The Opel Omega Man Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Hey=) driver og lurer på om jeg skal bygge meg turbo på min 87mod opel omega 2.0i men jeg har fått hørt av andre at det er for mye komp (10:1) i denne motoren.. er det noen som vet hva en turbo motor bør ligge på i komp? vet at det er 9,2:1 i komp på omega motorer ifra 1991/1992 (tror jeg:s) å de går det helt ok og kjøre 0,8 bar i trykk på. men er det noen som vet om det er toppen som utgjør komp forholdet mellom 87-1990 og 1991-----> hadde vært jævla enkelt og fått tak i meg en topp fra en nyere motor i tilfelle;) takker for svar:D Siste Spm: tips til og få ned komp forholdet??? Mvh Omega Man Siter Biler: * 1996 Mod Opel Omega 2,0 16V Stv * 1963 Mod Chevrolet C10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Hey=) driver og lurer på om jeg skal bygge meg turbo på min 87mod opel omega 2.0i men jeg har fått hørt av andre at det er for mye komp (10,0) i denne motoren.. er det noen som vet hva en turbo motor bør ligge på i komp? vet at det er 9,2 i komp på omega motorer ifra 1991/1992 (tror jeg:s) å de går det helt ok og kjøre 0,8 bar i trykk på. men er det noen som vet om det er toppen som utgjør komp forholdet mellom 87-1990 og 1991-----> hadde vært jævla enkelt og fått tak i meg en topp fra en nyere motor i tilfelle;) takker for svar:D Siste Spm: tips til og få ned komp forholdet??? Mvh Omega Man det beste er vel å ha kompen på rundt 9:1 når man ska bygge turbo! kan hende det er fler som mener noe anna men! du kan for eks ha tykkere toppakning (billigste løsningen som jeg kan kommer på nå) håper dette hjalp noe... Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superthomas Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 finsk side med bra bilder av 2,2 CIH turbo: http://www.kolumbus.fi/badluck/turbo1.htm En norsk 1,9 CIH turbo http://teamcyclone.no/default.asp?side=Biler_Opel_Ascona_B_Orange Ellers er vel http://www.opelmotorsport.com uunværlig når du skal bygge opel, bare å få meldt seg inn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 Mellom 8,5:1 og 9,5:1 ser ut til å være de generelle kompresjonsforhold man holder seg mellom for en turbokonvertering. Jo bedre utstyr (og mere peiling!) du har for å mappe med, jo høyere kompresjonsforhold kan du slippe unna med. Dette er også avhengig av hvordan forbrenningskammeret / stemplet ser ut; noen design tåler mere ladding enn andre før det detonérer. Kammer spiller også inn - har du lavt mottrykk (bra tubogrenrør, stor turbindel og tretommers hele veien bak) kan du kjøre på med grove kammer for ekstra effektbonus; altså mere hester per enhet ladetrykk. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AstraEvo 1 Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 Fleste bruker vel rundt 9 +- 0.5 i dag. Før var det mest vanlige å ligge på mellom 7 og 8.5.. Jeg har 9,4 i komp. Bruker 2 toppakkninger. Det er mye mer holdbart enn det høres ut som. Jeg har kjørt med bilen min som den er i ca 1,5 år, smelta 1 stempel og ødelagt blokka, men toppakningene har holdt hele tida. Siter Astra F STV C18XE --> 18NET med DTA sprut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 Jeg har 9,4 i komp. Bruker 2 toppakkninger. Det er mye mer holdbart enn det høres ut som. Jeg har kjørt med bilen min som den er i ca 1,5 år, smelta 1 stempel og ødelagt blokka, men toppakningene har holdt hele tida. Så lenge toppakninga overlever er alt greit? Hadde enda pakninga gått istede for stempel og blokka så hadde du vært lengere på vei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superthomas Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 Tror bare at det han mener å si er vel at man ikke trenger å legge masse penger i spesiallagede lavkomp-toppakninger, da dobbel original ikke tar kvelden så fort som man kanskje skulle tro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 Og spesielt antakeligvis ikke i kombinasjon med ARP-studs i toppen. De originale topp-boltene på den jevne Honda er iallefall en begrensende faktor. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 Det at man MÅ kjøre med lav komp ved turbolading er noe som henger igjen fra gamle dager når man hadde dårlig styring på tenning og bensin i form av forgasser eller mekaniske innsprøytningssystemer. Det virker som om spes Cosworthfolkene sverger til å kjøre med lav komp uten at de helt vet hvorfor i noen tilfeller. Det som uansett er viktig å tenke på i en overladet motor er den effektive kompresjonen under trykk. Det er ikke mye forskjell på ytelsen ved samme effektive komp så lenge statisk komp er mellom 7-10:1 på to ellers like motorer. En forenklet formel: (Trykk i BAR + 1) * Statisk Komp = effektiv komp Eks. Hvis man kjører på 1 bars trykk i en motor med 10:1 statisk komp vil effektiv kompresjon bli (1 + 1) * 10 = 20:1 (som er jævlig mye...) For en bil med statisk komp på 7:1 vil den måtte lade : (20/7) - 1 = 1.86 bar for å få samme effektive komp, noe som er rimelig hard jobbing for en turbo uansett type. Ved så lav statisk komp er motoren veldig svak før turboen slår inn og kjip å kjøre. En annen ulempe er at den ved samme effektiv kompresjon vil ha høyere mottrykk enn en motor med en turbo som ikke jober like hardt. Fordelen er at man kan fylle opp med mer gassblanding i sylinderen og lettere kontrollere detonasjon med lav komp. Hvor mye mer effekt det ligger i dette kan sikkert noen andre svare på. Jeg ville ikke vært redd for å turbolade en motor med 10:1 komp så lenge man holder trykk på et moderat nivå. Hvis dobbel toppakningstrikset fungerer så er jo det bare en bonus. BMW folkene tar jo ut sinnsykt med hester ut i fra M3 maskiner med 10-11.i komp så da er det vel håp for en Opel også Sjekk denne linken for å beregne nøyaktig effektiv komp: http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Opel Omega Man Skrevet Januar 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 tusen takk for svarene, det har vært til stor hjelp:D Siter Biler: * 1996 Mod Opel Omega 2,0 16V Stv * 1963 Mod Chevrolet C10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.