, men tror jeg endre opp med å støpe en form som jeg kan presse i mot. Rolla_RS bor du på askøy og har en rød bil? Preiket med Tommy som eg tror du bor under. Han sa du hadde kjøpt ny turbo ? Jeg fant et meget bra forum om carbon støping på google men finner d ikke igjen. Eneste jeg vet er at det er veeeeldig vanskelig å få et bra resultat.... håper jeg får et ok resultat for fiber duken er ***** dyr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Rolla_RS bor du på askøy og har en rød bil? Preiket med Tommy som eg tror du bor under. Han sa du hadde kjøpt ny turbo ? Jeg fant et meget bra forum om carbon støping på google men finner d ikke igjen. Eneste jeg vet er at det er veeeeldig vanskelig å få et bra resultat.... håper jeg får et ok resultat for fiber duken er ***** dyr. Stemmer nok det ja, flytter snart til Kleppestø, men bor hos Tommy enda ja. Sunny'en har fått noen oppgraderinger ja, uten å gå i detalj. Hvor kommer du ifra da, vet jeg hvem du er kansje? Du må finne igjen det forumet, for dette må prøves. Siter 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
b20vtec Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 her er noe av det jeg har laget. viser også vacum bagging for de som lurer på hvordan det foregår. I norge så selger iallefall Pelle Nymoen As karbonfiber, nå husker ikke jeg telefonnr. men gulesider funker det. Og min erfaring er at det er Epoxyen som koster og ikke carbonfiberet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_FB Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Stemmer nok det ja, flytter snart til Kleppestø, men bor hos Tommy enda ja. Sunny'en har fått noen oppgraderinger ja, uten å gå i detalj. Hvor kommer du ifra da, vet jeg hvem du er kansje? Du må finne igjen det forumet, for dette må prøves. Jeg bor i Florvåg nå. Kjenner noen kompiser av Tommy så nevnte han på nyttårsaften at d bodde en under han med en Rød gti-r. Har verksted ute på øen. Skal se om jeg finner igjen det forumet over helgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
valle Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Man kan lage en liten kasse med et uttak som passer på støvsugeren, så kan man lage mye rart i den. Må være 100% tett da :) ossen polyester bruker du? kan du bruke den vanlige..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Februar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Høy kvalitets poly. (som egentlig bare er renere\klarere) Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Noen som har en guide eller how to på vakum støping av CF. Har veldig lyst til å prøve dette, men vet ikke helt hva jeg trenger og ikke minst fremgangsmåten. Siter 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Selve vakum prosessen er jo ikke noen hokuspokus. Du pumper jo bare ut luft og overflødig resin. Legge CF kan du jo. Er det stor forskjell på Epoxy og polyester støping Er vel bare herdingstiden. Epoxy har jo flere herdere en poly Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Tenkte no mer på måter å bygge former på etc, hvordan få det helt tett feks, hvordan suge ut luften uten å fylle hele vakum pumpen, hvordan man ser at luften er ute, skal det rulles på forhånd, hvor mye epoxy i forhold til duk. Skulle svært gjerne sett noen bilder, har som sagt ikke et kabinet der jeg kan suge vakum, men en pumpe jeg kan koble en evt slange til. Tetter man med plast, lager en form som blir tett med hulrom i? Please enlight me! Siter 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Tenkte no mer på måter å bygge former på etc, hvordan få det helt tett feks, hvordan suge ut luften uten å fylle hele vakum pumpen, hvordan man ser at luften er ute, skal det rulles på forhånd, hvor mye epoxy i forhold til duk. Skulle svært gjerne sett noen bilder, har som sagt ikke et kabinet der jeg kan suge vakum, men en pumpe jeg kan koble en evt slange til. Tetter man med plast, lager en form som blir tett med hulrom i? Please enlight me! Enter knappen er en fin ting. Er ordblind så det er litt stress å lese sammenhengen. Du tenker litt for vanskelig. Du lager en negativ form. Fylle vakumpumpe ? den tok jeg ikke. Epoxy forbruk er erfaring og tykkelse på fiber som avgjør. Tetter man med plast vakum poser. eller Mc,gyver løsning Lamborgini bruker også et trykk/tempratur kammer for å herde. Og få gjevne flater. Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_FB Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Stian om du tar deg en tur ut i Marikoven til dovik båtbyggeri så kan de en del om carbon støping. De trykk støper alt sitt da. Jeg var nede og snakket med de og kunne få kjøpe epoxy av de iallefall. Jeg vurderer å kle fangerene med carbon fiber men da må eg lage meg en drit stor vakuum boks. Tenkte å suge med støvsuger på boksen. blir ikke vacuum, men skulle tro det holder. Går nok med en støvsuger pr del en støper. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Stian om du tar deg en tur ut i Marikoven til dovik båtbyggeri så kan de en del om carbon støping. De trykk støper alt sitt da. Jeg var nede og snakket med de og kunne få kjøpe epoxy av de iallefall. Jeg vurderer å kle fangerene med carbon fiber men da må eg lage meg en drit stor vakuum boks. Tenkte å suge med støvsuger på boksen. blir ikke vacuum, men skulle tro det holder. Går nok med en støvsuger pr del en støper. hehe Hei du Eg har vært nedpå Dolvik en gang for noen år siden. Tenkte at jeg skulle bestille inn noen duk prøver nå til uken, så får vi begynne på noen prosjekter. Så de var villig til å selge epoxy der nede ja, har du hørt rundt om for priser kansje, send gjerne en PM med litt info om det du har funnet ut. Hvis du er interesert kan eg kansje skaffe duken billigerer, må bare forhøre meg litt. Har vært en del ute på øen hos Eirik, Christian og gjengen. Har tydelig ikke møtt på deg enda. Siter 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet Mars 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2006 Slik lagde jeg mitt carboninntak til 240'n: Her er utgangspunktet, fire isoleringsplater limt opp på hverandre. Først spikket jeg ut en grovfasong på den får å så gå over til finere filing og deretter pussing med pussepapir. Grunnformen ble helsparklet og lakkert med to-komp lakk. Da var det klart til glassfiberstøpingen som ble selve hovedformen til inntaket. Har ble det lagt 3-4 lag meg glassfiber, og formen ble delt etter mitt ønske om hvordan jeg ville ha skjøten. Da var det klart til støping av selve boksen i carbon, dette ble gjort på vanlig måte ved hjelp av vacumstøping. Vacumpumpen som ble brukt var enkelt og greit pumpen fra et kjøleskap :D Bilder av ferdig resultat: Inner"boksen" som er festet til forgasserene: Og ytre delen, denne ble det lagt mer finish i... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_FB Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Mere bilder :D Ser jo drit bra ut ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg