Gå til innhold

uoriginal dekkdimensjon

Ranger emnet


Essex

Anbefalte innlegg

Originally posted by Finepix

Du har lov å avvike +/- 5 %.... visst det er kun foran vil ikke speedometeret bli påvirket nei... med mindre det er ei Boble da:D

 

var ikke ment for hva som var lov eller ikke. Er klar over den grensen der. Var bare ment som om det vil få noen konsekvenser kjøremessig...

 

jeg kom ikke på noe som kunne være negativt, så jeg posta denne treaden for å 'få det bekreftet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vognkortet mitt står standard dekksimensjon foran og bak på 195/60/14. Når jeg kjørte med 205/45/15 viste plutselig speedometeret for mye. Kjørte i 70 på speedometet, da stod det "over 80" på ei sånn tavle.

Men den tingen som måler farta sitter vel som regel på girkassa på eldre biler i alle fall (veit ikke om du har det), men i så fall har det vel ingenting å si om du smeller på andre dekk foran..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

I vognkortet mitt står standard dekksimensjon foran og bak på 195/60/14. Når jeg kjørte med 205/45/15 viste plutselig speedometeret for mye. Kjørte i 70 på speedometet, da stod det "over 80" på ei sånn tavle.

Men den tingen som måler farta sitter vel som regel på girkassa på eldre biler i alle fall (veit ikke om du har det), men i så fall har det vel ingenting å si om du smeller på andre dekk foran..

 

jepp, sitter på girkassa, så går jo på bakjula.

 

bare lurer litt på om det blir feil med kjøreegenskaper, siden bilen vil bli mer 'fortung'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

hvis jeg setter på lavere profil, altsa mindre rulleomkrets enn orginalt, på dekkene foran, vil dette få noen konsekvenser? speedo vil vel bli den samme (jeg har rwd)?

 

Dersom du har masse elektronisk dilldall som antispin og sånt vil det kunne påvirke kjøringen mye, det er jo mange antispinsystemer som bruker hastigheten på et av hjulene den ikke har drift på, som giver for hastigheten på de andre hjulene.

I tillegg er det ulovlig å ha forskjellig dimensjon foran og bak, med mindre det står i vognkortet at du skal ha det, og da må avviket foran og bak være likt i forhold til vognkort for at det skal være lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Dersom du har masse elektronisk dilldall som antispin og sånt vil det kunne påvirke kjøringen mye, det er jo mange antispinsystemer som bruker hastigheten på et av hjulene den ikke har drift på, som giver for hastigheten på de andre hjulene.

I tillegg er det ulovlig å ha forskjellig dimensjon foran og bak, med mindre det står i vognkortet at du skal ha det, og da må avviket foran og bak være likt i forhold til vognkort for at det skal være lovlig.

 

det er likt originalt, og jeg har ikke antispinn.

jeg bryr meg ingenting om hva som er lov og ikke, kun kjøremessig jeg tenker på!

 

 

ingen som kan svare på dette? vil den merkbart understyre mer?

ikke at det er et stort problem med 300hk og rwd i utganspuktet men :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

 

det er likt originalt, og jeg har ikke antispinn.

jeg bryr meg ingenting om hva som er lov og ikke, kun kjøremessig jeg tenker på!

 

 

ingen som kan svare på dette? vil den merkbart understyre mer?

ikke at det er et stort problem med 300hk og rwd i utganspuktet men :D

Den vil overstyremere mere siden du får mere tyngde og derfor bedre grep framme. Jeg hevet bilen min 5mm bak i fjor høst for å få den mere overstyret. Ble helt perfekt:D.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Åge

Den vil overstyremere mere siden du får mere tyngde og derfor bedre grep framme. Jeg hevet bilen min 5mm bak i fjor høst for å få den mere overstyret. Ble helt perfekt:D.

 

Altså, du får ikke mer tyngde fremme av den grunn.

Forøvrig, i følge dine påstander bør Audi overstyre så det holder, pga høy vekt foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Åge

Den vil overstyremere mere siden du får mere tyngde og derfor bedre grep framme. Jeg hevet bilen min 5mm bak i fjor høst for å få den mere overstyret. Ble helt perfekt:D.

 

eh?

 

slik jeg forstår det vil da bilen din understyre mer istedet.

 

fyll bagasjen full med øl, og bilen din vil overstyre no jæævli, siden du får mye mer vekt bak/mindre foran. når du flytter vekten forover slik du har gjort, vil du da få mer vekt foran, mindre bak, og dermed understyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

.

I tillegg er det ulovlig å ha forskjellig dimensjon foran og bak, med mindre det står i vognkortet at du skal ha det, og da må avviket foran og bak være likt i forhold til vognkort for at det skal være lovlig.

 

Åh?

trodde det ikke var så nøye bare det var likt på samme aksel?

Eller gjelder det kombinasjonen sommer/vinterdekk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xpert

 

Åh?

trodde det ikke var så nøye bare det var likt på samme aksel?

Eller gjelder det kombinasjonen sommer/vinterdekk...?

 

Man skal ha dekk med tilnærmet like egenskaper på hver aksel, dekkene på samme aksel skal være like.

I tillegg skal dekkdimensjonen foran og bak være lik, med mindre man har papirer på at noe annet er lov.

 

i Essex sitt tilfelle ville jeg nok hatt like brede dekk foran og bak, for å beholde de kjøreegenskapene bilen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

 

eh?

 

slik jeg forstår det vil da bilen din understyre mer istedet.

 

fyll bagasjen full med øl, og bilen din vil overstyre no jæævli, siden du får mye mer vekt bak/mindre foran. når du flytter vekten forover slik du har gjort, vil du da få mer vekt foran, mindre bak, og dermed understyre.

Funket i alle fall veldig godt på min bil. Ble merkbart mere overstyrt.

Prøv å se dette i de ekstreme tilfeller. En volvo 240 med kappa fjærer framme og "campingvogn" fjærer bak. Er ikke mye understyrt det i allefall.

Ascona: Ikke begyn å sammenligne framhjulstrekk og bakhjulstrekk, blir noe feil å sammenligne modifiserte biler og standard biler som er satt opp på en bestemt måte også.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Man skal ha dekk med tilnærmet like egenskaper på hver aksel, dekkene på samme aksel skal være like.

I tillegg skal dekkdimensjonen foran og bak være lik, med mindre man har papirer på at noe annet er lov.

 

i Essex sitt tilfelle ville jeg nok hatt like brede dekk foran og bak, for å beholde de kjøreegenskapene bilen har.

 

vil si jeg får bedre kjøreegenskaper ved å ha breiere bakdekk, da jeg kan gi mer gass i sving uten at rompa slepper så lett tak.

 

er dårlig plass til 265 dekk foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

 

vil si jeg får bedre kjøreegenskaper ved å ha breiere bakdekk, da jeg kan gi mer gass i sving uten at rompa slepper så lett tak.

 

er dårlig plass til 265 dekk foran.

 

Bare å lage mer plass da..

Men jeg forstår, har det samme problemet selv, får ikke på bredere dekk foran.. Derfor velger jeg å kjøre på standardbredde rundt hele, inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår