Gå til innhold

Hvor mye bør dynamoen lade ved tomgangskjøring?

Ranger emnet

lector

Anbefalte innlegg

Hele El-systemet i bilen min er "originalt", og jeg har 14.6V på tomgang, på terminalene til Dual mono'en.... Enda så "blunker" hovedlysene når jeg spiller høyt :)

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fant det ut selv:p 350 kr til min bil. Laderegulatoren min er på 14 v.Er det mye å tjene på å skifte til en ny 14.5 v regulator?

Er vel slitt den jeg har nå,ligger sånn ca på 13.5-13.8 v på tomgang med lys og varme osv igang.Når jeg spiller ligger jeg nede på 11,5-12 v.kan jeg da komme meg litt høyere med den nye regulatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde folk vært flinkere til å lese gjennom trådene så hadde dere sett at GELE batterier skal ha høyere ladde spenning enn syrebatterier...

MED 800-1000rpm skal dynamon ladde minste påtrykte spenning på regulatøren, etter ca10-15min skal den synke med ca 10-25%. for igjen øke når man gasser. Ideelt så skal den ladde spenningen egentlig være nesten konstant over hele registre med turtallet, noe annet fortellerr om ikke godt nok kontakter/kjøling eller andre faktorer. men som tidligere nevt MANGE ganger før, så er den litt avhengi av temperaturen i batterien også.

Original leveres deverre de fleste biler med regulatorerer som har for lav ladde spenning. Dessuten her oppe i "berget" har vi mye lavere utetemperaturer en en del av Europa pga det kreves en høyere laddespenning enn 13,8volt for syrebatterier. Regulatøren bør byttes til en type som leverer minst 14,2volt. og minst 14,6 for gele batt.

Det er viktig å gjøre forskjell på 14,8volt uten belastning og full laddet batteri, da dette reguleres etter strøm behøvet.... men, men. følg med tråden min om dynamo så vil jeg forklare dette seinere. aneglsmili

Syrebatterier skal helst ikke laddes med noe høyere enn 14,6volt (men greit på vinteren) ellers vil vannet "kokke" og vann må etterfylles oftere. det er også grunnen til at gele batterien tåler høyere overladning.

og sist: har hatt 14.8-9volt spenning i snart 6 år og fremdeles samme batterier -2 forkjellige typer og uten skillediode/rellee- fungert feilfritt. Eneste "negativ" er at de fleste andre biler tror jeg kjører med fjerne lys og blinker stadig til meg.... men gir seg når jeg blinker med fjernelyset tilbake kiddie

edit: mener å huske at Stian (beemerZ1) hadde en annen forklaring på laddningspenning til gele batt bla. :hello:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda.

Det ville jeg fått rettet opp.

hehe sorry at jeg ler men :D her har du mye å lære :)

2 volt over batteriets hvilespenning er jo perfekt !! og at ladespenningen må være jevnest mulig, skulle du få et dropp, så betyr det at trekket er større en det dynamoen klarer å gi :) andre åraker: dårlig jording, kabling, sluring osv osv ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe sorry at jeg ler men :D her har du mye å lære :)

2 volt over batteriets hvilespenning er jo perfekt !! og at ladespenningen må være jevnest mulig, skulle du få et dropp, så betyr det at trekket er større en det dynamoen klarer å gi :) andre åraker: dårlig jording, kabling, sluring osv osv ....

Jada.. Enig i det :)

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har ett vanlig batteri skal ladespenningen ligge mellom 13,6 (tomgang) og 14,4 (tomgang og oppover) er spenningen høyere en det, så vil batteriet ta skade av det, ladespenningen skal måles på batteriet, for det er jo det som skal ladest, også får spenningen ved forsterker være slik den blir, har du mye (0,6v og mere) lavere spenning ved forsterkeren enn ved batteriet, så kan det vere dårlig kontakt i tilkoblinger og sikringsholdere, + tap i kabelen.

Bilpark:

-00 Jeep Grand Cherokee Limited 4,7L V8

-67 Chevrolet Chevelle 396BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde planer om det.. men glemte det da jeg sto der... Skal prøve det.

Men har lyst til å oppgradere ladinga. Bytte den "regulatoren" eller hva det nå heter som er inne i dynamoen.. Må bare finne noen som klarer det.

Den bytter du selv:p.Er gjort på 5 minutt.sitter med 2 skruer bak på dynamo.

Skru ut de 2 skruene,ta ut den gamle.Deretter er det bare å trykke inn den nye (pass på at børstene treffer sporene)så skrur du inn skruene igjen.så skulle man visst la bilen gå 10 min på tomgang,så børstene fikk slitt seg til..

Skiftet min idag,tror ikke jeg brukte mere enn 5 minutt.Kjøpte den hos mekonomen og den kostet 195 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har ett vanlig batteri skal ladespenningen ligge mellom 13,6 (tomgang) og 14,4 (tomgang og oppover) er spenningen høyere en det, så vil batteriet ta skade av det, ladespenningen skal måles på batteriet, for det er jo det som skal ladest, også får spenningen ved forsterker være slik den blir, har du mye (0,6v og mere) lavere spenning ved forsterkeren enn ved batteriet, så kan det vere dårlig kontakt i tilkoblinger og sikringsholdere, + tap i kabelen.

hehe dere utti på kysten der har mye å lære :D hoho må le .. som om det var batteriet som bestemte ladespenningen :D hehe.. sorry at jeg ler.. hmmm.. et batteri som er helt i orden uansett om det er vanli, uvanlig eller innehar andre legninger så er det dynamoens regulator som styrer spenningen :D hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe dere utti på kysten der har mye å lære :D hoho må le .. som om det var batteriet som bestemte ladespenningen :D hehe.. sorry at jeg ler.. hmmm.. et batteri som er helt i orden uansett om det er vanli, uvanlig eller innehar andre legninger så er det dynamoens regulator som styrer spenningen :D hehe..

Jaha? Hvor skrev han at det er batteriet som bestemmer ladespenningen?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bytter du selv:p.Er gjort på 5 minutt.sitter med 2 skruer bak på dynamo.

Skru ut de 2 skruene,ta ut den gamle.Deretter er det bare å trykke inn den nye (pass på at børstene treffer sporene)så skrur du inn skruene igjen.så skulle man visst la bilen gå 10 min på tomgang,så børstene fikk slitt seg til..

Skiftet min idag,tror ikke jeg brukte mere enn 5 minutt.Kjøpte den hos mekonomen og den kostet 195 kr.

Har du audi a4?

Kanskje det ikke er det samme der?

Hvilket merke er din dynamo?

Fikk høre at bosh var letest å fikse selv, mens det merke jeg har,

(husker ikke navnet) var litt være å få deler til.

Ikke veit jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider