Gå til innhold

Skruer til 19mm MDF!

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

kan med handen på hjærtet si at jeg ikke har lært en dritt av deg SC.

 

til Dag:

en kompis av meg har arvet et bygg etter bestefaren som drev snekkerverksted der fins det noe som han kalte for en "fingerfres" denne kan da vell brukes for å laminere sammens subkasser....kjenner du til dene typen fres???

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

kan med handen på hjærtet si at jeg ikke har lært en dritt av deg SC.

 

til Dag:

en kompis av meg har arvet et bygg etter bestefaren som drev snekkerverksted der fins det noe som han kalte for en "fingerfres" denne kan da vell brukes for å laminere sammens subkasser....kjenner du til dene typen fres???

 

Hehe, det har jeg aldri prøvd, men ser ikke bort i fra at det kan fungere veldig bra.

Har ikke sånn fres på snekkerverkstedet der jeg jobber nå, men kjenner til maskintypen.

"sinke-maskin" tror jeg vi pleide å kalle det.

Du må bare sørge for å få tak i hardmetallskjær til den, for MDF spiser opp high-speed stål på en-to-tre!

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva du skal gjøre med kassen til slutt så vil du ikke få problemer med skrue hullene... Om det skal trekkes.. glassfiber etc.

 

Men ser for meg at det er litt av et opplegg å ikke bruke skruer.

Tror jeg hadde blitt gal da :P Men er vel ikke no problem om

man har det rette utstyret.

 

utstyr = 90% av jobben :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok muligens at sooocool ikke brukte ordet amatør på en så "stygg" måte som mange forstod det.. Mer som alle som ikke er proffe er amatører liksom (som sport og mye annet)

 

til sooocool:

Når det er sagt så sier du at skruer "ikke er bra".. DET mener du vel ikke? Det GJØR jo ikke noe at man bruker skruer... (sånn bortsett fra finish osv avhengig av hvordan kasse trekkes etterpå)

 

mente det ikke vondt i det hele tatt, er kanskje ikke så kult å bli kalt for amatør heller.. kunne sikkert ordlagt meg annerledes, men jeg er egentlig vandt til at folk gjør som jeg sier :) hehe

 

Skruer er ikke bra, for det endrer strukturen i materialet, spesielt MDF og Spon. Xfiner er noe annet, der kan du pøse på!!! Dette er nok detaljer de fleste ikke tar alvorlig, men som jeg har sagt før: alle små detaljer sammen får til slutt betydning.

Dag J skrev noe interessant: MDF har lett for å sprekke, men den skaden skjer allerede i det du begynner å stramme til. selv om det ikke er synlig, så får du et område som står i spenn i forholdt til områdene i mellom skruene..

Når en kasse med mye påkjenning blir brukt over tid, vil denne spenningen løsne og det samme vil skruene gjøre (selv om du limer de fast)

Jepp, vet hva dere vil skrive.. dette er BS ... sikkert :kiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å lage spor med overfres og??

Mulig det blir litt vanskelig, men de går vel når en legger god viljen til...

 

Det fungerer helt utmerket med overfres ja, bare litt mer styr.

Må bare få legge til at Lamellokjeksene ikke fungerer som en tapp som styrker konstruksjonen, den er der for å styre og å holde ting på plass mens man løper etter tvinger.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps: diskusjoner hvor alle er enige fordi de ikke tør annet er ikke noe matnyttig heller.. dere lærer masse nytt av både meg og andre med laaang erfaring pga uenighetene...

 

 

He he :cocain: dette tar bare ingen ende .

Kan ikke tro du har lært bort noe her inne, ikke sett noen tråd jeg ??

 

La nu oss amatører bruke skruer :hello:

 

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm tror jeg må ta denne fresen i nærmere øyensyn en dag slik at jeg slipper å bruke skruver på min neste kasse(det kan jo ødelegge lyden).

 

men litt sånn OT.....kan jeg kalle meg proff da????;)

 

 

Om du kaster alle skruene og lover å ikke bruke det .

Så lover jeg å kalle deg proff neste gang jeg treffer deg .

 

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sooocool:

 

jeg vil tro at man kan omgå dette problemet ved å forborre hele lengden på skruen (litt større hull enn skru på "ytterplaten" og litt mindre på den inni) og passe på å ikke stramme hardt til..

 

skruene skal (om de brukes) bare holde platene på plass mens lim tørker..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sooocool:

 

jeg vil tro at man kan omgå dette problemet ved å forborre hele lengden på skruen (litt større hull enn skru på "ytterplaten" og litt mindre på den inni) og passe på å ikke stramme hardt til..

 

skruene skal (om de brukes) bare holde platene på plass mens lim tørker..

 

 

Har aldri forborret jeg... Har aldri hatt no problemer.. hmm :) kanksje jeg har fått noen super bra mdf plater :P hehe. Men men... bruker 22mm mdf jeg da... Kanskje være om det er 19 eller 16mm.... Bare ikke ha for lange og tykke skruer... Det er bare for å lage problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo mulig å ta ut skruvene etter at limet er tørket da,eller forsenke skruvhodet slike at det ikke går utover finishen på kassa kiddie

 

dette er en svært dårlig løsning :) (ikke noe du trenger bli forbanna for hehe..).. Om du tenker å bruke forsenkede skruer så vil Konen på skruehodet gjøre enda større skade :) hehe og ta bort skruene er veldig dumt å gjøre, for da får du en spenning (som skruene forsøkte å holde) som vil bryte opp og danne usynelig sprekker.. det er vel neppe ønskelig :)

 

ps: men til syvende og sist, om du ikke er fullstendig Hi Fi freak som meg, bruk skruer, gafler, klæsklyper eller hva du vil :) :kiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro at det blir mer "påkjenning" om skruene må "fortrenge" MDF-materialet såpass mye..

 

Helt riktig, det er derfor jeg påpekte at du skulle bruke skruene jeg sendte med kassa til deg.

Borrer man med riktig bor til riktig skrue er det ikke et problem.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår