Corolla Skrevet Oktober 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 Når jeg har kjørt i ca 15 min begynner varsellampa for vanntemperaturen å lyse. Dette begynte plutselig i går. Jeg var dum nok til å åpne radiator lokket og vannet fosset ut :rolleyes: Vifta fungerer og det ser ut til å være nok vann, så jeg mistenker at det er termostaten eller vannpumpa som er propblemet. Det er en Peugoet 106. Men hvordan kan jeg være sikker på hva som er galt? Er veldig avhengig av denne bilen, så dette haster litt helpme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Oktober 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 Sjekk om det er nok vann på radiatoren. Hvis det er det så er det vel termostaten som er defekt, da den ikke åpner vd rett temperatur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet Oktober 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 vannet står midt mellom min og max så det ser greit ut, men kan jeg sjekke om termostaten åpner uten og skru den ut. Er det ikke mulig å høre om den åpner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet Oktober 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 Du hører ikke at den åpner, men du kan kjenne på slanger etter temostaten om de er varme. Vist ikke får du ta den ut å koke den, for å se om den fungerer. Eventuelt kjøpe en ny en. koster ikke mange kronene. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet Oktober 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 Skal se hva jeg finner ut av i morra, mulig jeg bare kjøper en termostat ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 15 minutter, det var kjapt, åssen lå temp-måleren da, sjelden de blir så varme så fort??? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet Oktober 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 Er kun varsellampe på vanntempen. Synes også det er veldig fort. Spesielt når bilen har fått kjølt seg helt ned over natta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 er kanskje ikke så veldig fort etter å ha tenkt seg om, men normalt at det spruter ut ved varm motor, men hvis den koker så det kommer ut og du merker det uten at lokket er av er det unormalt. Kjenn på slangene, ca 100* er normalt. skal være ca 1 bars trykk i systemet ved varm bil. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margarus Skrevet Oktober 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 hei føyer meg inn i denne posten pga har noen lunde samme problem.! bilen er en orginal 2.6liters Ford Granada mk1s1 1973 mod motor colgne V6er mit problem er at jeg kjører tempmålern fyker veldig fort opp over det røde feltet etter ca 5 \ 10 mins kjøring så er motoren temp føler \ blokka osv glo heite. mistanke om at vannet ikke sirkulerer som det skal. jeg skifta termostaten med en ny en i dag. uten at dette funket på tempen. slangene er ganske harde. samt det oppsto en "lekasje " i pakingingen i thermostat huset. det sto faktisk en liten men kvass sprut av varmt vann ut der. det tyder på at det er ett stort trykk i systemet. som da tyder videre på at en plass i kretsen er det tett ! følgende situasjon. vann er ikke problem. det lekker ingen plass. (untatt den pakingen som jeg sa) men til det som muligens løser gåten ALLE slangene inklusive varmeregister slanger er glod varme. UNTATT nedre radiator slange den er kald \ lunket nor jeg skifta thermostat så observerte jeg at det var litt sant \ drit etc i thermostat huset og slangen nipplene osv. mener da at nedre radiator slange er tett av sand og dritt eller at det ret og slett er tettet igjen nedre raddis hull med drit. oppgjennom 33 år :) så det virker som alt stopper opp nede i raddis der vannet skal gå ut og videre . vanner er ganske varmt inni radiator også. så varmt vann blir pumpet inn oppe i raddis og legger seg der og kommer ikke ut nede. i morgen tidlig skal jeg skru ut radiator og undersøke nermere på dette. samt gi den en orntlig rens. hva sier dere andre til dette ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 hei føyer meg inn i denne posten pga har noen lunde samme problem.! bilen er en orginal 2.6liters Ford Granada mk1s1 1973 mod motor colgne V6er mit problem er at jeg kjører tempmålern fyker veldig fort opp over det røde feltet etter ca 5 \ 10 mins kjøring så er motoren temp føler \ blokka osv glo heite. mistanke om at vannet ikke sirkulerer som det skal. jeg skifta termostaten med en ny en i dag. uten at dette funket på tempen. slangene er ganske harde. samt det oppsto en "lekasje " i pakingingen i thermostat huset. det sto faktisk en liten men kvass sprut av varmt vann ut der. det tyder på at det er ett stort trykk i systemet. som da tyder videre på at en plass i kretsen er det tett ! følgende situasjon. vann er ikke problem. det lekker ingen plass. (untatt den pakingen som jeg sa) men til det som muligens løser gåten ALLE slangene inklusive varmeregister slanger er glod varme. UNTATT nedre radiator slange den er kald \ lunket nor jeg skifta thermostat så observerte jeg at det var litt sant \ drit etc i thermostat huset og slangen nipplene osv. mener da at nedre radiator slange er tett av sand og dritt eller at det ret og slett er tettet igjen nedre raddis hull med drit. oppgjennom 33 år :) så det virker som alt stopper opp nede i raddis der vannet skal gå ut og videre . vanner er ganske varmt inni radiator også. så varmt vann blir pumpet inn oppe i raddis og legger seg der og kommer ikke ut nede. i morgen tidlig skal jeg skru ut radiator og undersøke nermere på dette. samt gi den en orntlig rens. hva sier dere andre til dette ? Mulig at nedre slange er tett, ellers defekt vannpumpe(gled deg, hehehe) eller radiator. Håper det er slangen/slangestusser, bruk vannslangen til å spyle med. er det vannpumpa så anbefaler jeg å kjøpe orginal ford da jeg knota veldig med å skaffe uorginal til 2.8, også blei det egentlig dyrere. Lykke til med gobilen. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margarus Skrevet Oktober 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2005 Mulig at nedre slange er tett, ellers defekt vannpumpe(gled deg, hehehe) eller radiator. Håper det er slangen/slangestusser, bruk vannslangen til å spyle med. er det vannpumpa så anbefaler jeg å kjøpe orginal ford da jeg knota veldig med å skaffe uorginal til 2.8, også blei det egentlig dyrere. Lykke til med gobilen. ja håper for guds skuld at ikke vannpumpen er gåen. tviler på det pga er det varme i alle slanger untatt nedre radiator slange så må det jo komme vann til slangene. samt trykket i thermostat huset som jeg nevnte. dvs vannpumpa går jo da? gleder meg på en måte til å sjekke i morgen. vertfall vis det er kun raddis \ slange som må ordnes. er det noe mer...off...da kommer det under arbeid :chevy :hammer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet Oktober 8, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2005 Problemet er løst og jeg er en lykkelig mann :D Fikk tak i en peugeot spesialist :) Luft i systemet var feilårsaken. Det var sånne lufte skruer som måtte åpnes ifm lufting. :wave Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg