Anonym010101 Skrevet Desember 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2005 Har en 88 modell Mazda 626 som jeg trøbler litt med, det som skjer er at den bruker fryktelig lang tid på å bli driftsvarm når jeg kjører, 30min+++(!) Når jeg står stille er den en annen sak, da blir den varm som den skal, på den tiden det skal ta, men forutsett at jeg må gasse en del, om jeg ikke gasser skjer det det samme, tar laaang tid før den blir varm, men værst når jeg kjører, da tar det som sagt ca 40-45 min før den når driftsvarme. Det som skjer med nåla (når jeg kjører) er at den først kreker seg opp dit den skal rimlig fort, så detter den dramatisk ned igjen, opp og ned, hele tia til den når drifstemp, Ca 40 min. Jeg har skiftet termostat, sjekket termostat i vann på kokeplata for å se om den åpner og lukker som den skal, og det gjør den, så det er ikke der problemet åpenbart ikke ligger.. Kan det være vannpumpa, siden jeg må gasse på tomgang for å få den varm på den tiden den skal? Virker liksom som jeg må gasse for å få kjøleveska til å sirkulere i systemet? Vannpumpe?? lekk i pakning på termostat? andre forslag mottas med stor takk!! MVH Ole Borgenvik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LMB__ Skrevet Desember 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2005 om vannpumpa svikter vil det vel være andre vegen? at motoren blir vaaaarm... jeg har også samme problemet, på begge motorene jeg har hatt... de blir aldrig varme... men det hjalp en hel del da jeg satte papp forran radiatoren... Siter Mazda 626 2.0i 16v combi -88 x -Mazda 626 2.0i 16v combi -89 (R.I.P. kondemnert) x -Mazda 626 (ingenmotor) stv -88 (Delebil/Vraket) x -Lada 1500S -85 (jordebil/vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdaracer Skrevet Desember 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 Tror dette fenomenet finnes på mange mazdaer rundt om. Har selv dette. Trodde det var termostat eller vannpumpa og bytta alt, men ble ganske overrasket da problemet ennå var der. Siter -02 A6 1.8T AVANT -98 PASSAT -97 INDY 700SKS X-91 mod 626 X -01 Skoda Octavia TDI (kjerringbilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anonym010101 Skrevet Desember 8, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 Merkelig... Om sommern fungerer det som det skal, får vel bare kjøre penere og ikke dra den så mye på gira, siden ikke motoren er så varm som den skal være, lurer på om jeg skal teste LMB`s tips om papp foran radiator. MVH Ole B. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Desember 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 Bruker du den termostaten med 2 åpnere, altså 1 liten og 1 stor ventil i termostaten? Hvis ikke kan du prøve å bytte til den. Den er originalt på 16v 148hk, men ikke på 8v, vet ikke på de andre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 papp vil nok funke, folk med motorsykkel gjør jo det, fordi man får for mye kjøling på denne årtiden :) men kan ikke tenkes at feilen ligger i viseren ? hvertfall med hoppinga ? Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LMB__ Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 ang slik termostat med 2 åpnere? hvor far man tak i det?hadde det på motoren min, men byttet siden den ikke funka riktig. da satte jeg in en vanlig termostat, er det noen risiko med å ha vanlig termostat fremfor dobbel? Siter Mazda 626 2.0i 16v combi -88 x -Mazda 626 2.0i 16v combi -89 (R.I.P. kondemnert) x -Mazda 626 (ingenmotor) stv -88 (Delebil/Vraket) x -Lada 1500S -85 (jordebil/vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Er akkurat slik den vil oppføre seg dersom termostaten er gåen. Byttet den nylig på min da jeg hadde akkurat samme problemet, og verkstedet mente den gamle termostaten åpnet og lukket når den skulle, men bytte av termostat løste problemet allikevel. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Desember 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2005 ang slik termostat med 2 åpnere? hvor far man tak i det?hadde det på motoren min, men byttet siden den ikke funka riktig. da satte jeg in en vanlig termostat, er det noen risiko med å ha vanlig termostat fremfor dobbel? Den med dobbel er ihvertfall original på 16v motor, den får du kjøpt kun i fra Mazda såvidt jeg vet. Alle som selger uoriginal termostat selger kun den med 1-åpning. Den med 2-åpning er bedre mtp. bedre temperatur kontroll over motoren. Kanskje det går raskere å få varme med den også? Men kjøp original termostat og bytt en gang til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mute Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 hadde samme problem på min, bytta til en med 2 åpnere. funka som gull etter det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LMB__ Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 da får jeg gjøre det da... hehe noen som veit hvor mye den koster ca eller? Siter Mazda 626 2.0i 16v combi -88 x -Mazda 626 2.0i 16v combi -89 (R.I.P. kondemnert) x -Mazda 626 (ingenmotor) stv -88 (Delebil/Vraket) x -Lada 1500S -85 (jordebil/vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg