Gå til innhold

Batteriskiller/isolator

Ranger emnet


jonka

Anbefalte innlegg

Tjena, har lett litt rundt på nettet, og sliter litt med å finne en duppedært som stopper startbatteriet mitt fra å bli tappet for strøm... Har funnet en som takler 150A, men trenger en som tar 250A.

 

(http://www.ody.no/skillere.htm)

 

Ang ladestrøm, med 250A rundt 14,7-14,8v, blir batteriet kokt?

Ser ut som Odyssey batteriet jeg skal bruke skal takle det, så lenge spenningen ikke blir for høy, men.. noen erfaringer med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.7~eller mer er absolutt ikke alltid like godt for gele batterier..ei heller vanlige syrebatterier.

 

feks optima/maxxima har anbefalt max 14.4V.. noe mere anser jeg som unødvendig når du tross alt har 250A dynamo.

14V er mer enn nok til ditt bruk for du vil få en ganske stabil ladding..om alt annet er riktigt bygd.

heller 13.8V og 250A dynamo enn 15V og 90A dynamo med samma forsterkeri som drar 3~400A..

 

dynamo ladder forsåvidt ikke med 250A hele tiden da...bare når det blir brukt.. ;)

og det merker du ved at motoren slakker/drar tungt på tomgang...hehe.........

den vil bare ladde batteriet kjappere/bedre.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, om jeg kobler to 140A sikringer i parallel, fungerer det som en 280A sikring?

om de er 1000% like følsomme når det gjelder utkobling og slikt.. har du to på 150A og den kan sikkert vere litt tregere enn den andre og vil koble seg ut og da vil den andre koble ut for den vil ikke klare å drage lasten alene...

forstår...? så det kan faktisk koble ut..

har jo skjedd før. men det vil sikkert fungere greit..er jo ikke ofte man drar kontiunerlig 150A++..lenge..og en 150A sikring tåler oftest mye mere enn det ved pulser.

 

men skulle jo holde med en 200A vil jeg tro..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjena, har lett litt rundt på nettet, og sliter litt med å finne en duppedært som stopper startbatteriet mitt fra å bli tappet for strøm... Har funnet en som takler 150A, men trenger en som tar 250A.

 

(http://www.ody.no/skillere.htm)

 

Ang ladestrøm, med 250A rundt 14,7-14,8v, blir batteriet kokt?

Ser ut som Odyssey batteriet jeg skal bruke skal takle det, så lenge spenningen ikke blir for høy, men.. noen erfaringer med dette ?

 

du vil trenge de extra voltene om du skal bruke en skillediode.... fordi en diode gir deg mellom 0,5-07 volts spenningsfall... ved vanlig laddespenning må som sagt kompenseres for den spennings fall ved å øke spenningen med tilsvarende fall.... jo, laddespenning er ideelt temperatur avhengi... Forresten det blir samme spenningsfall på begge uttakene utifra dynamoen. Får du ikke stor nok skyllediode kan du faktisk koble flere i parallel. Det finnes jo andre komponenter som gir deg mindre spenningsfall og tåler høyere strømmer men du må lage egnede kjøleribber og isolerende ditto. m'm

 

dette har også var oppe i forumet flere ganger før.... damndamn

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere litt:

Odyssey batteriene er ikke gelebatterier, men SLA (sealed lead acid).

Det skal ikke være noen problemer med å lade disse med opp til 15 V, men anbefalt er 14,7 V.

 

Hvor ofte spiller du så lenge at du tømmer batteriene dine?

Dette er vel ikke så ofte, så hvorfor gjøre det vanskeligere enn det må være?

Stikk innom en båtbutikk og kjøp en hovedstrømsbryter som tåler 250 A konstant. Koster deg 2-300,-.

Disse er det ingen ulemper med annet enn at du må bryte strømmen manuelt, men for min del er det bare på konkurranser o.l. jeg gidder å koble fra.

Evt. om bilen står ubrukt i lengre tid.

Har aldri hatt tomme batterier med denne løsningen.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår