Gå til innhold

doble spoler osv

Ranger emnet

rogern

Anbefalte innlegg

kan noen forklarer meg litt angående dette? fordeler, ulemper osv.. hvordan koble for og få en viss motstand osv.. hvis en basser eksempel er på 2+2 ohm blir det da 4 ohm hvis man kobler i serie? blir det 1 ohm i parallell da? kom gjerne med tegninger og eksempler..

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du f.eks har en forsterker som ikke er særlig glad i å lastes lavt, altså lavere enn 4 ohm, kobler du subben slik at du får den i 4 ohm.

Om forsterkeren din tåler å bli lastet godt ned, så er det bare å gi den 1 ohms last.

Kan vel sies at doble spoler er for å tilpasse elementet til forsterkerens utgang.

Noen forsterkere gir lite og ingenting av effekt ved 4 ohm, men våkner til live ved lavohmig belastning.

Andre derimot gir høy effekt ved 4 ohm, men begynner kjapt å forvrenge lyden ved lavere belastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf? Pirium: Hvis Rogern har lyst til å si "Basser", vel vitende om at alle her forstår, hvorfor får han ikke lov til det??? Greit, det er ikke 100% gramatisk korrekt, men vi "snakker" ikke her alle sammen skjønner du!!!! Vi bruker det vokabularet som passer oss sjæl!!! Hvis dette ikke passer DEG er det faktisk DITT problem!!! PS: tror dette gjelder flere "gramatikklærere" her på forumet...

Til alle andre: norge er et fritt land...si hva dere vil!!!! :w00t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen forklarer meg litt angående dette? fordeler, ulemper osv.. hvordan koble for og få en viss motstand osv.. hvis en basser eksempel er på 2+2 ohm blir det da 4 ohm hvis man kobler i serie? blir det 1 ohm i parallell da? kom gjerne med tegninger og eksempler..

stemmer det du sier, og det som er blitt sagt

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekobler du spoler, er det bare å legge sammen motstanden på alle spolene.

Om du paralellkobler spoler, tar du motstanden på en spole, og deler på antall spoler, såfremt alle spolene har samme motstand.

EKS.: 2 spoler på 4 ohm: 4ohm/2 stk = 2 ohm.

3 spoler på 4 0hm: 4 ohm/3stk=1,33 ohm.

En annen ting en det som er nevnt med doble spoler er at man ofte har lenger xmax (lineær slaglengde) på et element med dobbel spole i forhold til samme element med enkel spole, så i tillegg til at du kan laste ned forsterkeren og få mere effekt med en dobbeltspoleutgave, vil du ofte få mere trykk pga elementet flytter mer luft enn samme element med enkeltspole.

Så, dobble spolerer på basseren er vanligvis å foretrekke, om forsterkereren tåler lav motstand, for da får du mere bass i bileren din med en basser.

:eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider