Mr. SQ Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 En skal aldri jorde direkte på batteriet! Mvh Pål Dette er det vel delte meninger om Pål? Kan du ikke forklare hvorfor det er slik i samme slengen? mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Dette er det vel delte meninger om Pål? Kan du ikke forklare hvorfor det er slik i samme slengen? mvh Glenn Arealet av gods blir som regel mindre hvis en bruker kabel enn om man benytter seg av bilens karosseri. Har du ellers sett at noen annen elektronikk i bilen blir jordet direkte på batteriet? Fornøyd? Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Arealet av gods blir som regel mindre hvis en bruker kabel enn om man benytter seg av bilens karosseri.Har du ellers sett at noen annen elektronikk i bilen blir jordet direkte på batteriet? Fornøyd? Mvh Pål Ikke bli sint Pål. Det var ment som en vennligsinnet provokasjon......he he. Grunnen til at bilens elektronikk er jordet til chassis er nok mer av praktiske grunner enn annet. Det er også klart at stål leder vesentlig dårligere enn kobber. Det er nok flere som vil være uenig med deg på dette punktet, men det er jo noe av det som gjør fora så moro.:hammer mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Stål leder dårligere en kobber, stål ruster fortere en kobber. + kabel er allerede en bestemt dimensjon, - kabel har ikke behov for å være større. Strekke - kabler er ofte overflødig. Har bilen batteri i bagasjen. så klart både + og - strekkes til batteri. Tips, sjekk kabelen som jorder batteriet, er en del biler hvor den er 6 mm2 (ok, den er bare 20cm L) Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Jeg skjønnte den provokasjonen, Glenn! Som min kjære venn tOFFY skriver, så leder stål (svart stål, det som inneholder karbon og som ruster, som igjen blir brukt som karosseri) dårligere enn kopper. Jeg legger også til at det er mange som slurver med jordingspunktene. "Mutteren som bolten skal sitte i er jo sveiset frast i karosseriet så jeg trenger ikke pusse rent for lakk." Dette er totalt feil! Puss HELT rent for lakk, jorde kabelen i karosseriet. Dette gjelder både fra forsterker og batteri! Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Jeg legger også til at det er mange som slurver med jordingspunktene. "Mutteren som bolten skal sitte i er jo sveiset frast i karosseriet så jeg trenger ikke pusse rent for lakk." Dette er totalt feil! Puss HELT rent for lakk, jorde kabelen i karosseriet. Dette gjelder både fra forsterker og batteri! Mvh Pål Ved å gjøre dette du sier her helt riktig, så trur jeg de fleste vil si dette som bra. En skal tross alt gjøre mye med bilstereon, når 5 m - kabel svarer seg. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Jeg skjønnte den provokasjonen, Glenn! Som min kjære venn tOFFY skriver, så leder stål (svart stål, det som inneholder karbon og som ruster, som igjen blir brukt som karosseri) dårligere enn kopper. Jeg legger også til at det er mange som slurver med jordingspunktene. "Mutteren som bolten skal sitte i er jo sveiset frast i karosseriet så jeg trenger ikke pusse rent for lakk." Dette er totalt feil! Puss HELT rent for lakk, jorde kabelen i karosseriet. Dette gjelder både fra forsterker og batteri! Mvh Pål jøss Pål :) ser du har lest igjennom min Guide til Åssen gjøre ting helt riktig ;) bra!! utrag fra min Guide ;): Dette er et eget tema, og her slurves det i så og si alle bilstereobygginger. Selv små semiproffer vet ikke helt hvor viktig dette er. Om du skrur fast en jordingskabel i f.eks bilbeltebolten, så er det lett å tro at dette er tilstrekkelig. Her kan det være at du måler deg til en god nok jording, men når strømtrekket øker så er den ikke bra nok. Grunnen er at slike fester (setebelter etc) er fyllt med lakk og rustbestandig stoff. gjengene kan gi fra seg nok strøm til at du får en sluttet krets, men dette er ikke bra nok om du vil ha full utnyttelse. Derfor, slip jordingspunktet rent for lakk etc, skru fast jordingen og legg på litt lakk etterpå så det ikke vil begynne å ruste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 jøss Pål :) ser du har lest igjennom min Guide til Åssen gjøre ting helt riktig ;) bra!! SYNTAX ERROR! Jeg er ikke av den sorten som jukser og leser av andres poster og finner svar der. For å lære så må en oppleve! Etter noen år som sveiser så finner en fort ut hva som skjer hvis kabelen er for tynn. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 SYNTAX ERROR!Jeg er ikke av den sorten som jukser og leser av andres poster og finner svar der. For å lære så må en oppleve! Etter noen år som sveiser så finner en fort ut hva som skjer hvis kabelen er for tynn. Mvh Pål Som sveiser så merker en også godt hva dårlig jording gjør ;) Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Som sveiser så merker en også godt hva dårlig jording gjør ;) Oh Yeah! m'm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vipe Skrevet Mars 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Jeg ble egentlig ikke så veldig mye klokere av svarene her. I min bil er batteriet bak, og det er naturlig for meg å jorde forsterker direkte i minuspol. Hva er det som kan forårsake dette 0.16A strømtrekket? Meget irriterende er det.. Forsterker og alt slik er selvsagt avslått. Og hva er et "normal" strømtrekk når tenningen er av? Siter 1999 BMW E46 320d - Konebil 1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator 1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 160mA hørtes kanskje litt mye ut ja. ca 2W. ikke tilfeldigvis en liten lyspære som står på eller noe da? ca 2W pærer er ikke unormalt i bagasjerommet så vidt jeg vet i allefall. har du skjekket at denne faktisk slokker når du lukker igjen lokket? blir egentlig vill gjetting fra min side, men.. det er normalt at alarmen trekker noe strøm, men tror ikke den skal trekke så mye som 160mA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Elektrokjemi og metallurgi er gøy, hehe :D Aktuell legering for karosseristål vil forresten si at prosentandel av C<2.1%. Alt over betraktes som støpejern. Ting som konduktivitet, indre motstand grunnet dislokasjoner i kornstrukturen og mekanisk påvirking som fører til kalddeformering og dermed mer motstand er også skyvd godt under en stol. Resultatet av hvordan disse effektene påvirker egenskapene til en legering gir seg nesten alltid utslag i dårligere ledeevne. At strøm derfor går tapt i kabler og koblinger i form av varme er heller ikke utenkelig. Uansett så er det viktig med god kontakt i alle ledd, multimeteret er din venn :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 0,16 A er relativt mye, særlig om bilen skal stå parkert så lenge. 0,16 x 70 timer blir ca 40 A ... Dette regnestykket gir ca. 11 A da men :D Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 nei nei nei Dipper...ALDRI still spørsmålstegn med proffesorens utregninger eller forklaringer...han er vant til å bli hørt på og tar ALDRIIII feil ;) Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.