Gå til innhold

Volvo 240 og rustproblemer

Ranger emnet

LeifErlend

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal snart kjøpe meg en volvo 240, så da lurte jeg på hvilke årsmodeller som er best sikret mot rust?

En jeg kjenner hadde en 240 82 mod for noen år tilbake, og den rusta rett å slett opp, så han måtte bare sende den i pressa! Det er en kar som tar skikkelig vare på biler, så skulle ikke tro det!

Pappa mente at årgang fra 88 og oppover til 93 er best mot rust og snill på bensinbruk osv. Hva mener dere?

XOpel B Ascona 1979 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vill vertfall sei at alle 86-87mod ej har vert borti har de vert mykje rust problemer i dørken..

frå mi erfaring so synst ej frå 75-84 er best med tanke på rust..

men kan vere feil å dømme etter modeller, når de er seff mykje med behandlinga på bilen. og om område der bilen kjører rundt på har salta veia, osv

General-Aasen

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vill vertfall sei at alle 86-87mod ej har vert borti har de vert mykje rust problemer i dørken..

frå mi erfaring so synst ej frå 75-84 er best med tanke på rust..

men kan vere feil å dømme etter modeller, når de er seff mykje med behandlinga på bilen. og om område der bilen kjører rundt på har salta veia, osv

Ja, det har my å si om den kjører mye på veier med veisalting.. Men om du tektylbehandler godt og spyler bilen med høytrykkspyler etter en runde på saltveien skal den vel være godt sikret.

XOpel B Ascona 1979 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har my å si om den kjører mye på veier med veisalting.. Men om du tektylbehandler godt og spyler bilen med høytrykkspyler etter en runde på saltveien skal den vel være godt sikret.

jepp sant nokk...men ikkje alle som tenker slikt helder, uheldi vis.

har fått gode erfaringa me å kjøpe bil i narvik området,

ej å en kompis henta en 83mod var de vell? utruli lite rust på bilen

General-Aasen

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

245GL:

Da har du garantert hørt feil, hehe... Tror ikke 240 ble galvanisert før de siste årgangene jeg...

Ifølge Bilsports kjøpeguide for 240 så er det 1982 mod. og 1983 som er de verste modellene både med tanke på rust og det tekniske. Ifølge Svenska Bilprovningen hadde disse årgangene flere feil en gjennomsnitts-bilen og havnet ganske langt ned på statistikken... (i feil ende av statistikken altså...)... Mange mener at grunnen til at disse årgangene var så utsatt for rust var at de brukte dårlig rengjort plåt i karrosseriet... Min 86-modell rusta også ganske mye, skiftet deler av gulvet og begge kanalene når jeg kjøpte den... Min var særdeles godt passet på da jeg kjøpte den og, men det teller nok mye hvor den er kjørt mhht. salting og slikt....

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke så veldig rart at 20 - 30 år gamle biler begynner å synge på siste verset, men kjøp så ny 240 som mulig, 89mod og oppover, ikke kjøp forgasser, det er dødfødt med de bensinprisene som er nå. selv skal jeg bygge om til F nå snart, så med mindre du brenner for 242, så kjøper du deg en med innsprut.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en 92 mod som var helt rustfri, men 75-78 som er tatt greit være på kan være så og si rustfrie, og personlig så syns jeg gamle typen er mye råere enn den nye..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... 87 mod er i hvertfall ræva når det gjelder rust... sveisa sinnsykt mye rust på min ... ( se tråden min...)

Når kjøp av 240 generelt, legg deg under bilen å pirk med skrujern under gulvet, og bank med neven på kanaler å sjekk hjulbuer... og på stv., sjekk under bakdøra... Sjekk åsså etter roser under lakken rundt frontruta... er det roser der, kan det være lekkasje å vinduet må byttes og sveises...

(har erfaring fra de fleste områdene gitt:P)

\\ xVolvo 240 Gl

\\ xMazda 323 (jordebil:P)

\\ Volvo 850

\\ Renault Kangoo(firmabil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75-78 er ganske bra i forhold til alderen.

ca 79-80 ble det utprøvd en blyfri lakk, denne suger. Noen får rusthull overalt, tilogmed mitt på taket.

81-85 helt ok med tanke på alder.

86 er verst, spesielt i gulvet.

87- blir det bedre og bedre.

Alltid unntak, enten det gjelder dårlig vedlikehold eller slingringsmonn i produksjon.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider