Gå til innhold

Prosjekt S4 / S6

Ranger emnet


TOP GUN

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe...Arti at folk følger med på prosjektet! :)

 

Har hatt så mye å gjøre så den har blitt stående en stund...

Måtte sparkle litt bedre på noen småbulker, og har sprøytesparklet fangerne, så nå er den klar for lakkering..!! :)

 

Med litt flaks blir den grønn i løpet av helgen...

 

Hadde også problemer med motoren på den...

Alt er overhalt og strøkent, planet topp og byttet ventiler,

men den fusket ved raske girskift..(Druknet og feiltente)

Ellers gikk den normalt.

 

Fikk ikke opp noen feilkoder på den, så det ble endel timer med feilsøking...

 

Renset luftmengdemåleren og air temp sensor på innsuget (Med tynner).

Byttet alle plugghettene da disse begynte å bli litt morkne nederst

(Typisk feil på S4, så slå gnisten over til jord og motoren fusker)

Fant oxo en lekkasje på veivhusventilasjonen, så jeg tok alle slangene fra hverandre, rengjorde de og skrudde alt sammen med slangeklemmer.

 

Og voila...Nå maler motoren som en katt... :peace:

Det var digg, begynte å bli bekymra for at styreenheten var defekt, men slapp heldigvis å bytte den...

 

Kommer fler bilder etterhvert, men jeg har kjøper på bilen, så det litt stress for å få den istand....

 

Phui...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig var dagen kommet....

På tide å få skilter på bilen!!! :D

Før jul hadde jeg bilen på et oppretterverksted, og fikk de til å gå over bilen og utstede et målebrev.

(Som er en bekreftelse på at bilen er rett)

Dette gikk fint, og de tok også en 4-hjulskontroll av bilen.

 

Så gjenstod EU kontroll og godkjenning på biltilsynet..

Hadde EU på bilen 0800, og Visning på biltilsynet 1130...

Satsa på 0 feil for å si det sann... :D

 

0 feil ble det, så da var det bare å skli inn på Kongsvinger trafikkstasjon med selvsikker mine... :???:

 

S4biltilsynet.jpg

 

Det virket til å være en kurant sak å få skilter på bilen....

Helt til jeg bannet i kirken, og nevnte ordet "SENKESETT"!!!!

 

Da ble det en litt annen låt i pipa, og de ville ha bilen på bukk for å sjekke nummer på fjørene, måle høyde og telle antall runder osv...Hmmmm...

Hadde en liten diskusjon med kisen på trafikkstasjonen, som mente at senkesett ødelegger bilens kjøreegenskaper, men med Tüv-papirene i orden var det ingen bønn, senkesettet ble godkjent!! :)

(Forøvrig supertrivelige folk på Kongsvinger Trafikkstasjon, ikke surpomper som visse andre plasser... doh )

 

Fikke oxo en annen hyggelig overraskelse da vi ble stående og prate om bilen, og jeg nevnte at det var 230 Hk i den (Orginalt...)

Så sier han ene kisen plutselig; Hæ, er det ikke mer?? Det står 194 KW i vognkortet!!

Så var det bare å dra på seg det største pokerfjeset i manns minne, og svare:

"Åhh, kanskje den er chippet da??"

(Hadde vel egentlig glemt å nevne at det står "Motoren Technik Meyer" på ECU'en... :D)

Men det var jo jævlig fett, bilen er tollet inn med 265Hk MTM chip... Og det står i vognkortet..Tøft!! :)

 

S4vognkort.jpg

 

Nå nærmer prosjektet seg slutten, og bilen blir snart overlevert til en lykkelig ny eier.. :)

Bilen er pusset ned og vasket med silikonfjerner, gjenstår kun litt maskering før lakkering...

 

Regner med at den er klar i løpet av helga...

 

Har forresten kjøpt nye S6 lister til bilen istedet for de slitne orginallistene som satt der..

De er mye bredere enn S4, samt lakkerte.

Desverre passer ikke festene på dørene, med med litt modifikasjon av fester+ sikaflex er mye gjort..!! :)

 

Bilder av lakkeringa kommer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG kom bilen i lakkboksen...!! kiddie

Kjørte den ut til lakkboksen på torsdag ettermiddag, og satte igang med vask,

og deretter vask med silikonfjerner.

Den fikk stå inne og tørke godt til neste dag, så var det bare å bryte seg på igjen med maskering.

Fikk med meg en "profflakkerer" ettersom jeg ikke har så mye erfaring med hellakkering...

 

Maskering av bilen var vannvittig mye jobb, vi brukte 3-4 timer på dører, lister osv...

Maskerte skikkelig, vil ikke ha lakkstøv som blåser inn i dørene osv :D

Brukte skumgummipølser inni dørene, og ellers 4 taperuller og endel maskeringspapir...

 

 

Bilde155.jpg

 

 

Bilde157.jpg

 

 

Deretter var det bare å koste på med grunning.

Hadde kun slipegrunning tilgjengelig, og den skal egentlig tørke i 5-6 timer før sliping og overlakkering.

Men ettersom det var litt tidspress på å få lakkert bilen, tynnet lakkereren grunninga ut mye mer enn vanlig, så vi kunne bruke den som "våt-i-våt grunnung" og dermed lakkere direkte etter ca 15 min...

Bilen ble grunnet 2 strøk!

 

 

Bilde161.jpg

 

 

Så var det bare å fortsette med basefargen...2 strøk her og!!

Valgte å gå for originalfargen, selv om en grønn chrome-farge fristet veeeeldig... :D

Synes orginalfargen er utrolig fet, mye og grov metallic i den... :)

 

 

Bilde163.jpg

 

 

Og så endelig...Klarlakk.... :???:

Det er først NÅ fargen kommer skikkelig fram!

Vi hadde et lite problem, da vi kun hadde rask herder tilgjengelig (Bruker normalt treg herder på hellakkering)

så det gjaldt å male fort, slik at ikke lakken er tørr når man kommer rundt bilen...

Da blir den full av lakkstøv.

Det gikk bra, og jeg er storfornøyd med resultatet!!

 

 

Bilde168.jpg

 

 

Skal ha på S6 lister og noe småtteri, men tok et par bilder til i vaskehallen.

 

 

Bilde171.jpg

 

 

Bilde169.jpg

 

 

Har bud inne på 90k på bilen, regner med salg i løpet av førstkommende uke... :)

Den er TOTALT overhalt, og i perfekt stand... :)

 

Mørke ruter og 19" hjul, så blir denne fet!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.. :)

Ja det skal ikke være noen upris det...!

Motoren er overhalt med planet topp, nye ventiler og tetninger, reg.reima er ny, bremser og foringer i understell er byttet, nytt H&R senkesett, S6 Optik, og ALT utstyr..

Pluss at den er godkjent med 265 Hk!!

Kan nok trimmes mye mer enn det før man blir pesa i teknisk kontroll for det,

ettersom den allerede er godkjent med mer power enn originalt... :D

 

Fristende å beholde den selv, men blir nok fortsatt TDI på denna karen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.. :)

Ja det skal ikke være noen upris det...!

Motoren er overhalt med planet topp, nye ventiler og tetninger, reg.reima er ny, bremser og foringer i understell er byttet, nytt H&R senkesett, S6 Optik, og ALT utstyr..

Pluss at den er godkjent med 265 Hk!!

Kan nok trimmes mye mer enn det før man blir pesa i teknisk kontroll for det,

ettersom den allerede er godkjent med mer power enn originalt... :D

 

Fristende å beholde den selv, men blir nok fortsatt TDI på denna karen... :)

 

Skjønner godt at du beholder TDi'en din... Lyst på det selv jeg...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår