MrTore Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 Hei Jeg mangler vannkjølingen til turboen på min b230 FK motor. Skulle gjerne hatt en grundig forklaring på hva jeg trenger, og hvordan dette skal kobles, helst med bilder :) Noen som kan hente bilder fra Vadis kanskje ? Hvis noen kan gi noen tips hvor jeg kan skaffe kjølinga billig er også det fint ! Har ikke lengre lyst å kjøre uten vannkjøling :) Takker for hjelpen ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercFreak Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 det er bare og ta en kikk på en bil som har vannkjøling det, men det er ikke no krise og kjøre uten, eneste man bør la bilen stå litt på tomgang før man stopper motoren.. Siter Mercedes 190E selges, send pm for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 jeg har sett folk hente ut fra "kaldsiden" av radiator og pushe inn på ekspansjonstanken. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 jeg har sett folk hente ut fra "kaldsiden" av radiator og pushe inn på ekspansjonstanken. Er omvendt. :P Inn fra eksp.tanken, og ut på "nedre radiatorslange" Erik Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dre Racing Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 nei tror dabutcher har rett her. innfra nedre radiatorslange, ut ekspansjon.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 nei tror dabutcher har rett her.innfra nedre radiatorslange, ut ekspansjon.. Dere har helt rett. Ser det nå flushit Erik Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 Snakka med RacingPower for ei stund siden, da mente Bøhn på at vannkjølinga til turbo bare var crap. "tett igjen" sa han, mente på at kjøevannet ble mye varmere med vannkjøling til turbo... Noen som har andre teorier enn han? På FTn til 240V8Power kjørte vi bare 2 t-stykker på kjøleslangene rett til turbanen.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 må vel si meg enig med volvo-r-sport da Tore Østhus (autotrim) sa til meg at vannkjøling er bare tull på orginale/ mildt trimma motorer..! Det eneste man gjør er å varme opp kjøleveska mer en nødvendig... Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 må vel si meg enig med volvo-r-sport da Tore Østhus (autotrim) sa til meg at vannkjøling er bare tull på orginale/ mildt trimma motorer..! Det eneste man gjør er å varme opp kjøleveska mer en nødvendig... om den varmer mer opp enn nødvendig, vil det ikke si det er MYE varme som ledes vekk fra turbo? ergo. det har funksjon? min tanke iallefall.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Nå er spørsmålet hans hvordan han skal koble det, ikke hva Østhus påstår, såvidt jeg vet så er han ikke SÅ fagutdannet på området. Du får original vannkjølingssats fra Volvo, men vet ikke om denne passer på turboen fra en FK, men TB03 turboene som ble brukt i 240 (med vannkjølt eksoshus). Uansett så går det an å klaske sammen noe enkelt og funksjonabelt, jeg skal scanne inn katalogen med anvisning for hvordan en monterte vannkjølingssatsen jeg, så får du se om du får noen idèer utav det. Og selvfølgelig hjelper vannkjøling på turboen uansett effekt, levetiden blir større når varmen transporteres bort fortere. (Kjølevannet blir kjølt ned igjen.) Standardbiler med turbo idag leveres jo med vannkjølte turboer, og det er ikke bare fordi det er noe nytt og fancy. Plain oljekjøling er old. Edit: her kommer bildene: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Du skal ikke høre på en som har vraka bilen sin like ille som pettet bøhn. Vannkjølt turbo er fint. Kulelager og vannkjølt turbo er genialt hvis man skulle drite seg ut med noe å turboen snurrer mens motoren slukker. Ha vannkjølinga på de turbone som skal ha. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.