Gå til innhold

Lambdasonde gåen?

Ranger emnet


rawr

Anbefalte innlegg

Verkstedet sa at lambdasonden min svarte tregt og at den da måtte byttes. I dag ble den byttet uten at feilen forsvant.

Jeg har pratet med et par kyndige i dag og de sier at det er tull, lambdasonden er enten OK eller død, ikke treg.

 

Noen som kan bekrefte dette?

(\o/) 83 Stylingjunkie 1.91m

(o) 99 VW Beetle 1.9Tdi Highline

(x) 97 Audi A3 1.6

(x) 93 BMW 318i

Sekretær - VACN Troms Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såvidt jeg vet fysisk umulig. Med et unntak, og det er hvis det er snakk om når motoren og sonden er kald. Hvis forvarminga på sonden er defekt.

Men dette er jo da bare aktuelt når motoren er kald og den lille tiden det tar før sonden er varmet opp av eksosen.

 

Hva er problemet i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ekstremt tung tomgang når motoren er varm. Det er en ubestemt skrangle-dunke-lyd.. Det høres ut som det kommer fra eksosen, men ikke sikker.

Jeg gjorde noen forsøk tidligere i dag.. Hvis jeg har bilen i gir, holder inne bremsa og slipper ut clutch så forsvinner lyden med en gang motoren griper mot noe!

 

En ting til.. Når dette merkes så har motoren også en bilyd som merkes godt ved akselerasjon i lyskryss f.eks. Høres ut som om det er hull i eksosen.. Dette oppsto samme dag som toppakning ble byttet. De har hatt den inne 5 ganger for å feilsøke nå :(

 

Noen tanker?? Jeg skal fyre meg opp på tlf i morgen, hva skal jeg si? :P

(\o/) 83 Stylingjunkie 1.91m

(o) 99 VW Beetle 1.9Tdi Highline

(x) 97 Audi A3 1.6

(x) 93 BMW 318i

Sekretær - VACN Troms Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti noe snodig på en 93 bmw 318is en gang.

 

Etter at regreima blei skifta var bilen merkelig på tomgang.

Anten jagde den no j..... eller så gikke den på unormalt høyt eller lavt turtall.

 

Etter ett kjapt feilsøk hos bmw viste det seg at lambda'en var gåen.

Denne blei byttet og bilen var som ny i 3 dager. Så var den like ille.

Inn til ny sjekk. lambda var gåen.

Ja ja. Den første var brukt så da setter vi på en ny istede.

Denne holdt i 4 dager.

 

Da var det en grundigere sjekk som skulle til.

Regreima var plassert en tann feil på cam'en som gjorde at "blandingen" i eksosen tok knekken på lambda'en, som igjen førte til merkelig tomgang.

 

Sure penger.

BMW skulle ha 7000 for å bytte reima i utgangspunktet.

Dette var litt dyrt så jeg fikk en til å ta det for 2000 svart.

Da har jeg jo ikke så mye og gå tilbake på, så når rep og feilsøking tilsammen kom på rundt 14000 angret jeg litt på bruk av svarte mekanikere.

 

Det billigste er sjelden det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde treg lambda på A4'en som lagde motorfusk som Møller ikke klarte å finne ut av.. ble bra bår jeg byttet den selv etter ett tips

 

Hadde treg lambda på Evo'n som økte bensinforbruket til over 2L milen.. Ble bra med ny

 

Ingen var "døde", Men trege og skapte problemer

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er nå byttet, ingen merkbar forskjell.. Men siden dere sier at han kan være treg så skal jeg ikke klage. Alltids kos med nye deler.

 

Ang feilene mine så fikk vi oppklart det i dag. Bakre potte sitter dårlig i feste mot de andre røra, og når det blir varmt så blir det frieksos og slamring. Hjalp å legge en lett finger på eksosen, så forsvant lyden. Gullflaks egentlig..

 

Nå skal seter renses. blir morsomt, håper noen vil kjøpe bilen min etter hvert

(\o/) 83 Stylingjunkie 1.91m

(o) 99 VW Beetle 1.9Tdi Highline

(x) 97 Audi A3 1.6

(x) 93 BMW 318i

Sekretær - VACN Troms Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti noe snodig på en 93 bmw 318is en gang.

 

Etter at regreima blei skifta var bilen merkelig på tomgang.

Anten jagde den no j..... eller så gikke den på unormalt høyt eller lavt turtall.

 

Etter ett kjapt feilsøk hos bmw viste det seg at lambda'en var gåen.

Denne blei byttet og bilen var som ny i 3 dager. Så var den like ille.

Inn til ny sjekk. lambda var gåen.

Ja ja. Den første var brukt så da setter vi på en ny istede.

Denne holdt i 4 dager.

 

Da var det en grundigere sjekk som skulle til.

Regreima var plassert en tann feil på cam'en som gjorde at "blandingen" i eksosen tok knekken på lambda'en, som igjen førte til merkelig tomgang.

 

Sure penger.

BMW skulle ha 7000 for å bytte reima i utgangspunktet.

Dette var litt dyrt så jeg fikk en til å ta det for 2000 svart.

Da har jeg jo ikke så mye og gå tilbake på, så når rep og feilsøking tilsammen kom på rundt 14000 angret jeg litt på bruk av svarte mekanikere.

 

Det billigste er sjelden det beste!

 

 

Den bilen har ikke regreim...

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er nå byttet, ingen merkbar forskjell.. Men siden dere sier at han kan være treg så skal jeg ikke klage. Alltids kos med nye deler.

 

Ang feilene mine så fikk vi oppklart det i dag. Bakre potte sitter dårlig i feste mot de andre røra, og når det blir varmt så blir det frieksos og slamring. Hjalp å legge en lett finger på eksosen, så forsvant lyden. Gullflaks egentlig..

 

Nå skal seter renses. blir morsomt, håper noen vil kjøpe bilen min etter hvert

 

Må kjøre en del mil før hjernen stiller seg normalt igjen..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår