Gå til innhold

hvinelyd og faenskap på anlegget

Ranger emnet


selbekk

Anbefalte innlegg

heya, trenger litt av ekspertisen deres igjen.

 

Satt inn den "nye" spilleren min i dag, en Alpine CDA-9550 (tror jeg), men alt gikk ikke like bra..

 

når jeg slår på spilleren, setter volumet fra 0 (mute) til > 0, eller skifter sang, sier det BOOM. Wtf?

 

Og når jeg starter motoren, "hviner" lyden etter turtallet veldig høyt. Hvordan fikser jeg det?

 

Alle høyttalere er koblet til en forsterker (planet audio pa6005 dvs. 700w 5 kanals). Det går to signalkabler bakover til forsterkerens tre inntak.

 

Noen ideer?

Kris Selbekk

Norwegian emigrant > American Idol

'89 VW Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak kortsluttning mellom pluss og minus, SJEKK REMOTEN. vis ikke da er Det garantert strøm kablene dine, for de sender mellom 11 og 14 volt bak til forsterkeren og det slår ut.

på en 60 ampers krets (60 amp sikring og 60 amp kabler) er magnet feltet på kabelen tilnærmet 3cm rundt (kun merkbart, egentlig 20cm)

 

prøv og kjøre de lengre fra værandre og kjør anlegget uten bilen igang og se om dette hjelper.

 

 

 

 

smellet du hører vet jeg desverre ikke hva er, men be en kompis gjøre det du gjør når det smeller mens du står bak i og sjekker høytalerne, vis de hopper er det noe ødelagt vis ikke er det noe kobling feil (dårlig kontakt eller feil tilkobling)

SO LONG 520i

RIP Fiesta

Vectra A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå gjennom alle jordinger. Til spillern og forsterker. Var spilleren brukt? Om den var det kan du prøve å jorde en signalkabel til ramma på spilleren..

 

jeg skal finne et nytt jordingspunkt til spilleren, siden jeg ikke har sett hvor den går hen. Hva mener du med å jorde en signalkabel til ramma på spilleren?

 

Forsterker er godt jordet til setefestet.

 

jeg er ikke sikker på om alle + / - polene er koblet riktig mht. høyttalerne bak og subwoofer, men det kan jeg sjekke. Kan dette ha noe med dette å gjøre?

 

For å beskrive knitrelyden, kan du slå opp annlegget ditt på max uten noe å spille. Den blir ikke høyere med volumet.

 

SpontaN520i, siden jeg er litt lat, og siden det ikke knitret eller var noe støy før jeg skiftet spiller, gidder jeg ikke ta ut seter og teppe. Det kan da ikke ha forandret seg noe? Og hva mener du med at jeg skal sjekke remoten min?

 

Jeg kjøpte dessuten et par splittekabler (RCA signalkabler) for å splitte opp den ene rca-kabelen. Dette endte opp med godt over 2 meter med rca kabler i en haug inni ene hjørnet. Kan det være dette?

Kris Selbekk

Norwegian emigrant > American Idol

'89 VW Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har vært borti dette flere ganger, og det har alltid vært at folk jorder dårlig! Vær bombesikker på at du har god jording! Ofte MÅ man jorde direkte i karrosseriet, og pusse bort litt lakk under festet. Setefester kan være rustet i hullet, eller lakkerte flater kan gi dårlig kontakt.

 

Smellingen kommer fordi når du skifter sang, så muter spilleren høyttaler- og signalutgangene (derfor får du det når du muter manuelt også). Muting og forsterkerkretsen og motorer i spillere kan ofte lage litt støy når jordingen er dårlig. Dette er fordi strømmen som går gjennom dem er store, sammenliknet med signalkretser osv, og når denne store strømmen har en "vanskelig" vei til jord via den normale veien, vil den prøve å ta en omvei gjennom skjermen på signalkablene dine. Da får du støy! :)

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet viktig moment jeg har vært borti er at folk kobler og kobler uten å først ha koblet av minus på batteriet.

Først kobler man av jordingen, så kobler man FERDIG anlegget, så setter man på plass jordingen.

 

Mer enn 1 gang har jeg opplevd at folk har satt i iso-kontakten på spilleren etter å ha koblet opp alt, men fremdeles med batteriet på plass. Det holder da at iso-kontakten kommer litt skjevt på plass i innsettingsøyeblikket, slik at man har kontakt med strøm ett millisekund eller fem før man har kontakt med jord-ledern i iso-kontakten. Resultatet er at spilleren jorder via signal-utgangene og voila - svidde jordbaner.

 

Dette slipper man jo selvfølgelig hvis man jorder direkte i spilleren, men mange bruker jo bare iso-kontaktene og da er det lite som skal til før jordbanene er "f*cked".

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet viktig moment jeg har vært borti er at folk kobler og kobler uten å først ha koblet av minus på batteriet.

Først kobler man av jordingen, så kobler man FERDIG anlegget, så setter man på plass jordingen.

 

Mer enn 1 gang har jeg opplevd at folk har satt i iso-kontakten på spilleren etter å ha koblet opp alt, men fremdeles med batteriet på plass. Det holder da at iso-kontakten kommer litt skjevt på plass i innsettingsøyeblikket, slik at man har kontakt med strøm ett millisekund eller fem før man har kontakt med jord-ledern i iso-kontakten. Resultatet er at spilleren jorder via signal-utgangene og voila - svidde jordbaner.

 

Dette slipper man jo selvfølgelig hvis man jorder direkte i spilleren, men mange bruker jo bare iso-kontaktene og da er det lite som skal til før jordbanene er "f*cked".

 

*guilty as charged*

 

men jeg kan vel jorde til dashbordrammen? Da blir ikke jordingen så veldig lang, og det er et stort stykke metall som garantert er skrudd fast i karosseriet flere steder.

 

Forsterkeren min er bare skrudd fast i bagasjeromsteppet, men skruene stikker igjennom litt, så kanskje de er i kontakt med metallet. Det kan jeg sjekke / fikse fort.

 

Takk for all hjelp :)

Kris Selbekk

Norwegian emigrant > American Idol

'89 VW Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår