eiriksmil Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 Hei, Jeg bare lurte, dersom man har mellom 2 og 4 mindre turboer, mot en stor, slik at hver turbo kommer inn på, f.eks. hver 1500 rpm, slik at turbo 1 aktiveres på 1500 rpm, 2 på 3000, 3 på 4500 og 4 på 6000 rpm. Vil ikke dette være langt gunstigere enn 1 stor turbo, når det gjelder lag? Eirik. Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rekord 2,2i Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 kvifor ikkje bare kompressor motor Siter ønsker å kjøpe ford anglia uansett stand,. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3T Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 Det er helt klart en fordel.. å det finst biler som har dette som standar.. å du vil oppnå en mye jevnere momentkurve.. men dette prinsippet vil ikke fungere like bra når du ska ta ut mye effekt i motoren.. for da vil den minste turboen være en restriksjon i eksosen.. men på en standar bil vil det fungere bra med f.eks to turboer.. Siter -04 BMW 320 Cd -84 BMW 323i Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maggvaardal Skrevet Januar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 derfor har vi regulerbare turboer :) der trykket kommer tidlig, og holder seg :D Men det er jo også std motorer da. Siter Dæ så går ront, går sont! Kadett-C - flerårsprosjekt kadett-C - 77mod selges i deler Ascona C - stygg som få, bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigRoar Skrevet Januar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 tenk deg 4 dumpventlier da! :P drømmen for alle fjortisser det!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Januar 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 tenk deg 4 dumpventlier da! :P drømmen for alle fjortisser det!!! Litt OT, men for meg er det tøffere med girspaken som rister vilt idet man slipper gasse, enn lyden fra en BOV... Dersom det var meg du tenkte på, da. :hello: Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 Litt OT, men for meg er det tøffere med girspaken som rister vilt idet man slipper gasse, enn lyden fra en BOV... Er ingenting så tøft som å knekke av bladene på kompressorhjulet, eller å rett å slett å bøye eller knekke av hele akselen. Ontopic: Har lekt med tanken på en turbo per sylinder, men systemet kommer til å bli perverst komplekst, men ikke nødvendigvis dyrt. Tenk så enkle eksosmanifoilder man kan bygge, men f. eks. fire downpipes kommer til å ta mye plass. Forskjellig størrelse på turbinene kommer også til å bli et problem, da man får varierende mottrykk og et enten helsikes kompisert map, eller et enkelt et som ikke er optimalt i det hele tatt. Olje og vann, tilførsel og retur er en vits å få til, men man får heller ingen scavenging-effekt, siden ingen av runnerene møtes i en felles kollektor, ergo, effekttap. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 I de fleste tilfeller vil vel en kompressor var langt enklere å få til, med samme effekt. (Hvis det er turbo lag man vil eliminere) Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Januar 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 I de fleste tilfeller vil vel en kompressor var langt enklere å få til, med samme effekt. (Hvis det er turbo lag man vil eliminere) Joa.. Men det er ingen turbo.. :D Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 Er jo mye feter med en slikkelig vinelyd som skjærer i øra. Og som bare blir verre og verre ettersom turtallet stiger.. Det er rått. Har noen av dere sett den Datsun'n med Chevrolet motor og kopressor? Om man har den lyden i en motor, så hjelper det lite at fjortisene ikke forstår om det er viftereima som skriker, da enhver mann forstår at det er noe jævelsk under det panseret, og det trekker jevnt og godt hele veien.. hehe.. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3T Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 Det har sin sjarm med kompressor og.. men i mine øyner er kompressor forbeholdt V8`er og turbo på 4, 5 og 6 sylindrer:) Men uansett så finst det en teknologi som reduserer turbo-lag det heter "Electronic Variable Response Turbocharger (EVRT)" den har justerbare skovler i kompressorhuset som forandrer karakestikken på turboen etter som turtallet øker.. For de som er interresert er det bare å bruke Google.. Jeg er litt for trøtt til å holde på med dette nå=Phehe Siter -04 BMW 320 Cd -84 BMW 323i Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.