Gå til innhold

Bestille fra statene

Ranger emnet

audiman

Anbefalte innlegg

Du verden... her er et klipp fra den linken du la ut:

Trådstarter ønsker å handle fra USA!!! Ligger USA i EU??? Alle land i EU/EØS-området krever inn moms på varer som kommer fra USA! Om en tysker handler fra USA; 16 % moms i tillegg. Om en italiener handler fra USA; 20% moms i tillegg. Om en svenske handler fra USA; 25 % moms i tillegg! Så du sparer INGENTING på å få varen levert til Sverige om du handler fra USA.

Beklager, var tidlig ut med svaret. Trodde det var sånn det fungerte. Jeg tar kritikken, min feil :) Du hadde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ok, så om man ikke er i usa elns sjøl å handler så er det letter å handle i norge ?

hvordan er bruktmarkede på bilstereo ?

Kabler vet jeg ikke lønner seg, ikke så veldig store prisforskjeller?

Også er det spillere fra USA: Radioen fungerer ikke som den skal ikke Norge, og tar bare inn oddetall-frekvensen. Så da vil du være uten radio...

Da blir konklusjonen min: Spiller og kabler kan du kjøpe fra Norge.

Kan hende forsterkere som er relativt små samt høyttalere kan lønne seg å kjøpe fra USA, kanskje du sparer noen hundrelapper på det. Men subwoofers antar jeg gir litt mye i fraktkostnader derifra og hit og det spiser opp de sparte pengene.

Pris $ + frakt $ = Sum $ betalt til firma i USA x 1,25 (mva'en) + 200 kr. for postens gebyr = Sum det du skal betale. Så får du sammenligne priser selv og se om det lønner seg...

Jeg hadde kun kjøpt forsterker og høyttaler derifra :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabler vet jeg ikke lønner seg, ikke så veldig store prisforskjeller?

Også er det spillere fra USA: Radioen fungerer ikke som den skal ikke Norge, og tar bare inn oddetall-frekvensen. Så da vil du være uten radio...

Da blir konklusjonen min: Spiller og kabler kan du kjøpe fra Norge.

Kan hende forsterkere som er relativt små samt høyttalere kan lønne seg å kjøpe fra USA, kanskje du sparer noen hundrelapper på det. Men subwoofers antar jeg gir litt mye i fraktkostnader derifra og hit og det spiser opp de sparte pengene.

Pris $ + frakt $ = Sum $ betalt til firma i USA x 1,25 (mva'en) + 200 kr. for postens gebyr = Sum det du skal betale. Så får du sammenligne priser selv og se om det lønner seg...

Jeg hadde kun kjøpt forsterker og høyttaler derifra :p

Gidder ikke bestille fra usa for å spare et par hundre kroner :)

pi21/pøl i Brei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wtf... Det gjaldt altså bare mellom eu-landene?

Trodde det gjaldt fra USA også? Har hørt fra en fyr som hentet motor på den måten der. Får høre nærmere med han.

Skulle bestille mye rart på den måten der. Trenger mer info!

Er ikke toll på bildeler..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Nå er det nok.

Det er SYKT mye å spare på å bestille fra USA, om man vet hva man skal bestille og hvordan det skal fraktes (og så lenge man ikke kjøper det som er billigst her hjemme, som de norske importørene/forhandlerne tjener lite på likevel). Den eneste ulempen ved å bestille fra USA er at man må belage seg på litt lenger ventetid før varene kommer, og at man ved en evt. garantisak i visse tilfeller må sende varene til USA (noe som kan være litt kjipt).

De norske forhandlerne vil så klart ikke si hvor billig det er i USA, for da hadde jo mange flere kjøpt derfra!

Herved gir jeg veiledning til alle som vil bestille fra USA, og jeg vil ikke ta en krone for det heller!

Så hjelper jeg de som ikke vil betale blodpris for feit bilstereo, og så oppnår vi kanskje lavere priser i Norge etterhvert også! :)

Send en PM, og få gode råd og tips for USA-import! GRATIS!

Forresten: Megabillig er IKKE å regne som "import", spør du meg - man må jo handle for 20000,- for å spare en lusen tusenlapp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske forhandlerne vil så klart ikke si hvor billig det er i USA, for da hadde jo mange flere kjøpt derfra!
Helt unødvendig for de fleste av oss, da folk flest er helt utmerket istand til å finne ut slikt selv. Og for vår del KAN vi ikke fortelle folk at våre produkter kan du selv ta inn langt billigere fra USA, da dette nærmest ville være en regelrett løgn. Det nytter ikke bare å gange den amerikanske prisen med 6,5 og sammenligne med den norske, det er mange andre kostnader som norske forhandlere har betalt som en egenimportør også må betale for å få produktet sitt hjem. Ser ofte at de som har fått tak i noe "billig", gjerne har unndratt staten endel kroner ved å få det som "gave" fra en onkel. Det er slike ting norske (seriøse) firmaer ikke kan drive med, vi må betale lovpålagte skatter og avgifter.
Det er SYKT mye å spare på å bestille fra USA, om man vet hva man skal bestille og hvordan det skal fraktes
Om man vet hva man skal bestille ja... hva mener du med det egentlig? Vet man hva man skal ha, googler de fleste på akkurat det modellnummeret man er ute etter, og kjøper der det er billigst og tryggest og håper det beste.

Om man IKKE vet hva man er ute etter, finner man mye tilsynelatende billig i USA ja, men der borte er det bl.a en helt annen kultur for å selge utgåtte og gamle produkter, vannskadesalg, brannskadesalg, overhalte og reparerte produkter lempes til spottpris. Man må lese teksten nøye, og det er langt mindre krav til opplysningsplikt om produkters tilstand der borte enn her hjemme. Ord som refurbished og reconditioned dukker ofte opp, noen som tok seg bryet med å sette seg inn i hva dette var før de kjøpte noe billig??

Slikt selges det meget lite av over disk i Norge fra forhandlere. Her hjemme selges det nye og oppdaterte produkter, det gamle og utgåtte lempes over til billigkjedene når nye ting kommer. Det er klart den amerikanske praksisen tilsynelatende gir gjennomsnittlig lave priser, men man må se litt på hva man får også.

Men jeg skal ikke legge skjul på at den dessverre vanlige norske praksisen med høye "veilledende" priser og "rabatter" og "salg" til alle som vil kjøpe (Man må iflg. norsk lov selge noen eksemplarer til veilledende pris, før man kan legge produktet ut på "salg" og selge det til det den egentlig skulle kostet fra dag 1!!), nok gir utslag i høyere egenimport for endel merker. Nettopriser er etter min mening veien å gå, slik at kundene ser hvor lite produktene egentlig bør/kan koste i Norge, og får øynene opp for at egenimport egentlig er bortkastet tid, penger og risiko.

Den eneste ulempen ved å bestille fra USA er at man må belage seg på litt lenger ventetid før varene kommer, og at man ved en evt. garantisak i visse tilfeller må sende varene til USA (noe som kan være litt kjipt).
Her gir du jo da én forklaring på hvorfor ting KAN være dyrere i Norge om du tar med alle kostnader ved egenimport, ting som lagerhold inkluderes av og til i prisen. Å kjøpe inn varer og sette på lager slik at kundene får varen raskt den dagen de bestiller, er binding av kapital og bør forrentes inn.

Og et litt hint til slutt; om det virkelig er så billig og enkelt og så mye å spare på å selv kjøpe inn produkter fra USA på lovlig vis, hvorfor gjør ikke flere norske butikker og forhandlere det idag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at det er en del å spare på å kjøpe fra usa..

Kjøpte en komponent til 280 dollar for et halvt år siden og da var kursen rundt 6.. Frakta var 50 dollar. Da kostet komponenten 330 dollar, altså 2000kr. Det ble 500kr i moms, og da endte jeg på 2500kr.

Samme tingen koster 7000kr de fleste plasser og har sett den til 6000kr noen steder på tilbud. Mulig jeg er tullete, men dette er da en GOD del billigere i USA.. Og er enig med BOOMBOXX, man må vite hvor man skal kjøpe forskjellige ting for å få de billigst mulig :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en komponent til 280 dollar for et halvt år siden og da var kursen rundt 6.. Frakta var 50 dollar. Da kostet komponenten 330 dollar, altså 2000kr. Det ble 500kr i moms, og da endte jeg på 2500kr.
Kan du ikke fortelle hvilken komponent dette var og hvor du kjøpte den? Og er du sikker på at den du kjøpte var ny og uskadet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare: eBay!

Når man bestiller et frontsett fra f.eks. megabillig, lønner det seg selvsagt ikke. Han har jo lagt på så sykt. Dersom man bestiller fra visse butikker på eBay, kan man få produktene LEVERT I NORGE, INKLUDERT FRAKT OG MOMS PÅ KJØPESUM OG FRAKT for omtrent akkurat denne prisen som megabillig tilbyr (men som man må legge til frakt på). Jo mer man kjøper, jo mer sparer man.

Det er også et norsk transportfirma som tilbyr gratis registrering av amerikansk fastlandsadresse hos deres terminal i USA, som gjør at man ikke er begrenset til butikker som sender internasjonalt, men også kan bestille fra de mer sære som kun sender til USA. På denne måten blir det også mye billigere om man bestiller MYE og flere sammen!

Det er som sagt viktig å vite hva man skal se etter. "New in sealed box - NOT refurbished items" er f.eks. ikke så vanskelig å finne. Dessuten er det MANGE som selger, og som har MANGE gode tilbakemeldinger (en kontakt jeg har der, har over 42000 salg). Det er også viktig å finne rette merker, rette produkter og å ha evnen til å sammenlikne prisene man ser på nettet med de her hjemme. Man må kunne SE at man tjener på det, og å regne seg fram til et prisoverslag som stemmer noenlunde.

Gidder man å bruke litt tid på det, er det mye å spare. Selv skal jeg bestille varer for flerfoldige tusen fra over dammen snart, sammen med to kamerater. Til sammen blir det varer for over 33.000,- i Norge. Dette betaler vi ca. 17.000,- for, ferdig levert.

Hvis noen vet om en norsk sjappe som vil gi så mye rabatt, så si gjerne i fra! Gir de så fornuftige priser til alle, skal jeg sørge for at de får øket omsetningen sin med hvertfall 17000,- på et par minutter. Problemet er at den butikken ikke finnes - eller ikke er interessert i å vise Norge at den finnes! :)

Hvis man går i norske nettbutikker og finner kjente "amerikanske" varer (Alpine, Infinity, MTX, Audiobahn, Pioneer... you name it) til over 2500,- "villedende" pris i Norge, kan man spare alt fra 3-700,- på å bestille fra USA. Dette er med flyfrakt, så man har varen fort. 300,- er ikke så mye, men 700,- er en del. Både i prosent og kroner! Jo dyrere varen er i Norge, jo mer sparer man også på å importere den!

Nå innser jeg selvsagt at lagerføring og det å ha folk i arbeid er dyrt, men jeg mener at det å drive salg innebærer at man må følge med i tiden. Jeg mener at de fleste i dag gir blanke i at de får snakke med en ekspeditør fremfor å bestille noe over nett, så lenge de sparer 1000,- på å bestille over nett. Det er en grunn til at internettsalget i Norge øker som det gjør - og det er ikke bare at flere får internettilgang.

Nå må bare nettbutikkene i Norge få nettbutikkpriser! De fleste ligger bare akkurat så lite under butikkpris at frakta gjør at det går opp i opp.

At det blir overflødige mennesker fra selgerbransjen, det er en del av utviklingen. Om ikke forhandlerne tar til vettet, selvsagt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke fortelle hvilken komponent dette var og hvor du kjøpte den? Og er du sikker på at den du kjøpte var ny og uskadet?

Jeg gjetter på at den står baki bilen hans nå? :)

Digital Designs, Adire Audio, Treo Engineering, Incriminator Audio, USAmps... Lista er lang over amerikanske kvalitetsmerker med "høye" priser i USA som er latterlig billige sammenliknet med det de får når de kommer hit til lands.

Pluss at man får kjøpt mye artig som ikke har forhandlere her også, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider