Gå til innhold

Dobbel basskasse uten skillevegg

Ranger emnet

turbo666

Anbefalte innlegg

Ulempen med en kasseløsning der det er felles kammer:

Hvis driverne ikke har bortimot de samme T/S dataene så kan de påvirke hverandre i en negativ rettning.

Mange vil nok være uenig med meg her, for det er jo noen som påstår at "det" og "det" er best etc.

Smaken er delt og kan således ikke diskuteres saklig hvis de fleste har gjort seg opp en mening om hva som er "best".

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med en kasseløsning der det er felles kammer:

Hvis driverne ikke har bortimot de samme T/S dataene så kan de påvirke hverandre i en negativ rettning.

Mange vil nok være uenig med meg her, for det er jo noen som påstår at "det" og "det" er best etc.

Smaken er delt og kan således ikke diskuteres saklig hvis de fleste har gjort seg opp en mening om hva som er "best".

Mvh

Pål

Jeg vil gjerne si att selv med like ellementer så kan produksjons ulikheter gi "problemer". Men dette har trolig ikke så veldig stor betydning så sant en ikke er ute etter veldig forfinet hi-end i bilen.

Noen sier att disse ulikhetene gjør at ellementer jobber "mot hverandre" og da vil foringer leve tiden, men jeg vil se på det med en klype salt. Spessielt om det er snakk om en porta kasse (står ikke noe om det, en regner nesten med at dette er en porta kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne si att selv med like ellementer så kan produksjons ulikheter gi "problemer". Men dette har trolig ikke så veldig stor betydning så sant en ikke er ute etter veldig forfinet hi-end i bilen.
Forfinet Hi-End?

Hva er det?

Forskjeller i T/S parametrene kan i værste fall utfase de frekvenser som elementene er tiltenkt.

Noen sier att disse ulikhetene gjør at ellementer jobber "mot hverandre" og da vil foringer leve tiden, men jeg vil se på det med en klype salt. Spessielt om det er snakk om en porta kasse (står ikke noe om det, en regner nesten med at dette er en porta kasse.

Elementer som står i en slik konfigurasjon kan ikke bli ødelagt ei heller få forkortet levetiden!

Hvordan skulle det ha skjedd i så fall?

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde 2x RF P212S4 elementer i en portet kasse uten vegg og de spillte bra i den kassa i over 1 år så om man bruker like elementer så er det vel ingen problemer med holdbarhet osv... jeg bygde ny kasse på spesifikke mål og med vegg men rakk aldri å teste den for den ble solgt før jeg rakk å få tak i monoblokk :(

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfinet Hi-End?

Hva er det?

Forskjeller i T/S parametrene kan i værste fall utfase de frekvenser som elementene er tiltenkt.

Elementer som står i en slik konfigurasjon kan ikke bli ødelagt ei heller få forkortet levetiden!

Hvordan skulle det ha skjedd i så fall?

Mvh

Pål

Som du selv sier: værste fall utfase de frekvenser.

Ikke spessielt ønsket i Hi-End. forfinet mens med en forklaring av Hi-End som en "høyere" klasse stereo

Og som jeg sa: Noen sier ...............................

Klype salt mens at jeg er uenig. Så du er uenig fordi du er enig? eller??

Eller er du ute etter en forklaring for hvorfor NOEN mener at ellement kan miste leve tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noen fordeler med skillevegg, men det er absolutt ikke nødvendig som regel.

en skillevegg vil kunne stive opp kassen en god del. dette kan hjelpe om du har stor kasse som flekser en del når du spiller høyt.

en annen ting er at du kan spille med bare ett element. så om det ene elementet skulle ryke for eks kan du fortsatt spille som normalt med det andre.

selv har jeg aldri bygd skillevegg da jeg ikke hat hatt behov for det, men det har helt klart noen få fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier: værste fall utfase de frekvenser.

Ikke spessielt ønsket i Hi-End. forfinet mens med en forklaring av Hi-End som en "høyere" klasse stereo

Og som jeg sa: Noen sier ...............................

Klype salt mens at jeg er uenig. Så du er uenig fordi du er enig? eller??

Eller er du ute etter en forklaring for hvorfor NOEN mener at ellement kan miste leve tid?

Det var ordet "forfinet" jeg hang meg opp i!

Ellers så er det ikke så lett å skjønne hva du mener då du skriver slik du gjør. Det kan meget lett missforstås!

Jeg VET at et element ikke tar noen skade av å stå i felles kammer med andre elementer!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ordet "forfinet" jeg hang meg opp i!

Ellers så er det ikke så lett å skjønne hva du mener då du skriver slik du gjør. Det kan meget lett missforstås!

Jeg VET at et element ikke tar noen skade av å stå i felles kammer med andre elementer!

Mvh

Pål

Rart å henge seg opp i, samme at det skal kun være 1 som syns jeg skriver vansklig.

Beklager tråd starter for off topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en 4" i samme kasse som en 12" går helt greit, intet som tar skade av dét? ;)

tror nok han mente like elementer... ;)

men ja, det kan fungere helt fint det. har selv lagt 3-veil høyttalere (portet) med 2x 12" og 1x 6" mellomtone uten eget kabinett, og det fungerte helt fint det. ikke noen som helst ulyder eller lange slaglengder på mellomtonen heller. men den blir jo selvfølgelig påvirket fra bassen da, så er nok ikke optimalt om man skal ha god lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte nok dét jeg og, men når man først påpeker rettskrivning og misforståelser hos andre... :D

Og i en portet kasse som du beskriver, vil trykket inni kassen fra 2x12" velge helst minste motstands vei, altså ut gjennom porten og vil nok påvirke 6"eren mindre. Jeg hadde en lukket kasse i tankene her, som trådstarter jo benytter seg av. Tror nok jeg skulle herpa en 4" ganske greit i et lukket kabinett på deling med en 12"...

Men for å svare litt seriøst, har man to identiske elementer i en felles kasse, og parameter-forskjellene gjør at f.eks den ene (bruker ganske forenklede eksempler her nå for å tydeligjøre) vil ønske å bevege seg 5 mm frem og tilbake ved en 50 Hz tone, mens den andre ønsker å bevege seg 6 mm ved samme tonen, vil de som før nevnt nærmest begynne å konkurrere med hverandre om hvem som beveger seg mest korrekt på akkurat den tonen, via volumet de deler i kassen.

I praksis er dette heller marginale problemer, som sjeldent preger lyden i en bil. Det er nok av andre og viktigere ting å gjøre først for å få bedre lyd i bilen.

Så gjør det du synes er praktisk for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider