Gå til innhold

Anbefalt komp hvis man bygger turbo??

Ranger emnet


The Opel Omega Man

Anbefalte innlegg

Hey=)

driver og lurer på om jeg skal bygge meg turbo på min 87mod opel omega 2.0i

men jeg har fått hørt av andre at det er for mye komp (10:1) i denne motoren.. er det noen som vet hva en turbo motor bør ligge på i komp? vet at det er 9,2:1 i komp på omega motorer ifra 1991/1992 (tror jeg:s) å de går det helt ok og kjøre 0,8 bar i trykk på. men er det noen som vet om det er toppen som utgjør komp forholdet mellom 87-1990 og 1991----->

hadde vært jævla enkelt og fått tak i meg en topp fra en nyere motor i tilfelle;) takker for svar:D

 

Siste Spm: tips til og få ned komp forholdet???

 

Mvh Omega Man

Biler:

* 1996 Mod Opel Omega 2,0 16V Stv

* 1963 Mod Chevrolet C10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey=)

driver og lurer på om jeg skal bygge meg turbo på min 87mod opel omega 2.0i

men jeg har fått hørt av andre at det er for mye komp (10,0) i denne motoren.. er det noen som vet hva en turbo motor bør ligge på i komp? vet at det er 9,2 i komp på omega motorer ifra 1991/1992 (tror jeg:s) å de går det helt ok og kjøre 0,8 bar i trykk på. men er det noen som vet om det er toppen som utgjør komp forholdet mellom 87-1990 og 1991----->

hadde vært jævla enkelt og fått tak i meg en topp fra en nyere motor i tilfelle;) takker for svar:D

 

Siste Spm: tips til og få ned komp forholdet???

 

Mvh Omega Man

 

det beste er vel å ha kompen på rundt 9:1 når man ska bygge turbo! kan hende det er fler som mener noe anna men! du kan for eks ha tykkere toppakning (billigste løsningen som jeg kan kommer på nå)

 

håper dette hjalp noe...

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 8,5:1 og 9,5:1 ser ut til å være de generelle kompresjonsforhold man holder seg mellom for en turbokonvertering. Jo bedre utstyr (og mere peiling!) du har for å mappe med, jo høyere kompresjonsforhold kan du slippe unna med. Dette er også avhengig av hvordan forbrenningskammeret / stemplet ser ut; noen design tåler mere ladding enn andre før det detonérer. Kammer spiller også inn - har du lavt mottrykk (bra tubogrenrør, stor turbindel og tretommers hele veien bak) kan du kjøre på med grove kammer for ekstra effektbonus; altså mere hester per enhet ladetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleste bruker vel rundt 9 +- 0.5 i dag. Før var det mest vanlige å ligge på mellom 7 og 8.5..

 

Jeg har 9,4 i komp. Bruker 2 toppakkninger. Det er mye mer holdbart enn det høres ut som. Jeg har kjørt med bilen min som den er i ca 1,5 år, smelta 1 stempel og ødelagt blokka, men toppakningene har holdt hele tida.

Astra F STV C18XE --> 18NET med DTA sprut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9,4 i komp. Bruker 2 toppakkninger. Det er mye mer holdbart enn det høres ut som. Jeg har kjørt med bilen min som den er i ca 1,5 år, smelta 1 stempel og ødelagt blokka, men toppakningene har holdt hele tida.

 

Så lenge toppakninga overlever er alt greit?

Hadde enda pakninga gått istede for stempel og blokka så hadde du vært lengere på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man MÅ kjøre med lav komp ved turbolading er noe som henger igjen fra gamle dager når man hadde dårlig styring på tenning og bensin i form av forgasser eller mekaniske innsprøytningssystemer.

Det virker som om spes Cosworthfolkene sverger til å kjøre med lav komp uten at de helt vet hvorfor i noen tilfeller.

 

Det som uansett er viktig å tenke på i en overladet motor er den effektive kompresjonen under trykk. Det er ikke mye forskjell på ytelsen ved samme effektive komp så lenge statisk komp er mellom 7-10:1 på to ellers like motorer.

 

En forenklet formel:

(Trykk i BAR + 1) * Statisk Komp = effektiv komp

 

Eks. Hvis man kjører på 1 bars trykk i en motor med 10:1 statisk komp vil effektiv kompresjon bli (1 + 1) * 10 = 20:1 (som er jævlig mye...)

 

For en bil med statisk komp på 7:1 vil den måtte lade : (20/7) - 1 = 1.86 bar for å få samme effektive komp, noe som er rimelig hard jobbing for en turbo uansett type.

Ved så lav statisk komp er motoren veldig svak før turboen slår inn og kjip å kjøre. En annen ulempe er at den ved samme effektiv kompresjon vil ha høyere mottrykk enn en motor med en turbo som ikke jober like hardt.

Fordelen er at man kan fylle opp med mer gassblanding i sylinderen og lettere kontrollere detonasjon med lav komp. Hvor mye mer effekt det ligger i dette kan sikkert noen andre svare på.

 

Jeg ville ikke vært redd for å turbolade en motor med 10:1 komp så lenge man holder trykk på et moderat nivå. Hvis dobbel toppakningstrikset fungerer så er jo det bare en bonus.

BMW folkene tar jo ut sinnsykt med hester ut i fra M3 maskiner med 10-11.i komp så da er det vel håp for en Opel også

 

Sjekk denne linken for å beregne nøyaktig effektiv komp: http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår