Gå til innhold

Ødelagt spiller... Hjelp...

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

Skulle koble til noen nye høytalere i dag. Det endte med fiaksko. Det jeg gjorde var å trekke helt nye ledninger. Koblet dem til spilleren og så til den ene høytaleren. Det kom ikke noe lyd, så jeg prøvde å skru opp styrken og flyttet all lyden bak. Da kom det skurrelyd i høytalerene foran og når jeg vippet ut spilleren så veltet røyken ut. Luktet svidd fra der du plugger i isopluggen i spilleren. Prøvde spilleren uten høytelerene bak. Da hadde sikringen gått i sikringsboksen til bilen. Vet ikke om den gikk da det røyke og jeg slo av spilleren eller når jeg prøvde den på ny. Bytte den og prøvde på ny. Fikk liv i spilleren, men kom ikke lyd. Prøvde å sette den på plass, da kom det knitrelyder når jeg satt den inn. Slo den av. Senere har jeg ikke fått liv i spilleren. Har sjekket jordingen og + og det er strøm. Hva har skjedd og går det an å fikse spilleren for en rimelig penge?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipe saker!

Ikke for å være slem, men dette er akkurat hvorfor jeg mener man bør spørre om hjelp hvis man ikke vet hvordan man gjør ting! :P

Når skaden har skjedd, kan jeg si så mye som at det høres ut som en brent forsterker-IC, altså at sluttrinnet til forsterkeren er kortsluttet og ødelagt.

Dette kom antagelig av at du koblet ledningen på spilleren FØR du koblet den på høyttaleren, om jeg forsto teksten din rett. I såfall er det nemlig fort gjort å få kontakt mellom to ledere, og da vil man ofte få et heftig rop om hjelp i form av røyksignaler fra dashbordet! :D

Om det bare er dette IC'en, koster den fra 2-600 kroner, avhengig av hvor du klarer å få tak i den. Bestiller du den fra en butikk (der du kjøpte spilleren, f.eks.) vil det nok bli nærmere 600,- - hvertfall betalte broren min noe slikt... Fra elektronikkleverandører (f.eks. bleken.no eller elfa.se) kan det hende du får det billigere om du er heldig. Du er imidlertid nødt til å åpne spilleren, og ha en viss kunnskap til lodding. Noe jeg ut i fra koblekunnskapene antar du ikke har? :P

Får håpe du er heldig! Hvis det er en dyr spiller, lønner det seg å bytte IC om den er gåen.

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å skrive at dersom det er en billig "nobrand"-spiller, lønner det seg nesten garantert å bestille en billig MP3-spiller fra Netthandelen.no e.l., det er kjente merker (LG/Kenwood osv), men ofte gamle modeller. Billig kan dem i hvertfall bli, om du har litt tålmodighet når du vet hvem du skal by på. Husk at sjansen kommer mange ganger, da de ikke legger ut alle på en gang! :)

Lykke til!

Hilsen Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke strøm på spilleren når jeg koblet på høytalerene. Spilleren var frakoblet når jeg koblet ledningene.

Etter det plugget jeg i spilleren, dyttet den på plass og satt på fronten. Slo på spilleren for å teste lyden. Kom lyd foran, men ikke bak. Prøvde å stille all lyden bak og skrudde opp litt. Knitrelyd i høytalerene foran. Slo av spilleren og dro den ut med en gang. Røyk... Dro ut strømmen av spilleren. Sjekket ledninger. Koblet til igjen og slo den på uten å sette den inn. Spilleren virket, men ikke noe lyd. Prøvde å sette den på plass. Da kom det "gnistlyder" når jeg var borti metall rammen. Slo den av og avbrøt innstettingen. Prøvde den på nytt. Da var den død... :(

Det er ikke verdens dyreste spiller dette her, men hvis jeg kan redde den for en rimelig penge så... Er en snart 2 år gammel Pioneer MP3 spiller... Betalte vel ca 2500 for den den gangen. Har liksom ikke lyst til å bruke så mye penger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er som boomboxx sier men nøyaktig hva det kan være defekt er vanskelig å si før man åpner spilleren. alltid greit å koble til strømen først og prøve, og når alt fungere som det skal så slår man av spilleren og tilkobles høytalerne, da unngår det problemet med å være i tvil på om strøm tilkobling eller høytalerne var galt.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg rensket opp i bilen. Fjernet alle ledninger som er til overs. Har byttet ut + og jordledningen. Det er så kort vei til batteriet at jeg koblet like godt jord til minus på batteriet.

Hva bør jeg nå gjøre for å unngå at dette skjer igjen? Hva kan eventuelt ha gått galt? Har vært innbrudd i bilen tidligere og da har det elektriske vært "ute å kjøre". Kan det ha vært dårlig kontakt på jord og + ledningen til spilleren? Jeg har kjørt i flere uker med bare fronthøytalere. Det har fungert helt fint. Problemet skjedde da jeg skulle koble til nye høytaler. De nye høytalerene fungerte helt fint da jeg testet de på anlegget jeg har i huset. Kan det eventuelt være dårlige høytalerledninger til de nye høytalerene? De er jo også nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kom gnistrelyder når du var borti metallrammen (regner med det var spilleren som var borti rammen som står i dashen), kan det være to grunner til dette:

1. Kortslutning i forsterkerdelen gjør at det går strøm rett gjennom forsterkeren og til jord med en gang du kobler til denne.

2. Du har ræva jording i utgangspunktet, (eller en høyttalerkabel som ligger til jord, om du ikke har koblet fra alle disse før testing) kanskje inni spilleren, og når spilleren får ekstra jord via ramma, prøver den å starte. Det gnistrer jo da.

Siden du noen ganger får slått på spilleren, og andre ganger ikke, regner jeg med det er det siste. Det høres hvertfall sannsynlig ut...

En annen ting jeg har vært ute for med Pioneer-spillere, er at jordingsbanen på undersiden av kretskortet smelter bort, og du dermed ikke får liv i den. Dette kom av kortsluttet høyttalerledning, hvertfall i det tilfellet. Var bare å lodde på en ledning over der. Snodig at DET var det første som røk, men det kostet hvertfall ikke en dritt å fikse! :)

Om du ikke har peiling, vil jeg tro det lønner seg å levere den til reparasjon/prisoverslag for reparasjon. Kan ofte lønne seg å reparere det slik! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gnistret når jeg var borti metallrammen med spilleren. Da var spilleren slått på og jeg prøvde å sette den inn i rammen. Når lydene kom da jeg var borti rammen, slo jeg den av. Da fikk jeg ikke slått den på igjen etterpå. Altså helt død... Det er en Pioneer spiller ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv spilleren i en annen bil, hvor du vet jordingen er god. Bare koble den rett inn i ISO-kontakten. Fungerer det da (får spilleren på), er det jordingen i bilen som som er dårlig.

Fungerer det IKKE, er spilleren gåen (no shit :P) OG du har et jord-/kortslutningsproblem i bilen som forårsaker dette. Ikke prøv en annen spiller før du er sikker på at problemet er løst.

Hadde du bodd i nærheten, skulle jeg gladelig hjulpet deg...! Jeg skal imidlertid en tur til Voss snart, om jeg får tak i nytt interiør til bilen min. Da kunne jeg kanskje sett på spilleren din for deg! :)

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider