Volvo240TurboInercooler Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Så noen luftbobler under bilen på førersiden...Bjynte og pille litt og da så det slik ut. Alt som er borte har jeg stort sett tatt med fingrene.. Er vell best med en ny omgang med full techtyl behandling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Spørs nok det ja... Tectyl må til! Men ta nå for guds skyld den rusta som er først da! Om du ikke gjør det kommer rusta til å regelrett ese under tectylen! Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethB Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Må få slipt ned rusta til det er rent metall igjen, og få på litt syregrunning før du tectylerer... :) Siter Nytt prosjekt på gang ganske snart... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulfern Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 tectyl er bare noe driiit da.. går det hull på det noe sted, etter at man har hatt på nytt.. skjer jo dette en tur til.. vann kommer i mellom tectylen og plata.. puss rent osv... å ha på "bodyskytts" enda ikke rustet eller lignende hos meg.. bare et forslag.. :) Siter Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330 Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethB Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Bodyskydd er jo tectyl som kan lakkeres over... :) Lønner seg å ha på et lag eller to med flytende rustbekyttelse først, så du får inni halle hulrom og sprekker...! Siter Nytt prosjekt på gang ganske snart... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Er dette på en gatebil? Hvis det er på bilen som kun blir brukt på sommern og på gatebil osv ville jeg bare ha gitt faen i å behandle med tecyl på nytt. Du ser ikke rusta når det er tectyl over før det har utarta seg endel, ta heller bare å flekk der hvor det detter av etter steinsprut osv... På en sånn type bil er du jo under å kikker omtrent etter hver gang du har kjørt uansett. Det å tectylere oppå rust er i utgangspunktet døfødt. Skrap vekk der du ser det er rust, puss litt på det, ha først på owatrol (et til to strøk, avhengig av hvor kraftig rust det er) og der etter kan du ha på enten arcanol eller corroless og tectyl... Når folk sier at du skal pusse ned til reint stål så høres jo det forsåvidt jævlig enkelt ut, men i understellet er det ofte veldig vansklig å komme til... Hvis du først bestemmer deg for å sprøyte noe under bilen ville jeg ha anbefalt deg å bruke olje... Bland en god sats med ca 6 liter sagkjedeolje og 2-3 liter biltema tectyl, det gjorde jeg på 244in... (Bruksbil) Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[-PaRtY-] Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Se lit på denne siden om rustfjerning og rustbeskyttelse. http://www.chemical.no/ Tenker selv på og bruke noen av deres produkter på 242en min. Siter VOLVO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baap Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Sandblåsing er vel uansett best. Siter Beklagger skrivefeilla eg skriv. The powerful enginebuilder! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Sandblåsing er vel uansett best. Jeg ville ikke anbefale deg sandblåring i understellet for du vil bare blåse sanda inn i alle kriker og kroker og du får ikke alt ut igjen og da vil den sanda som ligger igjen ligge der å samle vann og fuktighet, ergo; det vil bli eksplosiv rustutvikling... Uansett noe drit å sandblåse på tectyl og spessiellt inne i garasjen! Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Er dette på en gatebil?Hvis det er på bilen som kun blir brukt på sommern og på gatebil osv ville jeg bare ha gitt faen i å behandle med tecyl på nytt. Du ser ikke rusta når det er tectyl over før det har utarta seg endel, ta heller bare å flekk der hvor det detter av etter steinsprut osv... På en sånn type bil er du jo under å kikker omtrent etter hver gang du har kjørt uansett. Det å tectylere oppå rust er i utgangspunktet døfødt. Skrap vekk der du ser det er rust, puss litt på det, ha først på owatrol (et til to strøk, avhengig av hvor kraftig rust det er) og der etter kan du ha på enten arcanol eller corroless og tectyl... Når folk sier at du skal pusse ned til reint stål så høres jo det forsåvidt jævlig enkelt ut, men i understellet er det ofte veldig vansklig å komme til... Hvis du først bestemmer deg for å sprøyte noe under bilen ville jeg ha anbefalt deg å bruke olje... Bland en god sats med ca 6 liter sagkjedeolje og 2-3 liter biltema tectyl, det gjorde jeg på 244in... (Bruksbil) Dette er en "litt av hvert bil" som stort sett er i daglig drift hele året. Planen er og syrebade og galvanisere hele greie senere i år når sesongen er slutt. Har slipt ned et stort felt på samme sted på andre siden av bilen, det ble slipt helt ned til rent stål med stålbørste på vinkelsliper. Har malt tre lag mer Corroless Rustkiller der og tatt på sika flex der det var noe tettnings greier orginalt (mellom kanalen og chassiet). Hva er det dere owatrol greiene for noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Refinement! Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Sandblåsing er et must for å få bort all rust, elllers vil noe bli liggende igjen i porene på stålet og utvikle seg på nytt. Deretter er syregrunning som etser seg inn i stålet og gir en beskyttende hinne før evnt lakk/tectyl osv tingen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Jepp, sandblåsing er det eneste som er topp for å få bort all rust. Når man sliper så bare tar man toppene, ikke det som ligger dypest. Etter hva jeg ser så er ikke sandblåsing noe problem på det stedet vist her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Januar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Og slik ser det ut...Ble jaggu hull på denne siden og. Noen som har noe tips om og få god sveising? Har bare punktet en hel haug med punkt på andre sida, ble ikke tett før jeg hadde hatt på 3 strøk (inni og under) med Corroless Rustkiller. Igjen: Hva er Owatrol, og hvor får man tak i dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 bare husk å behandle stålet før du hiver på techtyl.. men det vet du vel.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 jaja..men HVA ER OWATROL!!?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.