Gå til innhold

940Turbo vs. 850

Ranger emnet


Sportsvagnen

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hoi!

 

Etter -95 fikk 960n helt nytt utseende med ny front, fangere, listverk, nytt interiør, ny forstilling og bakstilling. Men du kan jo ta en gammel 960 å bygge om så den får s/v-90-look:-)

Prisen på -95 og oppover er jo oxo dalende da.. Import er jo oxo en mulighet..

 

Mvh

Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

960 er en suveren bil!

Du får greit en 95-96 for rundt 100 lapper, hvis du vil ha sedan.

Stv. er dyrere.

De tidligere 960er også bra, men kjøp en sen 93 eller 94. De første har veldig kort intervall for reg reim skifte, og et par andre mindre svakheter.

Men vær obs på prisene, det er mange som mener de er verdt en halv mmillion bare fodri det er en spesiell bil etc.....

Det er i og for seg det, men da satser du på en 95 eller nyere, hvis du ikke får en eldre for en billig penge.

Solgte forresten nok en B5252S som skal i en 95 850 med en haug av motorproblemer..

Så skal du ha en solid bil er nok 940 eller 960svaret...

960 er forresten litt tørste hvis du ikke kjører veeldig pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis drivstofforbruk var noe som plaget meg veldig hadde jeg vel neppe kjøpt volvo nok en gang;)

 

960 Høres jo ikke så dumt ut det, bare synd at 3-litern med 204hk. aldri kom med manuell i Norge..men det er jo ikke et kjempeprosjekt å bygge om til M90 da!

 

Godt nyttår!:D

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

850: bedre kjøreegenskaper, litt bedre komfort, nydelig motor lyd, føles mer moderne. eneste minus er grevling trekk. litt dyrere å reparere enkelte ting. 940: praktisk fornufti god bil. pluss for bakhjuls trekk.. hadde 850 hatt bakhjuls trekk hadde jeg valgt den..

 

Enig i dette, men vil tillegge følgende:

Har kjørt 850/ 144 hk sammenliknet med min 940 Lavtr.turbo så synes jeg 940en var mye sprekere, men 855en mye bedre kjøreegenskaper. 940en er jo som et krengetog i svingene som krenger feil veg kiddie

 

Dessuten er nok 940 enklere å mekke på, men har dårligere framkommelighet om vinteren. Ville IKKE byttet min 945 med en 850 av samme årsmodell og prisklasse, men drømmer selvfølgelig om nyere V70 Turbo :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har ikke kjørt noen 850 om vinteren, men kan ikke tenke meg at fremkommeligheten kan være så voldsomt mye bedre enn med en 940 lavtrykksturbo som skal komme med diffsperre.

 

Uten diffsperre er selvsagt en annen sak. Mangler på min og dersom jeg ikke har bra dekk er det helt latterlig....

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var snakk om det med girkasser i 960 for kun kort tid siden her.. var vel i 96 en kunne få 3literen med M90H om du ville..så de finnes;) og hvis ikke, en 2.5liter med litt knæsk er vel ikke noe værre enn 3literen..?

Ja..men da er vi oppe på V90 og en ganske annen pris..hehe.

Samt. at 204hk'n KUN kom med automat i Norge fortsatt...men derimot kom det en annen 3,0 med 186 hk..den kunne fåes med M90H sånn som du sier!;)

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en behagelig bil er jo automat perfekt..

Kan alltids bytte til manual senere om du absolutt må det, hva jeg vet så har automatkassa i 960en tre programmer også, "sport, economic og winter" tror jeg.

 

Ellers så er jo ikke 2,5l så værst den heller, litt slappere (originalt), det som er kjipt er at denne visstnok trekker like mye bensin som 3l.

2,5l blokka er litt sterkere, denne som er best å trimme på også (hvis du har noen planer om det).

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye som veide for og imot diverse ja..hehe. Men jeg trur at blir det ikke 850 så lander det nok på en 945LT..gode biler det! Hvis ikke måtte alternativet blitt å fått tak i en meget bra 740 turbo, men begynner jo å bli mange gamle og "nedkjørte" biler av 700-serien nå.

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gåt for en 945Lt, hvis du ikke skal bruke så mye penger så du har råd til en nyere 960/S/V90. De er sinnsykt solide de bilene, og dette med kjøreegenskaper kontra 850 er enkelt å fikse p¨å. Lesjøfors senkesett og skikkelige dempere foran, vanlige oljedempere bak. Det blir ingen banebil, men det er vel heller ikke meningen.

Skal du ha skikkelige allround kjøreegenskaper, så koster du på understellet tilsvarende en VOC bil, da får du veldig bra kjøreegenskaper på norske veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 2stk 940 og vi har 850 nå. ENESTE fordelen med 850n er at den er penere og lyden. ellers har den ingen fordeler. Neste prosjekt er 850 med bakhjulstrekk. annet møkk med 850ne er jo seff at den drar forran. dårligere bremser en 940 og en del problemer med veivhusventilasjonen. Folk som sier at 850 har bedre kjøreegenskaper skjønner jeg ikke helt. nye bremser på 940 og nye bremser på 850 så står 940n stille lenge før 850. syns 850`ne reiser seg litt hvis man kjører litt hardt i svingene. men dette kommer vell helt ann på dekk etc. Sommern blir det hvertfall 850kjøp på meg. men den ruller ikke 1 meter i mitt navn før den trekker bak med 16v 4er og bakhjulsdrift.

850 på svingete veier skjønner jeg ikke at er moro :D fordi det er heeelt feil i forhold til 940SE feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår