Gå til innhold

Feste SUB kasse!

Ranger emnet


OPEL 2RE

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan lage et nytt gulv i f.eks 12mm spon, og så skru fast kassa i det.

Gulvet lager du slik at det passer 100% med alle kanter og hjørner i bagasjerommet. :)

Dette vil fikse slik at kassen ikke sklir frem og tilbake, men opp og ned KAN jo kassen bevege seg i en ev. krasj. For å løse dette MÅ du feste gulvet i metallet på bilen. (skru fast)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja borrelås funker helt greit det. Hadde det på gamle-kasse, og den satt godt fast :)

Kommer litt an på "ulla" som gulvtrekket er laget av, hvor godt det sitter.

Men dette er absolutt et budget alternativ som virker :)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har tenkt på hva som vil skje hvis dere plutselig får en bråstopp i 60km/t med kassa festet med borrelås???spesielt i en "åpen bil ala denne som er vist i denne tråden???

 

nytter ikke med sikkerhetsbelter og airbags når stereoen kommer frem og tar livet av knock deg

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... At basskassa skal rive seg løs fra borrelåsen, gå gjennombaksetene PLUSS forrsetene, for så å svinge til venstre og ta livet av deg er vel kanskje ikke det første jeg ville bekymret meg over! :crazysant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ganske nøyaktig femtitre kalorier å gjøre det skikkelig, hvorfor overhodet ta risikoen ved å bruke f.eks. borrelås eller stropper?

 

Lister noen 10minutt->1times-metoder her i grove trekk:

 

Metode 1 - Gjennomgangsbolter i gulv inn til islagsmuttere i kassegulv.

Alt som skal til er en ledig time, to M12 konisk avsluttede islagsmuttere, fire M12 stoppskiver, to M12 bolter, en borremaskin samt en fastnøkkel. Litt tectyl til undersiden skader heller ikke, vaselin eller annet til boltgjennomføringen er heller ikke dumt - blir litt mindre rust av slikt. (ingen luft, ingen rust)

 

Borr hull i gulv og kassegulv. Slå i islagsmuttere fra innsiden av kassen med VIDE stoppskiver tilpasset islagsmutrenes ytterring (konisk avslutning/hode på mutrene gjør at mutteren får feste selv om du har benyttet en stoppskive i mellom).

Skru inn bolt fra undersiden av bilen og inn i kassen, husk stoppskive. Når ferdig - tectyler bolten og skiven under.

 

Metode 2 - Vinkeljern fra kasse og ned til innfestningen på delt baksete

Forklarer seg vel egentlig selv. Man bruker ett vinkeljern som man fester i basskassen og samtidig skrur det i innfestningen til setedelingen. Samme kan brukes på noen biler som har helt baksete.

 

Metode 3 - H-jern fra støtdemper-topp til basskasse

Grei metode, to stag - ett til hvert sitt hjørne på samme side av kassen.

Kan gi litt gnikkelyder hvis man kjører "hardt". Fleste sedaner/coupeer har deksler som tillater adgang til innfestningen av demperne bak så man slipper ødelegge noe.

 

Metode 4 - U-formet jern mellom kasse og bagasjestropp-fester

En del biler har slike stroppe-fester, løsne ett slikt og ta ut skruene - la braketten stå igjen. Sett fast ene armen av ett U-formet jern oppå der med lengre skruer, skru andre armen av U'en i basskassen.

 

Kunne sikkert tatt enda noen flere, men noen er nevnt fra før og andre er langt mer enn en time jobb med så jeg gidder ikke :D

 

Husk for all del islagsmuttere og store skiver når du skal skru fast i basskassen - det hjelper lite om du har det aldri så grovt hvis alt som holder det hele fast kassen er noen tre-skruer :)

Har du brukt "dårlige" skruer hvor gjengene ikke er helt bra kan det lønne seg å bruke silikon på enden av islagsmutteren så du ikke får "lekkasje" fra basskassen via gjengene der.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så går det ann å ta turen til bilxtra-biltema ol. og kjøpe bagasjestopper

Archive%5CProduct_images%5C39%5CLarge%5C39-525_l.jpg

På bil-extra kan man også få disse i metal, formen som en L - med borrelås under...

 

Ødelegger ikke kassa, og disse holder ganske så godt på kassa også...

Bruker sånn selv...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så går det ann å ta turen til bilxtra-biltema ol. og kjøpe bagasjestopper

Archive%5CProduct_images%5C39%5CLarge%5C39-525_l.jpg

På bil-extra kan man også få disse i metal, formen som en L - med borrelås under...

 

Ødelegger ikke kassa, og disse holder ganske så godt på kassa også...

Bruker sånn selv...

 

Nå må du jammen gi deg her, som flere har forsøkt si så holder ikke borrelås, den er såvidt i nærheten av det å engang bremse kassen. Selv mine ovennevnte metoder er kun for å bremse kassen, ikke stoppe den helt, og noen av dem er kan du jo for hånd prøve slite løs.

 

I min gamle '86 Sierra fikk jeg sveiset 4stk muttere i gulvet. Gjennom to lag MDF ble kassen skrudd rett i gulvet med M10 bolter.

Denne kassen rev seg løs (bunnplata sto igjen) og knakk baksetet tvert av når jeg kolliderte front-mot-front i 70km/t. Hadde det vært noen i baksetet ville dem garantert brukket ryggen - minst.

Når 70Kg basskasse først må overvinne kraften fra limet, MDF'en, skruene etc, (og den sto klin inntil baksetet!) og allikevel klarer den brekke baksetet tvers av, hvordan i alle dager tror du borrelås vil avhjelpe?

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår