Gå til innhold

Montere turbo i 97' 1,6GL 100hk...

Ranger emnet


futuredome

Anbefalte innlegg

Hei, er ny her. Fint forum!

 

Jeg har en kompis som mener han kan putte inn en turbo i golfen min og at alt vil funke veldig fint etterpå...

 

Jeg er ingen bilmekaniker, men har veldig lyst å gjøre dette her. Så jeg lurer på om det er noen her inne som kunne hjelpe meg med noen erfaringer rundt dette emnet?

 

Kan jeg ødelegge hele motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller tatt bryderiet med å satt inn en annen motor (osv), isteden for å montere snurre i en 1,6liter som yter 100 hester orginalt.

Tror det er like greit, både økonomisk, effektmessig og tidsmessig.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å montere turbo på en motor som ikke er lagd for det må du dekomprimere

motoren for å kunne ta ut noe særlig effekt. Du må bygge på oljekjøler,

tilleggsinnsprøytning, tenningsforskyver, osv osv.

Bare i deler havner du på ca 35.000,- + arbeidstimer. For å få den godkjent

må den først godkjennes av VW importør, så av Statens vegvesen og

Teknologisk institutt, for så og få betale ca 1000,- pr HK til Toll og

Avgiftsdirektoratet. Altså en meget dyr affære har det blitt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å montere turbo på en motor som ikke er lagd for det må du dekomprimere

motoren for å kunne ta ut noe særlig effekt. Du må bygge på oljekjøler,

tilleggsinnsprøytning, tenningsforskyver, osv osv.

Bare i deler havner du på ca 35.000,- + arbeidstimer. For å få den godkjent

må den først godkjennes av VW importør, så av Statens vegvesen og

Teknologisk institutt, for så og få betale ca 1000,- pr HK til Toll og

Avgiftsdirektoratet. Altså en meget dyr affære har det blitt, dessverre.

 

 

og dette sier du fordi?

 

 

om bilen er en 96mod eller eldre, så skal ikke staten han noen HK avgift..

 

men riktig som du sier.. må nok godkjennes.. og da trengs det bremser! bremser først, deretter trim! evt begge likt! uten bremser ingen godkjenning

 

 

btw: godkjenning av teknologisk institutt? eh.. røyka sokka dine nå? de har da vel svært lite med dette å gjøre.. og vegvesnet har da iallefall ingenting med dette å gjøre..

 

de som skal godkjenne er biltilsynet... ikke vegvesnet.. heller ikke teknologisk institutt...

 

 

Mvh

 

Dan

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw: godkjenning av teknologisk institutt? eh.. røyka sokka dine nå? de har da vel svært lite med dette å gjøre.. og vegvesnet har da iallefall ingenting med dette å gjøre..

 

slapp av litt a.. d der fikk jeg på mail fra en når jeg spurte om noe lignende til min bil.. så trodde han hadde peil jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oog vegvesnet har da iallefall ingenting med dette å gjøre..

 

de som skal godkjenne er biltilsynet... ikke vegvesnet..

Har du røyka dine sokker eller..? :D

Biltilsynet (eller trafikkstasjon som det nå heter) er Statens Vegvesen.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw: godkjenning av teknologisk institutt? eh.. røyka sokka dine nå? de har da vel svært lite med dette å gjøre.. og vegvesnet har da iallefall ingenting med dette å gjøre..

 

slapp av litt a.. d der fikk jeg på mail fra en når jeg spurte om noe lignende til min bil.. så trodde han hadde peil jeg...

 

flere biler her i landet som har vært gjennom godkjenning av TI, mener feks at det var en Opel Record V8 som ble godkjent der før den ble godkjent av Biltilsynet. En slik godkjenning blir omtrent som en TÜV-godkjenning. Såvidt meg bekjent driver ikke TI med dette lenger.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en historie som jeg kan skjønne at det er vaskelig at folk ikke tror, og klandrer dem ikke, men dette er 110% fakta, og bjrin vet sikkert hvem denne fyren er.

Historien skal motbevise at det koster 35 000,- å montere Turbo, og at man ikke trenger å dekomprimere for å mekke turbo(på en astma 323 (forgasser))

 

Bilen en grå 1985 mod mazda 323 1,5.

Turbo, funnet på biloppsamlingsplass, fra peugeot 505 2,2 T

Innsprøytning i fra Ascona 1,8i

Grenrør, hjemmesveisa, med tilnærma 90 graders bend.

Interkurder i fra en mitsubitsi 1.8 TD

 

Dysene borret hull til og ble limt fast med keramisk metall, grenrøret såg ikke ut, har ikke bilder nå, men skal se om jeg kan få tak i.

 

At dette virket hadde jeg selv litt vanskelig å tro før jeg såg det.

Først ble det ladet 0,5-0,6 og alt fungerte helt greit, så ble fristelsen for stor, og trykket ble skrudd opp, men ikke over 1 bar, men dette resulterte da i 3 motorhavari. Motorene skal det sies at han også fant/fikk gratis på bilopsamlingsplass.

Til slutt ble det borret hull i fanger og grill og intercooleren kom på. med "ny" motor og nye høyder på trykk siden

Sitat eier:

- "med interkurder og 2 ekstra dyser kjørte eg 1.7 lenge. og d holdt bra vist eg ikkje holdt for lenge"

- "med interkurder og 1.7 ladetrykk rauk 3 kasser...trur ikkje noen rauk før men litt usikker der"

Maks trykk den ble ladet med, 2,4 bar? sitat eier:

"joda...men d var kaskje meir for da hadde manometeret allerede tatt "runden" og slangene hoppet av i ett set, også hoppet dysene opp av manifoilen hele tiden"

Når alt fungerte skal det nevnes at bilen kom opp i svimmlende hastigheter, sitat:

- "du må neste ha med oppnådd toppfart 230 på orginale 155/80-13 hjul, dette med resultat i motorhavari"

 

Dette var mye morro for totalt 400kr + timene det tok å få det sammen

 

Nå er det nye prosjekter på gang og da skal det bli litt mer skikkelig gjort, men fremdeles på lavbudsjett.

Smakebit på nye manifoilen og motoren, en 1,6 GTi motor.

 

Bilde023.jpg

 

Så det trenger ikke å koste skjorta om man kan samle litt opp her og der, og ikke ta helt av, men det er lett for at mye vil ha mer. Men kan skjønne at ikke folk ville gjort noe slikt med en 97 mod golf, men var nå bare for å vise at det går om man vil.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg bygde om Vectra'n sin til turbo, sveisa eksos manifolds, fiksa tillegs innsprut, turbo fra en Hiace 2.4 disel, ic.

Den gikk skikkelig godt. Men toppen rauk etter hvert desverre (for høyt trykk regne jeg med)

 

Samme karen har bygd en vill granada for mange år sia, den går det mange historier om :D

 

 

 

Sum sumarum: har du en kompis som har peiling så går det nok, alt går det vanskelige tar bare litt mere tid. Men hvis jeg var deg ville jeg heller satset på et motorbytte til feks en gti 8/16v å kjøpe en delbil å flytte over alt så får du det skikkelig.

 

Vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kamerat som har mekke seg "hjemme" turbo på en golf 2 1.3 billigere enn

35 000,- men den prisen var kansje ment uten mest mulig hjemme mekk..

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=23118&highlight=vepsen

 

Nå bygde jo vepsen på G40 motor til slutt da, den har jo allerede lavkomp, solide stempler, råder som lett tåler over det dobbelte av orginalt og smidd veiv.

 

Er ikke noe must å senke kompresjonen, men kan ikke kjøre mye ladetrykk uten å gjøre det. På denne aktuelle motoren tipper jeg et sted mellom 0,4-0,6, dvs kanksje 140-150 hk om alt passer bra sammen

 

Å kjøre med tilleggsprut vil jeg ikke anbefale, i hvertfall ikke hvis du har planer om noen lunde ok effekt uttak. Orginalsprutet vil ikke skjønne helt hva som foregår, og vil nok gå i nødmodus. Tar dessuten en god del tid å justere det inn. Da kan du like godt kjøpe et skikkelig sprut. Å mine øyne er det å kjøre med tilleggssprut omtrent det samme som å kappe av seg hånden og sette på et lite plaster

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf 3 GTD Special: Ja, har sittet på med den ja... Gikk som et uvær :P Men, noe holdbart bygge var det ikke da...

 

Den siste motoren var holdbar som pokker. Når den skulle hives, ble det tappet av kjølevæsken og turtallsperren i 7 min, da var det så rødt under bilen og alt glødet at vi stoppet bil, grunnet fare for at ting skulle ta fyr rundt om. Lot bilen stå til neste da, og startet den opp på første forsøk, DET kaller jeg kvalitet. Kjørte den på sperra hele veien til kjevikdalen og måtte ta knekken på den med å kjøre i over 100 og hive den i første et par ganger.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår