Gå til innhold

Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk - svingete vei?

Ranger emnet


elgX

Anbefalte innlegg

Jeg snakket faktisk men en som har kjørt rally idag , han sa at fwd var bedre en rwd på svingete vei . Grunnen til det er at du kommer deg raskere ut av svingene med en fwd . Når du kjører med en fwd må du bremse ned før svingen for å få bremsa hele bilen , så kan du gi på mere ut av svingene , slik at du får mere fart ut av svingen . Med en rwd kan du ha litt større fart inn i svingen men det taper du fordi du kan ikke gi på like mye i svingen grunnet bakhjulslipp og skrens. Dermed mindre utgangshastighet og fwden kjører fra deg . Det som var best med rwd var at de tok fwdene på rettstrekkningene .

 

Vet ikke om jeg fikk med meg alt men han ga greit uttrykk for at fwd var best på svingete vei .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Hopless

Men teoretisk ER rwd bedre en fwd det må dere da skjønne...

og det er vel det som er spørsmålet her.

 

ehhh.....

Teoretisk er FRW bedre enn RWD

 

La si vi har ca 50% feste & 50% drivkraft fremover på drivhjulene. Det andre hjulsettet har 100% feste.

 

FRW: drivhjul vil peke i kjøreretningen og hjelpe til å dra bilen igjennom. Altså vi har 100% feste/driv i den retningen vi ønsker.

 

RWD: drivhjulene vil skyve bilen rett frem, som er ut av svingen.

Fremhjulene må da bruke mere krefter for å klare svingen, og for å få dette må hastigheten reduseres.

 

U know??

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Jazzå, er du frekk eller?:) Bilen er en -83 900t8 med en MEGET modifisert t16 motor, som er god for endel mere effekt enn jeg har tatt ut. :D Problemet er at det er den syvende girkassa som står i nå, og jeg er lei av å skifte. :D :D :D

 

hehe

De kassene er jo ikke akkurat kjent for å være holdbare.

Ei heller til å trekke store camp.vogner ol. på bakkete vei :rolleyes:

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ratata

 

ehhh.....

Teoretisk er FRW bedre enn RWD

 

La si vi har ca 50% feste & 50% drivkraft fremover på drivhjulene. Det andre hjulsettet har 100% feste.

 

FRW: drivhjul vil peke i kjøreretningen og hjelpe til å dra bilen igjennom. Altså vi har 100% feste/driv i den retningen vi ønsker.

 

RWD: drivhjulene vil skyve bilen rett frem, som er ut av svingen.

Fremhjulene må da bruke mere krefter for å klare svingen, og for å få dette må hastigheten reduseres.

 

U know??

 

 

Problemet med denne teorien er at det stilles større krav til forhjulene i sving generelt sett (bla derfor er som oftest biler stivere og har mer Camber framme)... Med andre ord har vi generelt sett mer grep "ledig" bak... Så kan diverse kjøreteknikker på svingete grusbaner gjøre FWD enormt bra, det vet jeg! På grus med en saab 900 el så er det ingen RWD som har sjangs.. Men med mer krefter med i spillet, mer rett frem og asfalt, så er RWD bedre, og derfor tør jeg å si at RWD er best i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

 

The Corvette's case is hardest to argue simply because it is left-hand drive, import-only and, at least as far as the interior quality is concerned, not worth £50,000. That said, it has pace and presence in abundance, the reassurance of 100,000-mile major service intervals and a chassis that proves the Americans can get things right when they put their minds to it.

 

Z06 har sterke og svake sider, som alle andre biler - men den kommer jo ikke så godt ut i denne testen da - sist av 5 biler. Og den ligger etter Focus RS på bane, så jeg vet ikke om baneegenskapene veier opp for svakheter på vanlig vei.

 

Men for all del, fortsett å ha troen på Corvette. Jeg synes i grunn vi har kommet til veis ende jeg nå.

 

Et blad som ikke engang klarer å oppgi korrekt effekt for bilen har jeg seriøse problemer med å ta seriøst.

Effekttallene er lett å finne mange steder, 385hk frem til 2002, i 2002 fikk den 405hk istedet.

De sier jo og at grunnen til at den kommer på sisteplass ganske enkelt er at det er en import-only bil med venstrekjøring, og at testpersonen personlig mener at interiøret gjør at den ikke er verdt £50k.

 

Jeg tror du er veldig klar over saklighetsnivået i det du sier selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Kjører man seriøst om kapp på offentlig vei, konkurrerer man om hvem som er mest dust i hodet etter min mening.

Hva med å stille opp på bane i stedet?

Det er et mer egnet sted for slike tester, men det er vel ikke så interessant tipper jeg.

 

For få svinger, ikke heftige nok utfordringer.

Måtte isåfall blitt ACR, som faktisk kan by på mer enn 4-5 svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jan

Jeg snakket faktisk men en som har kjørt rally idag , han sa at fwd var bedre en rwd på svingete vei . Grunnen til det er at du kommer deg raskere ut av svingene med en fwd . Når du kjører med en fwd må du bremse ned før svingen for å få bremsa hele bilen , så kan du gi på mere ut av svingene , slik at du får mere fart ut av svingen . Med en rwd kan du ha litt større fart inn i svingen men det taper du fordi du kan ikke gi på like mye i svingen grunnet bakhjulslipp og skrens. Dermed mindre utgangshastighet og fwden kjører fra deg . Det som var best med rwd var at de tok fwdene på rettstrekkningene .

 

Vet ikke om jeg fikk med meg alt men han ga greit uttrykk for at fwd var best på svingete vei .

 

Det er rart at Volvo 240 fortsatt henger med i rallysammenheng da..

Og at 240, Ascona, Escort, og Boble fortsatt brukes i bilcross..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

Jeg tror du er veldig klar over saklighetsnivået i det du sier selv.

 

Ok, så det er jeg som ikke er saklig? Hva kunne jeg gjort for å være mer saklig?

 

I stedet for å komme med mine egne oppfatninger har jeg kommet med konkrete tall og henvist til artikler fra etteretlige kilder. Hva mer kan jeg gjøre? Om du ikke liker utfallet av en test så er det journalistene du trenger å snakke med, ikke meg.

 

Hvilke uavhengige kilder har du vist til?

 

Om Sport Auto har oppgitt feil data eller rotet så er det en glipp av dem, men jeg tror ikke de har gjort noen feil. De har de grundigste og mest detaljerte testene i bransjen, de kjører samtlige biler på de samme banene, måler løftekrefter i vindtunell, måler prestanda, bensinforbruk og gir detaljerte beskrivelser av alt sammen. Når du ser en rundetid for en bil på Nordschelfe oppgitt f.eks på nordschleife.no så er det så vanlig å stole på Sport Auto at det er vanlig å oppgi hvem som har kjørt hvis det ikke er Horst. Les et, du kommer til å bli imponert.

 

Testen jeg viste til er fra evo magazine, som kanskje er det mest førerorienterte bilbladet på kloden. De skriver solide og inspirerte artikler om å kjøre biler og fokuserer på kunsten å kjøre bil fremfor Sport Autos mer realfaglige tilnærming, og vinner så mange priser for sitt arbeid at det grenser til usportslig overfor konkurrentene. Kjøp et, du kommer til å like det.

 

Av andre bilblader jeg leser så er mitt inntrykk at evo mag er høfligere mot Corvette enn CAR, Top Gear eller Auto Motor und Sport har vært i alle fall.

 

Og Lotus Elan S2 er en fwd sportsbil.

 

Og Robert, nei jeg trenger ikke finne på noe som helst! Og har ikke noen lenke til Focus RS testen fordi den står i et blad som ligger her på bordet.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

For få svinger, ikke heftige nok utfordringer.

Måtte isåfall blitt ACR, som faktisk kan by på mer enn 4-5 svinger.

 

:D :D

Er det ikke bilenes veigrep dere skal teste da, og ikke hvem som kommer nærmest Sunnaas? :rolleyes:

 

Du har jo hatt sjansen til å teste Corvetten din mot massevis av biler på Rudskogen og Våler de siste helgene.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

 

Ok, så det er jeg som ikke er saklig? Hva kunne jeg gjort for å være mer saklig?

 

I stedet for å komme med mine egne oppfatninger har jeg kommet med konkrete tall og henvist til artikler fra etteretlige kilder. Hva mer kan jeg gjøre? Om du ikke liker utfallet av en test så er det journalistene du trenger å snakke med, ikke meg.

 

Hvilke uavhengige kilder har du vist til?

 

Om Sport Auto har oppgitt feil data eller rotet så er det en glipp av dem, men jeg tror ikke de har gjort noen feil. De har de grundigste og mest detaljerte testene i bransjen, de kjører samtlige biler på de samme banene, måler løftekrefter i vindtunell, måler prestanda, bensinforbruk og gir detaljerte beskrivelser av alt sammen. Når du ser en rundetid for en bil på Nordschelfe oppgitt f.eks på nordschleife.no så er det så vanlig å stole på Sport Auto at det er vanlig å oppgi hvem som har kjørt hvis det ikke er Horst. Les et, du kommer til å bli imponert.

 

Du har kommet med tester som ikke engang klarer å oppgi riktig effekt for en bilmodell, de oppgir effekten en standard cruiseC5 har, ikke effekten en Z06 har, derfor har jeg vanskelig for å ta mediet det gjelder seriøst.

Jeg har faktisk veldig lett for å tro at de ikke har testet en Z06 engang, kanskje ikke så rart isåfall, med tanke på hvor få Z06er som går i europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

:D :D

Er det ikke bilenes veigrep dere skal teste da, og ikke hvem som kommer nærmest Sunnaas? :rolleyes:

 

Du har jo hatt sjansen til å teste Corvetten din mot massevis av biler på Rudskogen og Våler de siste helgene.

 

Jeg testa Corvetten noen runder også, merka at jeg hadde store problemer med grepet på fordekkene, de skal byttes så snart økonomien tillater det.

Jeg kjørte forøvrig på 1:15, og det med en kjørestil som er ganske langt unna optimal, jeg har jo som kjent kun kjørt for å ha det morsomt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår