Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Øyvind Ryeng

Honda S2000 + turbo = mange hester

Rate this topic

Recommended Posts

Her er bilen til Cody, eieren av Lovefab. Motoren er modifisert med nye ventilfjærer og retainere for å tåle mere turtall, har en tykkere toppakning (Cometic?) og ARP-studs i toppen, og turboen er en Garrett GT4088R. Videre er intercooleren og radiatoren montert i en såkalt "V-mount", slik at lufta som kommer inn kan gå uhindret til både intercooler og radiator for best mulig kjøling (OBS, ikke med på første bildet). En bieffekt av dette er at trykkrørene fra turboen til gasspjeldet blir svært korte; derav, mindre lag. Firetommers downpipe har han også fått plass til.

 

lovefab0.jpg

lovefab1.jpg

lovefab2.jpg

 

 

 

Også dynotesten da; dette er en Mustang-dyno som visstnok skal vise litt lavere tall enn en DynoJet eller en DynaPack. 1.08 bar ladetrykk, 93 oktan MON (= 98 oktan RON):

lovefab3.jpg

 

469 hester på bakhjulene på vanlig pumpebensin, ut av en nesten original høykomprimert sugemotor er helt greit synes jeg. Dreiemomentet, 300 footpounds, eller 408 Newtonmeter på hjulene er også helt greit - ikke noe man blir sjokkert over, men det skal nok holde til butikken og tilbake.

Share this post


Link to post
Share on other sites
300 footpounds, eller 408 Newtonmeter på hjulene er også helt greit - ikke noe man blir sjokkert over, men det skal nok holde til butikken og tilbake.

 

Tenk deg hva dreiemomentet blir ut på hjulene med den korte utvekslingen på gearkassa.... er ikke mange som tenker sånn...

går vel fort på hvert gear også ettersom motoren drar(orginalt) 9000 runder i minuttet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt poeng. Vi får også ta oss i hu', at selv om effektkurven hadde vært 1 WHP alle andre steder enn mellom 7000 og 9000 hadde bilen likevel aksellerert som et monster, da det er omentrent kun der man er i området når man drar kjelken til rødlinja før man girer. Girkassa er bare helt sykt tett giret:

 

1st: 3,133

2nd: 2,045

3rd: 1,481

4th: 1,161

5th: 0,971

6th: 0,811

 

Prosentvis forskjell, og fall i turtall under giring mellom:

1-2: 34,7%

2-3: 27,5%

3-4: 21,6%

4-5: 16,3%

5-6: 16,4%

 

Girer man da ved 9000 RPM fra %gir% til til %gir% havner vi på følgende turtall etter giringen:

1-2: 6681 RPM

2-3: 7058 RPM

3-4: 7400 RPM

4-5: 7738 RPM

5-6: 7732 RPM

 

Hastighet i %gir% ved 9000 RPM, en final drive på 4,1:1, en intern nedgiring i kassen på 0.862 og originale 225/50-16-bakdekk hvilke har en omkrets på 1,9836 m:

1st: 71,9 km/t

2nd: 110 km/t

3rd: 152 km/t

4th: 194 km/t

5th: 232 km/t

6th: 277 km/t

 

Moro med tall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godt poeng. Vi får også ta oss i hu', at selv om effektkurven hadde vært 1 WHP alle andre steder enn mellom 7000 og 9000 hadde bilen likevel aksellerert som et monster, da det er omentrent kun der man er i området når man drar kjelken til rødlinja før man girer. Girkassa er bare helt sykt tett giret:

 

1st: 3,133

2nd: 2,045

3rd: 1,481

4th: 1,161

5th: 0,971

6th: 0,811

 

Prosentvis forskjell, og fall i turtall under giring mellom:

1-2: 34,7%

2-3: 27,5%

3-4: 21,6%

4-5: 16,3%

5-6: 16,4%

 

Girer man da ved 9000 RPM fra %gir% til til %gir% havner vi på følgende turtall etter giringen:

1-2: 6681 RPM

2-3: 7058 RPM

3-4: 7400 RPM

4-5: 7738 RPM

5-6: 7732 RPM

 

Hastighet i %gir% ved 9000 RPM, en final drive på 4,1:1, en intern nedgiring i kassen på 0.862 og originale 225/50-16-bakdekk hvilke har en omkrets på 1,9836 m:

1st: 71,9 km/t

2nd: 110 km/t

3rd: 152 km/t

4th: 194 km/t

5th: 232 km/t

6th: 277 km/t

 

Moro med tall.

 

hehe 6 gear 277km/t, selv med kort gearing..

Artig,artig....

 

Tror faktisk det ikke er så allerværst effekt litt ned i registeret..

 

 

Performance examples:

 

Stock GSR bore (1,8l)

9:1 CP pistons

Full-Race rods

Full-Race ProStreet T3 turbo manifold

garret T3-T67

3.0 in. downpipe

4.0 in. JouleSpeed exhaust

Aftermarket intake manifold

 

 

servion.jpg

 

(kurven øker fra ca 4300 r/min der den begynner på ca 140-150hk)

Så registeret er ikke så allerværst..

effekten kan muligens virke litt tam nederst pga den kraftige økningen, men husk at denne motoren har ca 170-180hk orginalt på "full pupp" hehe

2000 r/min ligger effekten rundt 50-100hk med turboen.

 

Regner med at den s2000 du viser her ikke har noe dårligere registeri hvertfall

 

Elsker sånne biler. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.