Gå til innhold

problem med vw passat motor...

Ranger emnet


RoBoX

Anbefalte innlegg

noen her som sitter med litt kunnskap om motoren som sitter i en 1,8l 89 vw passat? enkel overliggende kam med 8 ventiler..

 

en kamerat av meg har akkurat byttet topp på en slik en siden den gamle var sprekt og den toppen han satt på fant vi på høggern.. bilen vi fant toppen i hadde gått 96 000, men den hadde stått der en stund når vi kom og kikket på den.. toppen så tilsynelatende fin ut og kammen var veldig fin.. når vi tok den av var det litt vann i to av sylindrene og den ene sylinderen hadde rustet ganske bra(røket toppakning), men vi så ingen skader på toppen og kammen så ikke slitt ut i det hele tatt, den gikk også greit rundt inni der så den hadde ikke satt seg. derfor kjøpte vi den og reiste hjem til meg. så fikk vi børstet av sota i brennkammeret og byttet diverse pakninger.. da vi skulle til å ta av manifoldene så jeg at boltene så heller dårlige ut og de var ikke videre villige til å løsne uten rå makt så vi ville ikke risikere å knekke de(bilen skal bare leve 1 år til uansett) så vi bare lot de være, vi fant fremdeles ikke noe annet som så feil ut eller noe slikt så jeg satte han av ved bilen slik at han kunne bytte rundt toppene og reiste på jobb.

 

når jeg kom tilbake fra jobb noen timer senere hadde han montert toppen og var klar til å starte opp... vi tok en siste utvendig sjekk og han gikk og fyrte den opp. bilen startet, men det kom en SINNSSVAK "tikking". riktignok ble motoren startet uten eksosanlegg(kun manifold), men "tikkingen" overdøvet eksosen for å si det slik... når jeg hørte den lyden regnet jeg med at registeret var blitt stilt feil slik at ventilene tok i stemplene, men vi har sjekket merkingen og den stemmer faktisk overens med haynesboka og bilen sveiv rent og fint på tomgang uten varierende turtall eller noe annet.. eneste var den klakkingen.. enkleste konklusjonen jeg kunne komme frem til da var at ventilsetene var rustet litt slik at det ikke akkurat gikk hånd i hanske der...

 

dette var egentlig den eneste logiske forklaringen jeg kunne komme frem til og bilen sviver fint på tomgang så jeg skjønner ikke noe annet... setter på eksosen i morgen for å se om det hjelper med å lokalisere lyden, men er det noen som har en ide til hva jeg kan sjekke og eventuelt hva som er årsaken? toppen har som sagt stått en stund..

 

tenkte jeg skulle prøve å få orden på den i morgen, men hvis jeg ikke finner ut av det innen kvelden setter kameraten min den opp på et verksted på mandag da jeg ikke har tid til å hjelpe mer pga jobb.. skulle likt å unngå dette så derfor spør jeg og håper noen sitter inne med litt kunnskap å dele.. har ikke startet opp bilen etter dette enda.. helpme

 

forresten er det noen som vet om ventilene overlever hvis reg reima ryker på denne motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten er det noen som vet om ventilene overlever hvis reg reima ryker på denne motoren?

 

Ventilene knekker eller blir skjeive om reg reima ryker.

 

Jeg hadde ikke stolt på den toppen,med mindre dere planslipte den før montering.

 

D er egentlig en gyllen regel når du driver på med topper som er av aluminium.

 

plansliping før montering

 

Tikkinga er bare ventilene som må kjøres til litt.

 

D er hydrauliske ventiler og når de står litt kan de bli tomme for olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toppen er iallefall ikke magnetisk så tror nok den er av alu ja..

 

men angående ventilene.. er det sikkert at de går ved register havari? hadde av reima i stad og satte stemplene til øvre dødpunkt og dro rundt kammen med hendene veldig seint.. da tok de ikke i stemplene..

 

kan motoren svive pent hvis ventilene er skjeve?

 

fikk et tips på et annet forum om at tikkingen kan komme av at ventilløfterne er tomme for olje og at eventuelt oljekanalene til disse er blokkert.. hvordan demonterer jeg løfterne? trenger jeg noen spes verktøy til dette?

 

mange spørsmål her. håper noen kan svare på de.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toppen er iallefall ikke magnetisk så tror nok den er av alu ja..

 

men angående ventilene.. er det sikkert at de går ved register havari? hadde av reima i stad og satte stemplene til øvre dødpunkt og dro rundt kammen med hendene veldig seint.. da tok de ikke i stemplene..

 

kan motoren svive pent hvis ventilene er skjeve?

 

fikk et tips på et annet forum om at tikkingen kan komme av at ventilløfterne er tomme for olje og at eventuelt oljekanalene til disse er blokkert.. hvordan demonterer jeg løfterne? trenger jeg noen spes verktøy til dette?

 

mange spørsmål her. håper noen kan svare på de.. :)

 

Av med kammen å plukke ut løfterne med en magnet. ikke verre en det.

At kanalene er tette kan godt være tilfelle. men da ville jeg først prøve å kjøre motoren med motorrens eller diesel. det er i alle fall verdt et forsøk før en evt. demonterer.

Das Auto

 

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren ville ikke gått om ventiler/ ventilene hadde vært bøyd. da får de ikke lukket og forbrenninningen ville ikke gått som den skal. heller ikke riktig komp.

 

startet ibizaen i går etter reg havari. tikket villt en stund til løfterene fikk fylt seg med olje. (hydrauliske)

 

temmelig sikker på at det er likt på passaten. sleng inn mld her om dere finner ut av det :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

startet bilen igjen tidligere i dag og da hadde tikkingen gitt seg betydelig, men den hadde ikke veldig lyst til å få noe særlig turtall.. den bare dabbet av når jeg trykket på speeden.. riktignok er det ikke eksosanlegg på bilen bortsett fra manifolden så blir jo ikke helt bra før den er på, men det er jo så sinnsvakt stress å få på de klipsa som holder den på så vil helst ikke sette den på før jeg er sikker på at ikke toppen må av igjen.. har en viss mistanke om at registerreima står en tann eller to feil.. merkingen på toppen var ikke av den beste sorten.. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

startet bilen igjen tidligere i dag og da hadde tikkingen gitt seg betydelig, men den hadde ikke veldig lyst til å få noe særlig turtall.. den bare dabbet av når jeg trykket på speeden.. riktignok er det ikke eksosanlegg på bilen bortsett fra manifolden så blir jo ikke helt bra før den er på, men det er jo så sinnsvakt stress å få på de klipsa som holder den på så vil helst ikke sette den på før jeg er sikker på at ikke toppen må av igjen.. har en viss mistanke om at registerreima står en tann eller to feil.. merkingen på toppen var ikke av den beste sorten.. :thumb

Hvis du har problemer med å få opp turtallet, slik at det høres ut som om motoren bare trekker luft så sitter reima en tann feil. det er fort gjort på disse motorene pga den dårlige merkinga på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg kom frem til også.. :) satte bilen på verksted tidligere i dag for å eu godkjennes så jeg bare ba de sjekke innstillingen på reg reima samtidig.. så får jeg gjort det kjapt og korrekt.. hadde ikke tid til mer mekking nå i denne omgang.. skal skrive her når jeg får beskjed om hva det var.. :)

 

takker for all hjelp..

:wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anger2 da viste det seg at kammen sto en tann feil(greit nok) og at toppen var sprekt innvendig mellom den ene innsugsporten og kjølekanalen.... :deng

 

var forresten bare løfterne som var helt tomme for olje.... sluttet nesten å tikke etter å ha svevet litt...

 

noen som har en topp liggende i arendalsområdet helst eller i omegn? send meg en pm om noen har.. trenger ny topp RASKT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår