Gå til innhold

Hifonic - Renault 19

Ranger emnet


Hifonic

Anbefalte innlegg

Må vel innvie den nye delen av bilstereoforumet :)

 

Jeg har en Renault 19 som har vært offer for min syke bilstereointeresse i tre år.

renult.jpg

 

Har tatt ut alt av stereo nå og ting skal nok bugges litt annerledes/bedre nå. Noen gamle bilder av forrige innstallasjon:

Her bygges kassa inn.. Skal nok bruke samme kassa nå også. Skal bare forsterke den litt!

IMAGE_00070.jpg

Kuva631.jpgKuva669.jpg

Kuva617.jpg

 

Hattehylle.. Ikke spør hvorfor jeg brukte dette stoffet...

200503261719_00076.jpg

 

Og selvfølgelig må man finjustere ting slik at det passer:

Kuva646.jpg

Kuva654.jpg

 

Her er alt inn i kassa koblet opp og det er klart for å sette på siste plata.

Kuva692.jpg

 

Elementet som nok skal brukes videre i prosjektet, Digital Designs 9515d 2/2:

blingg.jpg

hihi.jpg

 

Ellers besto annlegget av:

-Pioneer 8600

-DLS MS6 midbass

-Audax HP080G0 mellomtone

-DLS Dur diskant

-Audison VR203

-Spl Dynamics Pro3004

-Spl Dynamics EXT 2000D

-Lilliput skjerm

-PS2

-Et par strekk med strømkabler

-Optima batteri

-DLS koblingsutstyr

 

Noen bilder like før jeg demonterte alt:

01010119.jpg

IMG_9214.jpg

frontstage.jpg

 

Men nok om den gamle innstallasjonen.. Har lært at plysj ikke er sååå kult, selv om det er rosa. :hammer

Nå skal frontsettet monteres mer synlig med en ny mellomtone. Har enda ikke bestemt meg for element der. Men tenker 4" montert på dashen eller helt øvert i døra ved justeringa til speilet. Ellers skal nok det meste av det gamle utstyret brukes.

 

Jeg begynner ikke bygge før om et par uker..

Så vil gjerne ha ideer om hva jeg skal trekke glassfiber med. Kanskje lakke det i bilens farge?

Og som sagt, jeg skal bruke gamle kassa fremover, men det skal ikke se slik ut:

Kuva689.jpg

:D

Håper på å få laget et panel i glassfiber som tetter igjen rundt kassa slik at lyden ikke driver å roter seg i bagasjerommet. Dette panelet skal også trekkes/lakkes som det andre også. Skal bytte til to 6" rør i kassa med mulighet for å tette igjen den ene slik at jeg kan forandre tuningfrekvens mellom ~30hz og ~45hz :) Da skjønner nok de fleste at dette også skal brukes til dB drag også når muligheten er der. Målet er å komme opp til 150dB..

 

Men det viktigste er fortsatt lydgjengivelsen! Prøver å oppnå skikkelig lydbilde i front uten for mye mangler. Så, igjen, om noen har tips må de skrike ut :D

 

Kommer ikke til å dø av dehydrering heller..

Kuva.jpg

cheers

 

Skal oppdatere tråden etterhvert med byggebilder, nye ideer som dukker opp i skallen og forhåpentligvis noen videoer der bilen skal flexe litt ;)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette blir bra :)

Sitter selv og funderer på en løsning i dashen med elementer litt større enn 4".

Men krever litt planlegging, noe jeg ikke er så god i, men tiden vil vise.

Heldiggris som har elektriske vindusheiser :)

 

Får 5" dit ganske lett om den ikke har for stor magnet. Men blir ikke mye vinkling da :) Vet ikke hvor heldig jeg er som har vindusheis.. Den på førersiden virker ikke helt stabilt. Motoren er gåen. Moro når den plutselig funker i -30 og går ned men ikke går opp igjen :D Sentrallåsen funker heller ikke, så må vel sjekke det elektriske litt :)

 

Men vi er egentlig heldig med dashbordet på bilen, er lett å få bra lydbilde i den er kjerra om ikke noe annet ;)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vinklingen som er problemet, men en løsning blir det nok til slutt. :)

Må bare få juleferie snart så jeg får lagt opp strøm og bygd kasse til subben. :crazysant

Men dashbordet er ikke det dummeste nei, det er sikkert. Men når en ikke har mer en noen få ponnier så må det da være noen goder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var artig! :)

 

Alltid kult å se noen med DD... alt for få med the real deal. Kanskje fordi det koster så sykt med kroner. Hehe! :)

 

Tror du 150dB er oppnåelig med 1 stk EXT-2000D? Er hvertfall svært så interessant å følge med på! :)

 

Og en annen ting - tror du ca 183mm^2 er nok portareal? Det er jo en 6" port... Du bruker vel bare en om gangen! :) Anbefalt portareal fra DD er enda større, og jeg har lest på forumet der at enda større er anbefalt! Og da blir jo porten sykt stor da, og tar sykt mye plass. Ergo stor kasse. Ond sirkel, det der... :D

 

For øvrig har jeg en 200mm^2 firkantet port i kassa mi. Den måtte dessverre bli vinklet pga mini-bagasjerom. Men, men.

 

Blir spennende å se hvordan det spiller når jeg får ordentlig element baki der! Tror jeg går for en MTX Thunder 9512-44, siden jeg kan få en slik kamerat for 2500-3000,-... :)

 

Er litt sugen på Audiobahn sin AWIS12P også, siden det ryktes at den er basert på en utgått 35xx-DD-serie. Koster riktignok omtrent det samme også, da! :P

 

 

Jeg kan bable i timesvis om dB-drag. Veldig artig retning innen bilstereo. Loud-Fi :D

 

Hepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var artig! :)

 

Alltid kult å se noen med DD... alt for få med the real deal. Kanskje fordi det koster så sykt med kroner. Hehe! :)

 

Tror du 150dB er oppnåelig med 1 stk EXT-2000D? Er hvertfall svært så interessant å følge med på! :)

 

Og en annen ting - tror du ca 183mm^2 er nok portareal? Det er jo en 6" port... Du bruker vel bare en om gangen! :) Anbefalt portareal fra DD er enda større, og jeg har lest på forumet der at enda større er anbefalt! Og da blir jo porten sykt stor da, og tar sykt mye plass. Ergo stor kasse. Ond sirkel, det der... :D

 

Hepp!

 

Akkurat nå kan det hende at DD byttes ut til en 9915 :) Tror ikke jeg klarer 150dB med "bare" en EXT200D, så kommer nok til å skaffe en til.

 

Jeg skal bytte til to stk 6" porter der bare den ene blir brukt ved normal bruk. Og kassa skal utvides med 30-40 liter. Bilen peaker rundt 49-51hz og skal prøve å tune til 45hz først og så jobbe med portene for å få ut maks ved peaken.

 

Eller så driter jeg i hele forbanna bilen å selger den og kjøper ny bil :D

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er litt sugen på Audiobahn sin AWIS12P også, siden det ryktes at den er basert på en utgått 35xx-DD-serie. Koster riktignok omtrent det samme også, da! :P

Hepp!

 

Hmm :)

AUDIOBAHN-AWIS12P.jpg

Vet ikke hva som er tatt fra DD her..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feita å se Renault 19 med power anlegg.

<---- den svarte i avataren er min: 1,4 RN -96 Sånn kombi sak.

 

Jeg skal til å montere litt nå i Desember men er meget grønn.

Blir vell cirka som beskrevet i denne tråden jeg skrev nettopp:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=95854

 

Jeg har ikke el-vinduer, og lite peiling på å skru frahverandre dørene så velger å benytte dashbordets orginal hull.

 

Tar gjerne i mot litt monterings tips fra "det rosa plysj fantomet" he he

 

Ha en knas kveld!

 

HOY!

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feita å se Renault 19 med power anlegg.

<---- den svarte i avataren er min: 1,4 RN -96 Sånn kombi sak.

 

Jeg skal til å montere litt nå i Desember men er meget grønn.

Blir vell cirka som beskrevet i denne tråden jeg skrev nettopp:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=95854

 

Jeg har ikke el-vinduer, og lite peiling på å skru frahverandre dørene så velger å benytte dashbordets orginal hull.

 

Tar gjerne i mot litt monterings tips fra "det rosa plysj fantomet" he he

 

Ha en knas kveld!

 

HOY!

 

Hehe :)

Dørene er egentlig ganske lett å demontere. Skru av lomma nederst, dørhåndtaket og vindusveiv. Så er det sånn gørr som holder interiøret på plass.. Bare dra i d me jevn kraft, uten at det brekker. Kan være fint med hjelp akkurat der :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tilfeldigvis lyst å ta ett par bilder av hvordan du har lagt kabler i bilen fra batteri og bakover har du?

 

HOY!

 

Freemason

 

Dessverre.. Men der hvor batteriet står er det en gummigjennomføring som du tar kablene gjennom. Deretter fører du kabelen bak plasten i sparkepanelet og løfter av plasten på kanalene. Der legger du kabelen på et passende sted og presser plasten på plass igjen. :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gummiproppen i motorrommet skal jeg bare slite den ut eller ta og lage ett hull med en kniv for å få det mer tett rundt ledningen? Tenker på vannsprut og sånt som kan komme til. Her på vestlandet får vi ofte små innsjøer innlands..

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gummiproppen i motorrommet skal jeg bare slite den ut eller ta og lage ett hull med en kniv for å få det mer tett rundt ledningen? Tenker på vannsprut og sånt som kan komme til. Her på vestlandet får vi ofte små innsjøer innlands..

 

Er nok lurt å la det ligge litt gummi rundt om du har plass til det. Kanskje en liten dært silikon vil gjøre susen ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår