Gå til innhold

Varsellampe for vanntemp. lyser

Ranger emnet


Corolla

Anbefalte innlegg

Når jeg har kjørt i ca 15 min begynner varsellampa for vanntemperaturen å lyse. Dette begynte plutselig i går.

Jeg var dum nok til å åpne radiator lokket og vannet fosset ut :rolleyes:

 

Vifta fungerer og det ser ut til å være nok vann, så jeg mistenker at det er termostaten eller vannpumpa som er propblemet.

 

Det er en Peugoet 106.

 

Men hvordan kan jeg være sikker på hva som er galt?

 

Er veldig avhengig av denne bilen, så dette haster litt helpme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er kanskje ikke så veldig fort etter å ha tenkt seg om, men normalt at det spruter ut ved varm motor, men hvis den koker så det kommer ut og du merker det uten at lokket er av er det unormalt.

Kjenn på slangene, ca 100* er normalt.

skal være ca 1 bars trykk i systemet ved varm bil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

føyer meg inn i denne posten pga har noen lunde samme problem.!

 

bilen er en orginal 2.6liters Ford Granada mk1s1 1973 mod

 

motor colgne V6er

 

mit problem er at jeg kjører tempmålern fyker veldig fort opp over det røde feltet

 

etter ca 5 \ 10 mins kjøring så er motoren temp føler \ blokka osv glo heite.

 

mistanke om at vannet ikke sirkulerer som det skal.

jeg skifta termostaten med en ny en i dag. uten at dette funket på tempen.

 

slangene er ganske harde. samt det oppsto en "lekasje " i pakingingen i thermostat huset. det sto faktisk en liten men kvass sprut av varmt vann ut der.

 

det tyder på at det er ett stort trykk i systemet. som da tyder videre på at en plass i kretsen er det tett !

 

følgende situasjon.

 

vann er ikke problem. det lekker ingen plass. (untatt den pakingen som jeg sa)

men til det som muligens løser gåten

ALLE slangene inklusive varmeregister slanger er glod varme. UNTATT nedre radiator slange den er kald \ lunket

 

nor jeg skifta thermostat så observerte jeg at det var litt sant \ drit etc i thermostat huset og slangen nipplene osv.

mener da at nedre radiator slange er tett av sand og dritt eller at det ret og slett er tettet igjen nedre raddis hull med drit. oppgjennom 33 år :)

 

så det virker som alt stopper opp nede i raddis der vannet skal gå ut og videre .

vanner er ganske varmt inni radiator også. så varmt vann blir pumpet inn oppe i raddis og legger seg der og kommer ikke ut nede.

 

i morgen tidlig skal jeg skru ut radiator og undersøke nermere på dette. samt gi den en orntlig rens.

 

hva sier dere andre til dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

føyer meg inn i denne posten pga har noen lunde samme problem.!

 

bilen er en orginal 2.6liters Ford Granada mk1s1 1973 mod

 

motor colgne V6er

 

mit problem er at jeg kjører tempmålern fyker veldig fort opp over det røde feltet

 

etter ca 5 \ 10 mins kjøring så er motoren temp føler \ blokka osv glo heite.

 

mistanke om at vannet ikke sirkulerer som det skal.

jeg skifta termostaten med en ny en i dag. uten at dette funket på tempen.

 

slangene er ganske harde. samt det oppsto en "lekasje " i pakingingen i thermostat huset. det sto faktisk en liten men kvass sprut av varmt vann ut der.

 

det tyder på at det er ett stort trykk i systemet. som da tyder videre på at en plass i kretsen er det tett !

 

følgende situasjon.

 

vann er ikke problem. det lekker ingen plass. (untatt den pakingen som jeg sa)

men til det som muligens løser gåten

ALLE slangene inklusive varmeregister slanger er glod varme. UNTATT nedre radiator slange den er kald \ lunket

 

nor jeg skifta thermostat så observerte jeg at det var litt sant \ drit etc i thermostat huset og slangen nipplene osv.

mener da at nedre radiator slange er tett av sand og dritt eller at det ret og slett er tettet igjen nedre raddis hull med drit. oppgjennom 33 år :)

 

så det virker som alt stopper opp nede i raddis der vannet skal gå ut og videre .

vanner er ganske varmt inni radiator også. så varmt vann blir pumpet inn oppe i raddis og legger seg der og kommer ikke ut nede.

 

i morgen tidlig skal jeg skru ut radiator og undersøke nermere på dette. samt gi den en orntlig rens.

 

hva sier dere andre til dette ?

 

Mulig at nedre slange er tett, ellers defekt vannpumpe(gled deg, hehehe) eller radiator.

 

Håper det er slangen/slangestusser, bruk vannslangen til å spyle med.

 

er det vannpumpa så anbefaler jeg å kjøpe orginal ford da jeg knota veldig med å skaffe uorginal til 2.8, også blei det egentlig dyrere.

 

Lykke til med gobilen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at nedre slange er tett, ellers defekt vannpumpe(gled deg, hehehe) eller radiator.

 

Håper det er slangen/slangestusser, bruk vannslangen til å spyle med.

 

er det vannpumpa så anbefaler jeg å kjøpe orginal ford da jeg knota veldig med å skaffe uorginal til 2.8, også blei det egentlig dyrere.

 

Lykke til med gobilen.

 

 

ja håper for guds skuld at ikke vannpumpen er gåen.

 

tviler på det pga er det varme i alle slanger untatt nedre radiator slange så må det jo komme vann til slangene.

samt trykket i thermostat huset som jeg nevnte. dvs vannpumpa går jo da?

 

gleder meg på en måte til å sjekke i morgen. vertfall vis det er kun raddis \ slange som må ordnes. er det noe mer...off...da kommer det under arbeid :chevy :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår