Gå til innhold

Ford BB460cui. Hva slags manuellkasse passer?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en '69 lincoln continental med 460cui og (etter hva jeg forstår) en c6 kasse.. Jeg er mer eller mindre lei den surkleboxen, og lurer på hva slags manuellkasse som får plass i tunellen og er ca like lang, så jeg kan bytte kasse uten å slite med girkassefester, mellomaksel, plass, etc. 4trinn toploader er vel nærliggende å tenke på, men 5 hadde vært stas.. Noen tanker om dette?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du over på nyere aftermarket greier fra Tremec.

5-trinns T5 kassene satt originalt på endel Mustanger med 302 tidlig på 90 tallet. Disse kassene tåler ikke en 460 for alt i verden.

 

En annen mulighet KAN være en brukt 6-trinns T56 kasse. Disse tåler mye mer enn T5 kassene og jeg TROR de har vært levert også til Ford.

Men om de passer til en 460 cid det vet jeg ikke. Sjekk på amerikanske Cobra-forum'er kanskje? Der er både Ford motorer og T56 kassene populære.

 

Vært obs på at selv om Borg Warner (nå oppkjøpt av Tremec) leverte T56 kassene både til Ford Chrysler og GM, så går disse IKKE om hverandre! Tror det er flere småting som skiller de. Har ihvertfall sett gjentatte advarsler på nettet mot å prøve å bygge om fra GM til Ford og vice versa.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det enkleste vil være en 4trinn da.. Ikke at det plager meg så mye.. Men hva burde jeg plukke fra? går ut fra det er lengdeforskjeller på kasser fra torino, mustang, etc..

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjenner jeg dessverre ikke til.

For meg er det jo GM og Chevrolet som gjelder på motor fronten.

 

Generelt er det jo slik at manuelle kasser er smalere og lettere enn automtakasser.

For eksempel går T56 kassa fint gjennom det originale rammekrysset på 34 ramma mi. Dette hadde vært umulig med en TH350 eller TH700R4 kasse.

 

Oppsøk amerikanske nettsider og samtaleforum'er som dekker din biltype. Tipper du klarer å finne en eller annen person som har gjort samme ombyggingen som du ønsker. Da er mye vunnet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelt gear i en Lincoln?!? Tviler på at du finner noen som har gjort det selv i USA...Men vi lever jo i et fritt land.Du må jo lage alt av cluchoverføringer og slikt selv, men det vet du jo. Du vil ikke heller ha en nyere 4-trinns automat med overdrive og lock-up? Da slipper du skjære hull i gulvet og alt arbeidet med Cluchen.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Toploader er god-kasser det. Her har du to linker med litt nyttig info. På David Kees side er det mye detaljert info om kassene og nummer på de forskjellige delene (hvilken passer til hva). Lykke til med kult og dristig prosjekt. Gjort det selv i Mustangen, men clutch og giroverføring er jo mer bolt-on på min.

 

http://www.davidkeetoploaders.com/

 

http://www.toploadertransmissions.com/

5.0L 345hp Motorsport motor, 4tr manuell, Currie bakstuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt etterforskning har jeg blitt fortalt at kun kasse fra 351 (mach 1 etc.)passer på 460, pga bolmønster etc. Uansett blir det litt ombygging..

 

@v8Power: har clutchpedal etc. som får plass liggende. :thumb Litt av poenget er vel også at ingen har gjordt det heller. :D de eneste bigblockbilene jeg ser (hører) med manuell er chargere etc.. Litt mer uventa med en lincoln:D Uansett.. Kassa som er der holder nok en stund, men jeg er ihvertfall begynt å samle deler!

 

@Hotrod: t56 høres egentlig greit ut. Det er vel samma kassa som sitter i Viper? Hva pleier de å koste?

 

@Catch22: Takk for linkene:) Fine sider!

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en T56 kasse fra en '92 Camaro for 17000 kr fra Techline på Harestua.

Da fikk jeg med svinghjul, clutch-hus, komplett brukt clutch, gaffel, pressplate, master- og slavesylinder m/slange for clutchen og gearstang.

 

Vær obs på det at det som selges på Ebay og via amerikanske huggere nesten aldri er så komplett. Når jeg sier "nesten aldri" er det fordi jeg ikke kom over en eneste komplett enhet i løpet av min svært intensive jakt på dette over etpar måneder. Jeg var i kontakt med mange selgere/huggere. Som oftest hadde de kun kassa uten clutch hus m/innhold. Siden Camaro/Corvette var utstyrt med såkalt pull type clutch, måtte jeg ha de rette bitene. Å bygge om med deler fra en annen bil med hydraulisk clutch er visstnok ganske håpløst.

Om samme problematikken gjelder for T56 Ford kasser vet jeg ikke.

 

De billigeste brukte T56 kassene lå på rundt 1000$. Prisene varierte voldsomt. Fra 1000- 3000$ for tilsynelatende like gode kasser.

 

Man får også tak i totaloverhalte T56 kasser for rundt 1000-1500$ hvis man byttet inn en tilsvarende brukt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår