Gå til innhold

Forkjørsrett for syklister i Oslo

Ranger emnet


kjeltring

Anbefalte innlegg

Det mest irriterende er med syklister er det at, når man kjører på en veldig svingete vei i 40 sone med mye trafikk imot så er det ingen som tenker på og svinge inn til siden og slippe bilene bak forbi. Dette burde vært påbudt for alle som ikke klarer og holde f.eks. 30 i 40 sonen og 40 i 50 sonen. Det er påbudt for saktegående motorredskap som gatefeiermaskiner og traktorer og stoppe hver kilometer? og slippe trafikken forbi, så det burde også vært påbudt for syklister og sånn jævla asfaltlangrenfolk.

 

Det ER påbudt å slippe forbi folk ja.. uansett hva slags kjøretøy du fører :)

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ER påbudt å slippe forbi folk ja.. uansett hva slags kjøretøy du fører :)

Men det er ingen regler for hvor ofte dette SKAL skje. Uansett sykler jeg aldri på hvitstripa, helt ute ved asfaltkanten. For hvis jeg får forhjulet utfor kanten så mister jeg balansen og faller INNOVER i veibanen. Så jeg holder meg minst en halvmeter fra kanten. Alltid. Og av samme grunn, når jeg er bilist så kjører jeg ALDRI forbi syklister som holder seg på hvitstripa, i hvert fall ikke før jeg kan svinge i stor bue forbi de, inkludert et skikkelig filskifte.

 

Derimot er det svært irriterende at noen bilister på død og liv MÅ kaste seg forbi syklister i god fart selv om det er stillestående kø 50 meter lengre fram som de knapt rekker å bråbremse for. Hva er poenget med sånne manøvrer? Noen bilister legger seg rett inn når de oppe på siden av syklisten slik at syklisten må bråbremse for å unngå å bli presset i grøfta. Jeg har også opplevd bilister som gir gass inn i rundkjøring og presser seg inn rett foran meg som allerede er der. Stadige bråbremsinger er en syklists hverdag i bytrafikken, egentlig burde privatbiler vært forbudte kjøretøy i byene, for noen bilister tror de eier hele verden.

 

Jeg har vært inne på tanken å montere et digitalkamera på styret, som tar et bilde hver gang jeg bremser, slik at jeg kan ha beviser mot nærgående og hensynsløse bilister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt opp, så var det noen som kom med det helt samme spørsmålet.. som jeg svarte på

 

Sure, 2 sek er ok, men hva skjer når det kommer stadig møtende trafikk og veien er smal + at det er et fortau vedsidenav..... klassisk problemstilling sikkert.

 

syklister har ingenting å gjøre på offentlige veier, de er farlige, driter i andre syklister og bilister, for ikke å nevne gående ol.

Sist men ikke minst ønsker jeg å spørre hvordan i ¤#%¤# kan man velge å sykle istedenfor bil, med all respekt til dere uten lappen tho.

 

CO2 forhindrer en ny istid og skaper lengre sommerer! Bil er tryggere og raskere! cheers

System som pomper, tute på romper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra argumenter fra begge sider her, men saken handlet om forkjørsrett for syklister, og det kan umulig gå bra! At en syklist skal kunne komme syklende i full fart fra kor som helst, og kaste seg ut foran biler som må bråstoppe, vil bare lede til ulykker.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sure, 2 sek er ok, men hva skjer når det kommer stadig møtende trafikk og veien er smal + at det er et fortau vedsidenav..... klassisk problemstilling sikkert.

 

syklister har ingenting å gjøre på offentlige veier, de er farlige, driter i andre syklister og bilister, for ikke å nevne gående ol.

Sist men ikke minst ønsker jeg å spørre hvordan i ¤#%¤# kan man velge å sykle istedenfor bil, med all respekt til dere uten lappen tho.

 

CO2 forhindrer en ny istid og skaper lengre sommerer! Bil er tryggere og raskere! cheers

 

Digg med litt trening.. og det går raskere å sykle igjennom oslo i rushen, enn med bil. Slutt å generalisere alle som sykler, det blir bare litt for dumt..

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra argumenter fra begge sider her, men saken handlet om forkjørsrett for syklister, og det kan umulig gå bra! At en syklist skal kunne komme syklende i full fart fra kor som helst, og kaste seg ut foran biler som må bråstoppe, vil bare lede til ulykker.

 

Ja, det er etter min mening et helt idiotisk forslag, som jeg tror heldigvis ikke kommer til å gå igjennom. Må gjelde samme regler for alle som er i trafikken.

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg med litt trening.. og det går raskere å sykle igjennom oslo i rushen, enn med bil. Slutt å generalisere alle som sykler, det blir bare litt for dumt..

 

Etter min mening er det dumt å støtte desse døds-kandidatane, så må sykkle på veien. Eg er nesten sikker på om at alle sykklisten i Norge hadde halt seg på gangveien, så hadde anntall drepte sykklister redusert noko så kraftig.

 

Fartsgrense på gangveien er 30 km/t for syklister, kommer du over 30 km/t på sykkel er du f*** meg god. Etter min meining, så eksistere det ikkje ein grunn for å sykkle på veien, viss du sykkler under 30 km/t, da kan de godt holde seg på gangveien, der det er. Hva er så gale med denne gangveien?!

 

syklister har ingenting å gjøre på offentlige veier, de er farlige, driter i andre syklister og bilister, for ikke å nevne gående ol.

Sist men ikke minst ønsker jeg å spørre hvordan i ¤#%¤# kan man velge å sykle istedenfor bil, med all respekt til dere uten lappen tho.

 

Er 100% enig med deg, "Denn som er med på døds-leiken for smake steiken."

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det dumt å støtte desse døds-kandidatane, så må sykkle på veien. Eg er nesten sikker på om at alle sykklisten i Norge hadde halt seg på gangveien, så hadde anntall drepte sykklister redusert noko så kraftig.

 

Fartsgrense på gangveien er 30 km/t for syklister, kommer du over 30 km/t på sykkel er du f*** meg god. Etter min meining, så eksistere det ikkje ein grunn for å sykkle på veien, viss du sykkler under 30 km/t, da kan de godt holde seg på gangveien, der det er. Hva er så gale med denne gangveien?!

 

 

 

Er 100% enig med deg, "Denn som er med på døds-leiken for smake steiken."

 

Fartsgrensen på gangfeltet er 30km/t?? Hvor har du dette tallet ifra? Dette er bare oppspinn, og det er helt meningsløst å komme med slike løgner. Du forstår kanskje selv at det å sykle imellom fotgjengere i 30 km/t er ikke spesielt trygt for fotgjengere.

 

Sist men ikke minst, klarer du ikke kjøre bil uten å ha problemer med syklister foreslår jeg at du putter lappen i en konvolutt og sender til nærmeste politistasjon.

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, viss det er oppspinn, hvorfor sykkler man da på veien viss det ikkje eksisterer fartsgrense på gangveien? Gangveien er fremdeles brukanes når det er flere folk som går det, sykklister bør jo klare å sykkle unna de som går på gangveien, ja til og med eg klarer det... Viss en sykklisten ikkje klarer det...ja da kan han gå.

Det står referert at sykklister ikkje sykkler på gangveien fordi denn er "livsfarlig" fordi denn er fullt av gjenstander som glasskår, pinner osv. Og blandt annet det er folk som går der, og da kan ikkje sykklisten sykkle der...

 

Denn fartsgrense infoen har eg funnet på ein eller anna sie. (Hadde eg hatt denn, så hadde eg gitt denn til deg.)

 

Sist men ikke minst, klarer du ikke kjøre bil uten å ha problemer med syklister foreslår jeg at du putter lappen i en konvolutt og sender til nærmeste politistasjon.

Eg øvelsekjører, derfor det står "unskilled driver" under nicket mitt ;)

Men eg har ingen problemer med kjøre vekk ifra sykklister på veien, det er bare så iriteranes når de ikkje sykkler på denn "farlige" gangveien. Men fra en anne sie, så er det heilt greitt at de sykkler på veien, men viss det skjer ein ulykke, ja da er det sykklisten det går ut over, ja og kanskje billisten... Hvem vet.

Så dere sykklister her på bilforumet.net, sykkl på gangveien, for deres eget besta.

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denn fartsgrense infoen har eg funnet på ein eller anna sie. (Hadde eg hatt denn, så hadde eg gitt denn til deg.)

 

bullshit

 

Prøv å sykle på fortauet i oslo før du uttaler deg.. Skaff deg lappen før du uttaler deg. Hører bare du gjentar en masse vås gang på gang, så for min del er jeg ferdig med diskusjonen, med mindre du hadde klart å komme med noe saklig. På samme måte som det kan være irriterende med en traktor eller stor lastebil på veien, så kan det være irriterende med en syklist, men da må man reflektere litt over at veien faktisk er for alle. Skal traktorer og lastebiler også kjøre på fortauet? :)

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit, javel tro det eller ei.

I oslo kan man jo for eit eksempel leie sykkelen viss det er mange folk på gata :)

Skal traktorer og lastebiler også kjøre på fortauet? :)

Det hadde vert det samme for dem. "Bah faens biler, kvifor kan de ikkje bruke veien når veien er rett forsiden av dem" :)

Kom opp med eit eksempel...som var tydlegvis dårlig. ;)

Men du biff, nå stikker eg i dusje, og skal legge meg. Vi fortsetter den diskosjonen i morgen...sov godt Biff ;)

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår