Gå til innhold

B230FK 95mod-->200-250hk? oppskrift

Ranger emnet


volvo264

Anbefalte innlegg

har då fått meg en FK motor 95mod..

 

ka som må til for å oppnå 200hk i den motoren der?

motoren er heilt orginal og sitter forsatt i bil

 

kor mykje holder den lille turboen til?

dynsene holder vell til 250hk har eg hørt?

 

er ny på dette her so litt hjelp hadde våre supert:D

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første, vil j anbefale deg å søke litt rundt på forumet, står litt om dette her et sted...!:)

 

Men, for å få den litt piggere uten noe særlig kostnader, så kan du bytte ut Wastegate`n som sitter der mot wastegate fra en B230FT, da har du rundt 0,55 i ladetrykk og ca 165HK...

 

for å oppnå 200HK er det vel snakk om chip, for insprut/bensin, 3" eksos, og justere trykket til rundt 0.9 - 1 bar... også får du en pen lyd med åpent filter, hvis du er glad i litt lyd :)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første, vil j anbefale deg å søke litt rundt på forumet, står litt om dette her et sted...!:)

 

Men, for å få den litt piggere uten noe særlig kostnader, så kan du bytte ut Wastegate`n som sitter der mot wastegate fra en B230FT, da har du rundt 0,55 i ladetrykk og ca 165HK...

 

for å oppnå 200HK er det vel snakk om chip, for insprut/bensin, 3" eksos, og justere trykket til rundt 0.9 - 1 bar... også får du en pen lyd med åpent filter, hvis du er glad i litt lyd :)

 

oki..har søkt litt rundt..men fann ikkje so mykje direkte svar.

men får bejynde med å sku opp trykket, til de nivået motoren klare orginalt.

0.5bar motoren kan kjørast på uten chip? maks med andre ord?

burboen må vell også byttast om eg skal ha over 170hk? eller er den god for meir? vill helst ikkje kjøre i stykker turboen helder..

 

filter og eksos skal på motoren med de første tenkte eg på

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki..har søkt litt rundt..men fann ikkje so mykje direkte svar.

men får bejynde med å sku opp trykket, til de nivået motoren klare orginalt.

0.5bar motoren kan kjørast på uten chip? maks med andre ord?

burboen må vell også byttast om eg skal ha over 170hk? eller er den god for meir? vill helst ikkje kjøre i stykker turboen helder..

 

filter og eksos skal på motoren med de første tenkte eg på

 

Turbo`n klarer mer, kan kjøre med orginal turbo på 200-220HK, men desto mer du tyner ut av en den, desto fortere gåen blir den også, logisk nok... :)

Sitter nok mest sannsynlig en mistsu 13c turbo på den motoren, og den er så og si samme som på garrett turbo`n som sitter på FT motoren til 940... men j vet ikke i hvilken stand turbo`n er i, så vanskelig å si hvor lenge den holder ved bruk på rundt 1 bar... men noe særlig mye over 1.1 - 1.2 bar er ingen vits med orginal turbo og IC, hvis IC`n er like hel fortsatt...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo`n klarer mer, kan kjøre med orginal turbo på 200-220HK, men desto mer du tyner ut av en den, desto fortere gåen blir den også, logisk nok... :)

Sitter nok mest sannsynlig en mistsu 13c turbo på den motoren, og den er så og si samme som på garrett turbo`n som sitter på FT motoren til 940... men j vet ikke i hvilken stand turbo`n er i, så vanskelig å si hvor lenge den holder ved bruk på rundt 1 bar... men noe særlig mye over 1.1 - 1.2 bar er ingen vits med orginal turbo og IC, hvis IC`n er like hel fortsatt...

 

ja oki..takker for svar..

alt i motor rommet på bilen motoren står i, skal vere heilt..har vert starta opp for nåken dager siden..har ikkje serr på motoren skjøl enda. men blir vell nokk om ett par dager..

 

kunna tenkt meg å kjørt på 0.6-0.7bar på motoren skjøl..

 

eller ca maks før chippinga må til..er de 0.5 som er maks då som du sa tidligere?

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja oki..takker for svar..

alt i motor rommet på bilen motoren står i, skal vere heilt..har vert starta opp for nåken dager siden..har ikkje serr på motoren skjøl enda. men blir vell nokk om ett par dager..

 

kunna tenkt meg å kjørt på 0.6-0.7bar på motoren skjøl..

 

eller ca maks før chippinga må til..er de 0.5 som er maks då som du sa tidligere?

 

er vel 0.5 - 0.6 som er max uten chip for å være på den sikre siden, men er ikke 100% sikker på akkurat dette, siden j har hørt om flere som har kjørt på 0,8 uten chip...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel 0.5 - 0.6 som er max uten chip for å være på den sikre siden, men er ikke 100% sikker på akkurat dette, siden j har hørt om flere som har kjørt på 0,8 uten chip...

 

ja oki...blir vell rissikabelt å kjøre med for høgt trykk..

kan du chippe dei vanlige hjernene på motoren, eller må du ha nåkens spess hjerner. synst eg har hørt nåke om de der..

ka de koster da eventuelt for chip til begge hjernene?

og ken som selger eventuelt?

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja oki...blir vell rissikabelt å kjøre med for høgt trykk..

kan du chippe dei vanlige hjernene på motoren, eller må du ha nåkens spess hjerner. synst eg har hørt nåke om de der..

ka de koster da eventuelt for chip til begge hjernene?

og ken som selger eventuelt?

 

Å chippe tenninga, er ikke noe du trenger foreløpig ut ifra det du sier her... å for å kunne chippe tenninga, trenger du en tenningsboks (såkalt gullboks) med løstagbart chip i...

 

chip til insprut/bensin får du av Turboperformance her på forumet for 1500,-

da oppgir du bosch nummeret på boksen din, så skaffer han chip.

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å chippe tenninga, er ikke noe du trenger foreløpig ut ifra det du sier her... å for å kunne chippe tenninga, trenger du en tenningsboks (såkalt gullboks) med løstagbart chip i...

 

chip til insprut/bensin får du av Turboperformance her på forumet for 1500,-

da oppgir du bosch nummeret på boksen din, så skaffer han chip.

 

ja oki..skal ha de i bakhaude...

blir vell kjørt mest mulig orginal til å bejynde med regna eg med

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår