Gå til innhold

Trenger veldig råd angående ulyd

Ranger emnet


Jeanett

Anbefalte innlegg

det billigste for deg er sansynligvis å få sjekket hva det, (sansynligvis drivknutene dine) å eller kjøpe delene som trengs på biltema eller noe, i å med at bilen er så gammel... så får du noen til å fikse det for deg, det burde ikke være noe problem siden du er jente..hehe lykke til..

 

 

Jo takk for det.

 

Deler og slikt får jeg rimelig uansett så det og skifting av det som er ødelagt er ikke noe problem. Det er bare det å finne ut av hva som er galt. Og det er ikke så lett siden lydene ikke alltid er der, forrige gang jeg hadde defekt drivledd så var ikke bilen sånn som nå heller, da kom det bare en vanvittig dunking så da måtte jeg jo bare sette bilen fra meg med en gang..den "sagelyden" er det liksom ingen som gjenkjenner helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekklyd under svinging tyder på slitt drivknute.

Om ytre drivledd/knute er defekt kan lyden lettest fremprovoseres ved å kjøre i sirkel med fullt rattutslag, prøv begge veier i 1. gir med en anelse gasspådrag. Kommer det da en skarp knekkelyd, er det 100% sikkert at du har et defekt ytre drivledd. Å skifte et slikt er gjort på en time, trenger kun av med 3 muttrer (+ hjulet) for å få av dette.

 

Om man under kjøring har en malelyd som gjerne forsvinner når man svinger, er dette typisk tegn på slitt(e) hjullager. Jekk opp bilen og snurr rundt ett og ett hjul, du vil da høre hvilket lager der er som er slitt. De bak kan strammes, men det hjelper lite om de er utslitte. Disse er imidlertid enkle å skifte. De framme kan ikke strammes, og man trenger helst en hydraulisk presse for å skifte disse.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekklyd under svinging tyder på slitt drivknute.

Om ytre drivledd/knute er defekt kan lyden lettest fremprovoseres ved å kjøre i sirkel med fullt rattutslag, prøv begge veier i 1. gir med en anelse gasspådrag. Kommer det da en skarp knekkelyd, er det 100% sikkert at du har et defekt ytre drivledd. Å skifte et slikt er gjort på en time, trenger kun av med 3 muttrer (+ hjulet) for å få av dette.

 

Om man under kjøring har en malelyd som gjerne forsvinner når man svinger, er dette typisk tegn på slitt(e) hjullager. Jekk opp bilen og snurr rundt ett og ett hjul, du vil da høre hvilket lager der er som er slitt. De bak kan strammes, men det hjelper lite om de er utslitte. Disse er imidlertid enkle å skifte. De framme kan ikke strammes, og man trenger helst en hydraulisk presse for å skifte disse.

 

 

nei.. det letteste er å ta av hele akslingen.. og den sitter jo i 6 skruer i flensen på girkassa

 

skal vi se.. letteste måten er 4 + 2 + 6 skruer ;)

 

totalt 12 skruer altså ;)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. det letteste er å ta av hele akslingen.. og den sitter jo i 6 skruer i flensen på girkassa

 

skal vi se.. letteste måten er 4 + 2 + 6 skruer ;)

 

totalt 12 skruer altså ;)

 

 

Nei det er det ikke, skiftet ytre drivknute har jeg gjort sikkert 20 ganger på div. VW og Audi. Tar av hjulet og sentermutteren i navet. Skrur så ut de to muttrene som holder nedre opphengskule (husk å sette merke først). Da kan den ytre knuten trekkes rett av akslingen, ny settes på og inn i navet igjen. Skru på den to muttrene som holder opphengskula og sett på en ny sentermutter. Skru på hjulet igjen!!!

 

Hvorfor skru ut hele akselen når det er unødvendig, og i tillegg risikere å få møkk inni indre drivknute som er åpen inn mot flensen på gearkassen.?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støtter dere også når det gjelder ytre drivledd, men kan også være øvre fjærbenslager som har for mye bevegelse i seg.. fremre eller bakre opphengsforing til bærebru.. er ikke hjullager, da dette synger, ikke knakker..

Kjøper den med fjærbeinslager. Om dette ikke går lett rundt, vil man få knekkelyder når man svinger.

Om du leser helt øverst står det at den var en lyd under kjøring rett fram som forsvant under svinging, dette er typisk defekt hjullager.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et spørsmål her..

 

 

knakker det i takt med hastigheten? eller er den konstant?

 

 

hvis det er med hastigheten, så er det ledd garantert!

 

Ja egentlig så stemmer vel det med hastigheten..

Men det er ikke bare denne knekkinga, det er også en annen lyd som kommer, og den er vel også i takt med hastigheten egentlig.

 

Men, fikk en time på Naf i dag. Ytre drivledd venstre foran. Så har nå handlet inn nytt og det blir skiftet på torsdag. Deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, fikk en time på Naf i dag. Ytre drivledd venstre foran. Så har nå handlet inn nytt og det blir skiftet på torsdag. Deilig :)

 

 

bra du fant ut av det da :)

men rart han som så på bilen første gangen ikke fant det ut gåent driv ledd er jo ikke vanskli og finne ut bare og kjøre i full sving og gi gass det så kommer lyden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra du fant ut av det da :)

men rart han som så på bilen første gangen ikke fant det ut gåent driv ledd er jo ikke vanskli og finne ut bare og kjøre i full sving og gi gass det så kommer lyden :D

 

 

Det var jo det som var så trøblete da. Som sagt så har vi kjørt masse og han lånte bilen flere ganger og da hørte vi ikke en dritt. Men nå skal han skifte det så da er det greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår