Gå til innhold

Ombygging av bil som er flyttegodsimportert? Hva sier BT/vegdirektoratet?

Ranger emnet


mazdafun

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har 2 biler som begge er tatt inn som flyttegods, dvs. med spesiell registrering som i hovedsak sier at de må tilfredstille regler fra 1942 (-det er nesten ingen regler) ahahahhaha

 

I denne tråden toucher de innom dette, men for ikke å ødelegge den tråden, lagde jeg en ny om netopp dette.Link til Lefsas "hva skjer tråd"

 

Den ene bilen er en Mazda MPV. Dette er en 7 seter familievagn som jeg ikke hadde store planer med. Kanskje sote rutene ved fører og passasjer side (alle de andre er org sota). Er dette noe stress med BT.

 

Videre har jeg en RX-7 FC. Hadde tenkt å skifte motor i denne til noe større, og snakket med BT om det, men det virket som om de ikke hadde peiling i det hele tatt. Det endte med at han ba meg sende søknad, men det virker som om det ikke er noen som har peiling på BT.

 

Hvor skal jeg sende søknaden, evt. ringe for å snakke med noen som har peiling. Hva gjelder ved motorbytte av utslipp, støy, bremser etc? Duden på BT kunne ikke svare på dette i det hele tatt.(-dette var en hall-arbeider).

 

Noen som har noe info/erfaringer om dette?

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en flyttegodsimportert bil skal godkjennes slik den var i oprinnelsesland, så sant den oppfyller reglene fra -42.

 

MEN: alle forandringer som er gjort på bilen må godkjennes på lik linje med alle andre biler... :(

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en flyttegodsimportert bil skal godkjennes slik den var i oprinnelsesland, så sant den oppfyller reglene fra -42.

 

MEN: alle forandringer som er gjort på bilen må godkjennes på lik linje med alle andre biler... :(

 

Hei.

 

Her er "sakens kjerne". For når ombygging skal godkjennes på lik linje med andre biler, så kommer problemstillingen: (Eks. Bil fra 1987, Motor fra 1990 (Japan), bilen tatt inn som flyttegods i 1991)

 

Skal man tilfredstille f.eks utslippskrav til 1942? (flyttegodsbil)

Skal man tilfredstille f.eks utslippskrav til 1987? (Bilens identitet)

Skal man tilfredstille f.eks utslippskrav til 1990? (Motorens opprinnelses dato)

Skal man tilfredstille f.eks utslippskrav til 1991? (Bilen ble importert til Norge)

 

Min erfaring er at det er INGEN som kan gi ett klart svar på dette. Det virker som om det er en avgjørelse som går kun på skjønn hos BT, og derfor er avhengig av dagsformen (*-kjærringas humør dagen før). Og dette er vanskelig å "time" flushit

 

Noen som har bygd om flyttebil, og som har noen innspill?

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal vel uansett gå på produksjonsdatoen/året til bilen?

 

Hei.

 

Her er det de kommer til kort. Kjørte hele regla for en på BT. Han kom ikke frem til noe svar i det hele tatt. Det er dette som er frustrerende.

 

Jeg mener jo det riktige er at man skal tilfredstille regler fra 1942 (*-gleder meg til Wankel på frieksos )

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nabo'n min måtte ihvertfal følgende gjeldende regler(ved produksjonsdato) ved motorbytte.

 

reglene er til for at folk skal kunne ta med seg bilen sin når de flytter, ikke for å kunne bygge de om slik man vil.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ikke for å hakke, men er du sikker? Er dette kjørt gjennom i praksis noengang?

 

mvh

 

Du skal følge gjellende avgasskrav fra da bilen ble produsert.

 

Det komm nye avgass krav i 91 eller 92. Er ikke helt sikker. Men du skal følge det som heter Euro 1 kravet. Det vill si at du slipper egentlig unna katalysator. Men hvis bilen har det orginalt så skal den ha det når bilen vises.

 

Så reglen er at du skal følge gjeldende regler som var da bilen ble produsert.

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår