Gå til innhold

B230xx??

Ranger emnet


slire_sladd

Anbefalte innlegg

B21ET har ikke smidde stempler, og heller ikke "svanehals"-topp (405).

 

Skal du ha 300 hk lett, så er B23ET ett fint utgangspunkt, siden den allerede har den toppen som flower best av standardtoppene. B230FT har vel bare 530 topp så vidt jeg husker...men der er jeg ikke sikker altså!

 

Men tåler rådene like mye som på b23et?

Har også hørt at en del fortrekker b21et blokaa siden den har mindre borring og derfor skal tåle mer....er det noe i dette....?

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

B21ET har ikke smidde stempler, og heller ikke "svanehals"-topp (405).

 

Skal du ha 300 hk lett, så er B23ET ett fint utgangspunkt, siden den allerede har den toppen som flower best av standardtoppene. B230FT har vel bare 530 topp så vidt jeg husker...men der er jeg ikke sikker altså!

 

joa, det stemmer bra det

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er motoren din bygd og hvor mye har du bremsa?

 

Balansert og "blueprintet" standard B23ET blokk, med ned-dreide stempler. Portet 531, 90+ grenrør, Haltech E6, turbonetics StageV T3/T4 turbo, GIK intercooler, 230F innsug, Getrag girkasse, etc...

 

Bremset 430NM ved 3500RPM@1.5 bar, men hadde problemer med å holde bensintrykket oppe, momentet sank drastisk jo mere vi dro den på turtallet. Effekten ble derfor "bare" 245HK ved 5000RPM i en veldig ærlig benk. (Jeg var den eneste som bremset mer enn org., hihi).

 

Har byttet bensintrykkregulator nå, så nå merkes det godt at det er mere skyv i kjerra! Regner med en ny tur på rullene til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansert og "blueprintet" standard B23ET blokk, med ned-dreide stempler. Portet 531, 90+ grenrør, Haltech E6, turbonetics StageV T3/T4 turbo, GIK intercooler, 230F innsug, Getrag girkasse, etc...

 

Bremset 430NM ved 3500RPM@1.5 bar, men hadde problemer med å holde bensintrykket oppe, momentet sank drastisk jo mere vi dro den på turtallet. Effekten ble derfor "bare" 245HK ved 5000RPM i en veldig ærlig benk. (Jeg var den eneste som bremset mer enn org., hihi).

 

Har byttet bensintrykkregulator nå, så nå merkes det godt at det er mere skyv i kjerra! Regner med en ny tur på rullene til våren.

 

Okay...ikke ille det;)

men åssen kam kjørte du med?

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en jeg kjenner som fortalte det til meg.. å han skrur MYE volvo.. Grunnen til at det er blitt brukt i båt er vel pga det høye turtallet over lengere tid..!

 

Hehe, sier jo litt om han da.

Volkswagen diesel og sånt da? Slites ikke oljen "fortere" pga underspyling der og da?

Oljen blir ikke noe mer slitt pga det der uansett. Sier seg selv at levetiden på alt blir lengre.

 

Og tankbåter har da vel ikke noe høyt turtall, sylindrene er så store at du får plass til fem mann nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B21ET har ikke smidde stempler, og heller ikke "svanehals"-topp (405).

 

Skal du ha 300 hk lett, så er B23ET ett fint utgangspunkt, siden den allerede har den toppen som flower best av standardtoppene. B230FT har vel bare 530 topp så vidt jeg husker...men der er jeg ikke sikker altså!

er ikke 531toppen fra 230et bedre enn 405toppen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sier jo litt om han da.

Volkswagen diesel og sånt da? Slites ikke oljen "fortere" pga underspyling der og da?

Oljen blir ikke noe mer slitt pga det der uansett. Sier seg selv at levetiden på alt blir lengre.

 

Og tankbåter har da vel ikke noe høyt turtall, sylindrene er så store at du får plass til fem mann nedi der.

nåja.. ingen ting som heter tankbåt.

 

det heter tankskip.

 

i båt med ex utenbordsmotor er turtallet rimelig høyt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåja.. ingen ting som heter tankbåt.

 

det heter tankskip.

 

i båt med ex utenbordsmotor er turtallet rimelig høyt ja.

 

Jaja :) Men dårlig med utenbordsmotorer på tankskip ;)

Poenget mitt er at underspyling er der for en grunn, og det er ikke totalt unødvendig avhengig av høy effekt, og det sliter ikke ut oljen noe raskere, det er tross alt kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja :) Men dårlig med utenbordsmotorer på tankskip ;)

Poenget mitt er at underspyling er der for en grunn, og det er ikke totalt unødvendig avhengig av høy effekt, og det sliter ikke ut oljen noe raskere, det er tross alt kjøling.

 

poenget hær er jo det at varmen under stemplene gjør at oljen får kortere levetid...

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psycho svenske kjører med B19 blokk og værsting innmat.. Da har han tykke sylindervegger pga lav borring og en turtallsvillig motor.. Hvor tøft er det ikke når original turteller står med nåla rett ned??? Fordelen hannes er jo at han kan lade mye fordi sylinderveggene er tykke og det ikke oppstår vibrasjoner i dem..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår