yoyofish Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 Skal bytte støtdempere foran på bilen min. Trenger en såkalt "C-nøkkel" som det står i Haynes boka (til å skru løs mutteren som holder demperen i støtdemperbeinet). Hvor får jeg kjøpt et slikt verktøy? Har sjekka Torshov, Biltema og Clas Ohlson uten hell.. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_sport Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 Stort flatt skrujern...Stor hammar... Trenge ikkje spesial verktøy på en 240:P Siter 1997 Volvo 960 T6R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mortenwb Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 Du kan kjøpe en sånn som på bilde bare i litt større størrelse. 19mm tror jeg det var ! Fåes på Tess iaffal Sånn jeg brukte for og stramme mine (takk til lars b ), brukte trykkluft og langpipe for og løsne. Siter Opel Zafira DTI m.div mods 91 Corrado G60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet November 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 Du kan kjøpe en sånn som på bilde bare i litt større størrelse. 19mm tror jeg det var ! Fåes på Tess iaffal Sånn jeg brukte for og stramme mine (takk til lars b ), brukte trykkluft og langpipe for og løsne. Kan ikke tenke meg at det her kan funke, er jo ikke en vanlig mutter i det hele tatt.. Jern og hammer kan vel funke ja, men liker å ha ordentlig verktøy. ;) Så hvis noen vet om, rop ut! :) Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mortenwb Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 zzzz så feil, trodde du mente løsne på toppen. beklager Siter Opel Zafira DTI m.div mods 91 Corrado G60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 du tenker på han kameratten som holder demperen nede i fjørbeinet? da går du på en verktøyforhandler(VET at würth har) og kjeøper en nøkkel laget for det..brukes bl.a. i maskineringsindustrien på freseholdere o.l.. men om du har muligheten til å ha med enten hele fjørbeinet eller en løs mutter, så er du sikker på at du får rette nøkkelen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 evt bare lån deg en stor rør-tang =) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet November 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 Jeg har en stor rør-tang, har det meste av verktøy, så får den nok av på et hvis, men er bare det at jeg helst vil ha riktig verktøy. ;) Men da får jeg stikke innom Wurth og sjekke der. Hvis ikke får jeg løse det på en eller annen jalla måte. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 er 0 stress med en stor rørtang.. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo244 Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 muttertrekker og lang pipe ,så er jobben gjort!!! trenger ikke mer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
docsist Skrevet November 12, 2005 Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 :knob: da er du virkelig flink hvis du kommer til på den mutteren, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet November 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2005 er 0 stress med en stor rørtang.. Ok, da veit jeg at det går uansett hvertfall. :) Ja, hvis man klarer å ta den mutteren med muttertrekker og lang pipe er man god. :hammer Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Har nå brukt muttertrekker og langpipe mange ganger på den selv. Men det er litt forskjell på utformingen av diverse dempere, så trenger ikke å funke på din. Går også å sveise eget verktøy, slik at du får brukt motholdet på toppen av demperen, det er absolutt det beste. Husk også at det er noen dempertyper som ikke tåler noe særlig at sylinderen i demperen går rundt f.eks Reflex demperene mener jeg. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
docsist Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Det er nok låsemutteren til demperen han tenker på, den som holder demperen i fjærbeinsrøret, ikke toppmutteren på demperen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet November 13, 2005 Rapporter Share Skrevet November 13, 2005 Oki, leste kanskje litt kjapt ja. Rørleggertang type stor er det beste om man ikke har spesialverktøy. Hammer og skrutrekker kan ødelegge sporene rundt hvis det blir brukt flere ganger. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg