Gå til innhold

1992 320i effektøkning????

Ranger emnet


Pepsimax

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har en e36 320i som jeg trenger "litt" trim og ønsker litt kvalifisert synsing om hva som er det mest "fornuftig".

 

Har vurdert flere alternativer. Tenkte først og fremst på en turbokonvertering av motoren jeg har. Og siden bytte til 2,5l motor. Vil ett turbo kit til min 2.0l passe på en 2.5l? I så fall kan jeg jo begynne med turbo kit på motoren jeg har og siden bytte motor. Da får jeg jo tatt kostnadene over litt tid. Har sett brukte turbo kit til salgs for 10-15000 og 325 motor selges jo i sverige for rundt 10000kr.

 

Hvor mye kan jeg lade uten å bytte innmat (på både 2.0l og 2.5l)? Og hva må gjøres for å kunne hente ut mer? Har ikke lyst til å havne i en blindgate der jeg må begynne helt på nytt for å ta ut mer hk. Dere vet jo hvordan det er med hk syka. Man blir vel aldri helt fornøyd??!

 

Har også vurdert å bytte til 3.0l men ser for meg at det vil bli ganske dyrt. Bare motor koster jo fra 25000 og oppover.

 

Hva med drivlinjen? Hvor mye tåler kassa osv? Passer girkassa mi rett på 2.5l?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å se litt på PurePerformance sine sider..

 

Men kort sagt, eksosmanifold/grenrør passer overens på de 2 motorene. Men 2.5en har større kanaler i toppen slik at det også trengs i eksosen. Ellers er det egentlig bare å sørge for at turboen er stor nok, så passer det. Det spørs jo litt med hvor mye penger du vil legge i det, men det høres ut som du vil ta billigversjonen nå i begynnelsen hvertfall..

 

Girkassen passer overens på de 2, hvor mye drivverket tåler er jeg ikke sikker på, men det tåler en del så lenge du ikke tar rivstarter med bra grep på dekka.

 

Ellers ville jeg kjørt 0.4-0.5bar til vanlig, mer er også mulig men motorene blir jo ikke akkuratt bedre etter årenes løp... Med ny(tykkere) toppakning skal du klare oppi 0.8 bar etter hva jeg har lest..

 

Men som sagt, se på den linken over, de har god peiling;)

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår