Gå til innhold

Bytte clutch

Ranger emnet


Skistan

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Litt hakking først : Det finnes en søkfunksjon her inne :bump

 

Søkte litt, og fant denne tråden : http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=59020

 

Og i denne tråden, skrev jeg dette :

 

Det er flere måter å gjøre dette på, men her er min :

 

Kjør inn bilen, og kjør den litt opp i bukken til passe høyde. Opp med panser.

 

Ta av luftfilterboks, Batteri/feste, speedvaier(deles på midten), jordkabel bak motor(10 mm skruehode på kasse-brakett), Ta av girvaiere, og klipset til clutchvæske-røret. Bolter til starter, rør ned til turbo(alu), og 2 bolter på kassen (17 mm skruehode). Ta av feste mellom kasse, og v. rammevange.

 

Kjør bilen litt til opp, og ta av hjulene på begge sider forran. Ta av klips til bremseslanger og abs-sensor (*-hvis du har), og ta løs nedre opphengskule ved å løsne 2 bolter på nedre armen(-på hver side). Ta av plastskydd på venstre side.

 

Kjør bilen helt opp. Tapp olje på girkasse, og transfer. Skru ut lagring til h. drivaksel på motor(3-skruer). Skru ut festebolt til starter og kasse rett bak motor/over h. drivaksel. Sving helt til venstre, og dra ut h. drivaksel. Er dere 2, så bør en styre ut lagringen, mens den andre drar i akselen. Merk: Etter påfølgende momenter, kommer motoren til å tippe ned. Støtt den opp med en girkasse jekk eller lignende. Demonter tverr-gående vange, langsgående vange, og feste til V. bærearm. Dra ut venstre aksel av kassen, og sving den litt unna. Drivakselen sitter med en liten C-fjær. Vanligvis løsner akselen med ett lite "napp".

 

Ta løs skruer under bunnpanne(mot girkassen 14mm skruehode).

 

Skru av rør fra turbo (trykkside). Skru av fremre feste til kasse. Skru løs slave sylinder til clutch. Sving opp cylinder og rør uten å demontere røret/kretsen.

 

Senk motoren ned til den henger kun i det ene festet ved registeret. Det er OK at den henger her når bilen er statisk(står stille). Skal dere taue bilen rundt, anbefaler jeg at dere fester langsgående ramme travers, og legger en kloss mellom motor og travers som avlastning.

 

Nå er det 1 stk bolt som holder igjen kassen, og den sitter bak fremre festet som du tok av. Kassen er tung, og du bør være 2 stk for å løfte den ned kontrollert (-hvis du ikke er en bjørn)

 

Nå er kassen ute, og jobben er gjort.

 

Når den skal inn igjen, så husk å fylle transferolje og girolje igjen. Bil uten transferolje, går ca. 3 km før transferdiffen sveises fast. (*-ikke spør hvorfor jeg vet dette )

 

Lykke til.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår