Gå til innhold

Fra rett til vinklet kasse

Ranger emnet

Tombra

Anbefalte innlegg

Litt merkelig tittel men :)

Har kjøpt meg to 10" subber (RF P2 10S4), som jeg skal bygge kasse til. Ut fra infoen jeg har fått fra RF er jeg egentlig klar til å bygge, men disse målene er for en kasse med rette vegger, og jeg ønsker en med hvertfall bakveggen litt skrå, noe som både gir bedre lyd og følger bakseteryggen bedre. Hadde håpet noen kunne gi meg en hjelpende hånd med å "konvertere" målene til en vinklet kasse drunk

Mål pr subb, lukket kasse:

Liter: 18,41 (innvendig)

Høyde: 31,75 cm

Bredde: 19,69 cm

Lengde: 49,53 cm

Har ikke helt bestemt meg om jeg skal bygge en kasse (med 2 kammer), eller om jeg skal bygge 2 separate kasser, å feks sette de på hver side i bagasjen. Blir jo forholdsvis små denne/disse kassen(e)

Bilder av bagasjerom

MVH

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel klart å tenkt meg til det. Men tenker litt på i forhold til elementet også, det bygger jo endel i dybden (inne i kassa.) elementet bygger 14,5 cm. Er det noe minimumskrav til klaring her, med tanke på lyden? Holder det at elementet har klaring fra bakveggen?

Innspill ang kassevalg, 1 eller 2?

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel klart å tenkt meg til det. Men tenker litt på i forhold til elementet også, det bygger jo endel i dybden (inne i kassa.) elementet bygger 14,5 cm. Er det noe minimumskrav til klaring her, med tanke på lyden? Holder det at elementet har klaring fra bakveggen?

Innspill ang kassevalg, 1 eller 2?

bør være litt rom bak basseren, men trenger ikke være så mye.

Kommer vel litt an på hvilken basser du bruker også.

Men tror ikke dette skal bli no problem for deg. Skal du gjøre så

basseren spiller oppover? (mot taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er det slik at jo flere ikke-parallelle flater en høyttalerkasser består av, jo mindre resonans oppstår.

Når det gjelder hvor vidt du hører forskjell med en eller to skråvegger, så tror jeg ikke du vil merke den største forskjellen, om noen. Bygg to skråvegger om du klarer, og om dette er praktisk mht plassering av anlegget baki bilen, så er du hvertfall "helgardert" med tanke på teori-delen. Syns du det blir mye stress, og at kassen blir lite praktisk mht opptak av bagasjeromsplass, driter du i det. Og sannsynligvis blir du like fornøyd med lyden i denne kassa, i tillegg slipper du unna med litt mindre saging og banning! :)

Personlig innhar jeg ikke så store snekkerferdigheter at jeg gidder å bygge en kasse med mer enn én skråvegg så sant jeg kan slippe. Og er jo litt køddent når man skal ha tykke, solide plater også. Så jeg klarer meg med en! :)

For øvrig stemmer jeg for ett felles kammer i kassa, om du har monoblokk eller brokoblet 2-kanals forsterker. Hvis ikke kan det bli problemer om elementene skyver hverandre når de spiller forskjellig signal i stereo. Du kan faktisk ødelegge forsterkeren din! :O

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider