Gå til innhold

Tikking fra motor på tomgang - forsvinner når clutch presses inn..

Ranger emnet


Maggi

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en Mini som kun har gått 18.000 km, men har i det siste lagt merke til en tikking fra motoren. Har fundert på om dette er ventiltikking, men når jeg clutcher, så forsvinner denne lyden helt. Noen som kjenner til dette? Kan det hende at det har noe med gearkassa? Synes bare dette var merkverdig...

Det vanskelige er enkelt, det umulige litt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann!

 

Har en Mini som kun har gått 18.000 km, men har i det siste lagt merke til en tikking fra motoren. Har fundert på om dette er ventiltikking, men når jeg clutcher, så forsvinner denne lyden helt. Noen som kjenner til dette? Kan det hende at det har noe med gearkassa? Synes bare dette var merkverdig...

 

Kan jo være utløserlager som subber borti noe da, har en venn som har en bmw som har skrangle lyder når den står i fri og når han trykker på cløtsh pedalen så forsvinner lyden.

 

Bilde av utløserlageret:

to86-88tb.jpg

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være noe i det - men skal et slikt utløserlager "gå" kun etter 18.000 km? Isåfall, vil dette koste noe å reparere? Var nedom Stenshagen der bilen er kjøpt og understreket at jeg ikke ville betale for dette...

 

Hmm, er jo en slite del så slikt blir slitt, men kansje ikke etter så lav km. Men det er ikke akkurat så vanskelig og bytte dette lageret. Du må av med girkassen og derretter har du tilgang til og av-montere dette lageret som er delvis motrert på cløtch arm overføringen eller hva den heter. Hvilken bil er dette snakk om?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være utløserlager som subber borti noe da, har en venn som har en bmw som har skrangle lyder når den står i fri og når han trykker på cløtsh pedalen så forsvinner lyden.

QUOTE]

 

Skrangelydene kommer nok ikke av utlasørlageret, men av slitte clutch-fjærer.

 

Syntes også det hørtes rart ut om uløserlageret skulle lage en tikkelyd.

Men hvis lyden forsvinner når du tar inn clutch kan ihvertfall motoren utelukkes.

 

Er det bare når du står på tomgang eller også når du kjører?

Når bilen står i gir eller fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo være at du hører klakking fra drivverket i girboksen din. Jeg selv har vanvittig mye bråk fra girboksen selv om det verken er rettskårne drev og den er nylig overhalt. Har hatt 3 bokser og alle bråker like mye.. Jeg tror det kommer av at ( i min bil) drevene har litt slakke og at de derfor snurrer såpass lett inni der at de rakler litt mot hverandre.. Lyden forsvinner helt ved litt belastning.. En fin huske regel for noe jeg leste litt lenger oppi her er at om du har raklelyd kun når clutchen er engasjert så er d thrust lager(det som sitter inni girboksen på utgående aksel og om du hører d kun når clutchen ikke er engasjert er d utløserlager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo være at du hører klakking fra drivverket i girboksen din. Jeg selv har vanvittig mye bråk fra girboksen selv om det verken er rettskårne drev og den er nylig overhalt. Har hatt 3 bokser og alle bråker like mye.. Jeg tror det kommer av at ( i min bil) drevene har litt slakke og at de derfor snurrer såpass lett inni der at de rakler litt mot hverandre.. Lyden forsvinner helt ved litt belastning.. En fin huske regel for noe jeg leste litt lenger oppi her er at om du har raklelyd kun når clutchen er engasjert så er d thrust lager(det som sitter inni girboksen på utgående aksel og om du hører d kun når clutchen ikke er engasjert er d utløserlager..

 

Hører bare lyden når den står på tomgang, og da kommer det en tikke-lyd fra motoren. Den høres best fra en av sidene på bilen (rett over hjulene foran). Når clutchen presses inn, som sagt, så forsvinner den, når jeg tar ut clutchen igjen, så kommer den tilbake...

Det vanskelige er enkelt, det umulige litt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være utløserlager som subber borti noe da, har en venn som har en bmw som har skrangle lyder når den står i fri og når han trykker på cløtsh pedalen så forsvinner lyden.

QUOTE]

 

Skrangelydene kommer nok ikke av utlasørlageret, men av slitte clutch-fjærer.

 

 

Nei, i dette tilfelle så var det utløser lageret ;)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjalt en annen bil, men på din bil tror jeg faktisk på en clutchfjær.'

 

Uansett hva det er burde det ikke kommet etter 18K.

 

Kommer alltid lyden eller kan den forsvinne også komme tilbake.

Hvis du sitter på tomgang og tar ut og inn clutchen.

Kommer lyden alltid når du slipper clutchen igjen?

 

Er det kun tikk tikk tikk tikk

eller er det litt rasling også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår