Turbo_Dos Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Som topic sier. Hvordan skifte clutch? om noen har beskrivelse med bilder er jo bare det Topp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 dår e mangel på bilder på min pc, men eg jørr ett forsøk uten. 1. skru av mellomakslingen (husk å merke hvordan denne sto i forhold til "hjulet" foran å bak) 2. skru ned aksosen vis den står i veien 3. skru av giroverføringen (liten Z-skrue i bunn av girstanga, å dytt ut den hylsa son Z-skrua holder på plass, og løsne så de 4 boltene på girkassa ) 4. plasser en girkassejekk under girkassa, og skru løs girkassefestet. 5. skru ut alle skruene som holder girkassa fast i blokka 6. napp ut ledningene til ryggelyset (helt oppe på førersiden av kassa, 2 stk) 7. ta ut kløtsj vaieren 8. ta ut speedo vaieren (en bolt, og trekk den ut) 9. trekk kassa bakover, og nedover. må lirke å vri en del på kassa 10. skru av trykkplata, og ta ut lamellen 11. ta gjerne en -liten- vask, og sjekk at svinghjulet ikke har sprekker o.l 12. så må den nye lamellen sentreres. jeg pleier å måle, å dreie en sentreringspinne, greit å ha. 13. skru på trykkplata 14. skift utløyserlageret 15. skru det hele sammen igjenn, å så e d ud å BØRNA ijenn :) Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_Dos Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Tusen Hjertelig takk, dette kommer til Og bli til stor hjelp turbojonas=) andre som har bilder sånn at jeg vet hva som er hva? er ikke helt blank men Kjekt å vite hvordan det ser ut inni Clutchen hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knaur14 Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 d finne du fort ut når du teke ned girkassa d :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Sentreringspinne får du vel kjøpt på Biltema, til stor hjelp om du plages med å få plata i senter. Sjekk forresten at lageret som står i senter av svinghjulet ikke er dårlig og, for da får du en plagsom ulyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_Dos Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Får lånt senterbolt=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Bytt simringen bak på veiva. Kjipt å måtte ta den jobben ett par måneder etter byttet clutch... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_Dos Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Bytt simringen bak på veiva. Kjipt å måtte ta den jobben ett par måneder etter byttet clutch... simeringer på veiva? hvilken veiv? Hvordan kommer jeg til der o.s.v Følger det med i clutsh pakke settet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 simeringer på veiva? hvilken veiv? Hvordan kommer jeg til der o.s.v Følger det med i clutsh pakke settet? Gikk kanskje litt fort i svingene her :) Mente simringen som sitter bak veivakslingen. Du må ta av svinghjulet for å komme til. Følger ikke med clutch-settet, men den får du på volvo for "hyggelig" volvo pris. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_Dos Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Gikk kanskje litt fort i svingene her :)Mente simringen som sitter bak veivakslingen. Du må ta av svinghjulet for å komme til. Følger ikke med clutch-settet, men den får du på volvo for "hyggelig" volvo pris. 300,-kr for simeringene :hvaskjera har så vidt starta med skruvinga. tatt ned mellom akslingen Og noen skruver til delinga... er virkelg vanskelig Og komme til der under. kaldt Og jævelig er det også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_Dos Skrevet Januar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Helvette... kommer jo ikke til på skruvende i delinga... noen som har tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Satser på at du bruker løftebukk eller smøregrav...?;) Er et reint hælvete av et mikkmakk å ligge å sparke i grusen med det der... Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_Dos Skrevet Januar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Hei. jeg lurte på en ting jeg. den lamelen Hvilken retning skal den stå? skal den stå med den lange hylsa innover mot svinghjulet eller mot disken!? hadde vært kjekt med kjappe svar fordi jeg holder på nå. nei jeg bruker bare en jekk med dette arbeidet. da vi kom til siste skruven fikk jeg fattern til å skru av den så den ramla i hode på han hehe uhhmmwhat? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_Dos Skrevet Januar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 fant ut det, det var merket med svak skrift på lamelen hvilken rettning som skulle stå mot svinghjulet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_Dos Skrevet Januar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 men helvette.. er vanskelig å få på girkassa!!! tips? for noe dritt har garasjejekk som girkassa står på men helvette!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TIPS? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg