Sharp Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Jeg har en Volvo 740 TDi som hadde for høy Opasitet på EU-kontroll (partikler i eksosen) Jeg ser dette måles ved å gi bånn gass fra tomgang til et visst turtall. Og gir du bånn gass med den, så ryker det! På normal kjøring derimot er det ikke unormalt mye eksos. Noen som vet hva som kan gjøres? Regner med den svarte eksosen er uforbrent diesel. Bytte luftfilter kanskje? Hvis ikke er det vel dieselpumpa eller dysene som må justeres? Høres ut som en jobb for verksted? Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Sjekk først luftfilteret, veldig ofte er det problemmet. Er det greit så er det ut med dysene for kontroll/skifting-med mindre du har prøvepumpe og peiling selv er det en jobb for et verksted (ikke nødvendigvis et bilverksted, sjekk med noen som driver med feks traktorer eller (små)båtmotorer, kan fort spare noen kroner på det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Ta deg en tur , kjør den god og varm og akselerer hardt noen ganger, regner med den bare har sota litt ned. etter noen harde akselerasjoner bør den ryke mindre...er som regel dette som gjør at en ikke går gjennom, ev kontr. av innspr.tidspunkt og dyser osv er som regel ikke nødvendig, sørg også for at bilen er varm når de sjekker den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 hiv litt parafin på tanken å kjør til kontroll Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Desember 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Vil parafin sote mindre enn vanlig diesel? Hvor mange % blanding bør jeg ha da? Har kjøpt innsprøytningsrengjøring som skal hives på tanken. Har hørt en skal kjøre motoren litt "hardt" med det i, så vil sot løse seg fra dysan. Stemmer det? En får forretsten kjøpt Bio-diesel her i Trondheim. Vil det sote mindre? Kanskje samme effekt som parafin. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 som sagt tidligere her, ville jeg ha bytta luftfilter... hiacen røyk noe vilt før, bytta luftfilteret og problemet forsvant! Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 bland i en litt sterk blanding av vest-frost...det har høyere brennverdi(?) enn diesel, tror du vil få en litt høyere forbrenningstemp. og du vil brenne bort det værste av dritten i motoren... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Bio- diesel soter mye mer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Desember 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 Bio- diesel soter mye mer... Hvor har du det fra? fra http://www.estra.net sine sider: Biodiesel er et drivstoff som lages fra bi- og avfallsprodukter fra jord- og havbruket og er derfor en fornybar drivstoffkilde uten netto utslipp av klimagasser. Kjøring med biodiesel gir også 20-40% lavere utslipp av partikler og hydrokarboner. Biodiesel er CO2 –nøytral. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Desember 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 det det det Volkswagen sier i alle fall... kan maks blande inn 10% bio-diesel i drivstoffet (nyere dieselmotorer) men da med mindre effekt og høyere forbruk, og bør ikke blandes inn i det hele tatt på biler med tillegg/parkeringsvarmer pga dårligere forbrenning og nedsoting.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Desember 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 Biodiesel brenner renere enn "vanlig diesel"! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Kan justere ned pumpa, men dette er siste utvei. Sjekk filteret, dysene kan trenge en rens, motor kan være slitt, men enkleste er 30 % parafin på tanken. Prøv en sånn dyserens eller alron elns . eller få testa/rensa dysene ordentlig. Stille ned pumpa kan du greie sjøl. Se på dieselpumpa, den skruen som gassen stopper i på fullgass, denne skal lenger inn, prøv 1 til 2 omdreininger om det ikke er mye for mye. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LBjordal Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Mange gode råd har. Men det siste reagerte eg litt på. Å stille ned pumpa er skal ikkje vere nødvendig dersom den ikkje har vore "tukla" med før. Dersom litt rusing ikkje hjelp bør du nokk ta ein kikk ppå dysene. Det er ein god regel å skifte spissar på desse på mellom 150 000- 200 000 km. Ofte er det merkbare forskjeller, både på kaldstart, forbruk og utslepp. mvh Lars Olav Siter 1981 Matra Murena 2.2 1987 Saab 900 1974 Volvo 144 1952 Cadillac series 62 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Desember 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Hva er det parafin gjør som hjelper? Renser den opp dysene, eller avgir den mindre sot når den forbrenner? Er det ikke forresten alt blandet inn parafin i dieselen nå så den ikke fryser? Jeg ser når jeg tråkker gassen i bånn på veldig lavt turtall kommer det masse svart eksos. Har fått nytt luftfilter nå jeg setter inn i morgen. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Å begynne å stile på pumpa er bare tøv med mindre en vet at den er stillt feil fra før! Skift luftfiler-hjelper ikke det-sjekk/overhal dysene, en kan prøve all slags supermekketips til en blir blæ men dette er det som løser problemmet istedet for å skjule symptomet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.