Gå til innhold

candi-kid: citroen xantia activa "prosjekt"

Ranger emnet


candi-kid

Anbefalte innlegg

henta min første bil i går, en 1997 modell citroen xantia activa.

den er temmelig strøken, om jeg skal si det selv. den har gått over 220000 km og har et par fæle etsemerker på spoileren (bagatell, første jeg går løs på), det er stort sett det eneste negative jeg kommer på i farta. jo, to ting til: radio/kassettspiller "funker" ikke, så det blir nok anskaffelse av cd-spiller temmelig fort, pluss at air conditionen ikke fungerer.

 

dette er nok ikke en prosjekttråd som kommer til å være på side 1 så altfor ofte, ettersom jeg ikke har den grommeste økonomien, og så godt som null planer klare. jeg skal starte med å gjøre bilen clean, dvs. lakkere dørhåndtak, fjerne emblemer, og sikkert litt ting jeg kommer på! felger kommer etterhvert, men tror jeg dropper å kjøpe det før våren kommer, siden det er sommerfelger jeg skal anskaffe først, og fordi det ikke er så farlig når jeg ikke engang har lappen :P trimming hadde så klart vært gøyalt til tusen, men jeg skal innrømme at jeg har veldig lite peiling på motorer, dog jeg lærer så fort jeg kan :D vil dere se bilder da?

 

front

IMG_0961.sized.jpg

 

rævv. bilen er registrert og forsikra så jeg kan øvelseskjøre med den til jeg får lappen (som burde være i starten av april, da jeg har gebursdag)

IMG_0965.sized.jpg

 

spoileren er ikke så pen nå, nei

IMG_0966.sized.jpg

 

buttplug med plastbeslag, aldri så stygg at den ikke er godt for noe! men bort skal den nok ;)

IMG_0967.sized.jpg

 

dashbord

IMG_0969.sized.jpg

 

deilige skinnstoler, som kan justeres elektrisk i alle himmelretninger (bortsett fra opp og ned)edit: og sidelengs! hoho

IMG_0970.sized.jpg

 

planer om senking :hammer

IMG_0972.sized.jpg

 

da var det gjort :pimp

IMG_0971.sized.jpg

 

håper ikke dere syntes det var veldig unødvendig å legge inn denne tråden på prosjektforumet, i stedet for citroen-forumet, med tanke på at planene ikke akkurat er helt klare. men vil så gjerne sanke litt forslag om hva dere syntes jeg burde gjøre, og det mottas med takk!

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjorde seg med senking ja, hvor mye senka du?

 

Den bilen der kan vel senkes med en spak mellom setene hvis jeg ikke tar feil. Har vokst opp i Citroën-familie så kjenner til det systemet der.. Er det ikke 30 cm vandring fra høyest til lavest eller noe?

 

Artig med en prosjekttråd med noe annet enn Bmw'er, Golfer og Forder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller fra stående stille til kjøring.... Hever seg nok automatisk nå du kjører..

 

Hvordan gjøre xanita pen, her har du prosjekt candi-kid

 

Du kan kjøre med bilen både på det laveste og på det høyeste... Er en spake mellom setene til å justere høyden..

Men bilen synker automatisk helt ned når du stopper den, og hever seg igjen når du starter bilen...

The One And Only

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okå, slik ligger det an: man KAN kjøre med bilen helt senka (det går an) men ikke finn på å gjøre det. selv om den er senka er ikke demperne noe stivere, og alt av kjøreegenskaper drar rett til he%&¤#¤e. dessuten, om du treffer en dump tør jeg ikke se for meg hva som skjer. du KAN også kjøre med bilen helt hevet, men ikke gjør det, hvorfor man ikke kan det, husker jeg ikke :knob:

den eneste måten du kan kjøre med bilen senka er om du trykker inn en knapp for "sportsmodus" hvor den stiver opp demperne i tillegg til å senke seg.

 

har enda ingen å takke for forslag, eller kanskje jeg bør takke Nikdev om hintet til å bare skaffe meg en annen bil? får håpe det kommer ett eller to forslag før tråden forsvinner langt bak i arkivet :)

 

VeGGiz: som Tommy erwin sier, jeg senka den drøye 300 millimeter :roll: men som også sagt, ved hjelp av en spak mellom setene, hehe.

 

forresten, bilen senker seg ikke helt ned når man skrur den av, den senker seg littebitt lenger ned enn "midt-i-mellom-modus". helt ned skal den bare når den står på verksted f.eks for at hvis man skal tukle med demperne får man ikke en svær dusj hydraulikkolje på seg. eller du kan senke den helt ned med vilje hvis du vil at den skal være litt ekstra pen når du har parkert den..

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okå, slik ligger det an: man KAN kjøre med bilen helt senka (det går an) men ikke finn på å gjøre det. selv om den er senka er ikke demperne noe stivere, og alt av kjøreegenskaper drar rett til he%&¤#¤e. dessuten, om du treffer en dump tør jeg ikke se for meg hva som skjer. du KAN også kjøre med bilen helt hevet, men ikke gjør det, hvorfor man ikke kan det, husker jeg ikke :knob:

den eneste måten du kan kjøre med bilen senka er om du trykker inn en knapp for "sportsmodus" hvor den stiver opp demperne i tillegg til å senke seg.

 

har enda ingen å takke for forslag, eller kanskje jeg bør takke Nikdev om hintet til å bare skaffe meg en annen bil? får håpe det kommer ett eller to forslag før tråden forsvinner langt bak i arkivet :)

 

VeGGiz: som Tommy erwin sier, jeg senka den drøye 300 millimeter :roll: men som også sagt, ved hjelp av en spak mellom setene, hehe.

 

forresten, bilen senker seg ikke helt ned når man skrur den av, den senker seg littebitt lenger ned enn "midt-i-mellom-modus". helt ned skal den bare når den står på verksted f.eks for at hvis man skal tukle med demperne får man ikke en svær dusj hydraulikkolje på seg. eller du kan senke den helt ned med vilje hvis du vil at den skal være litt ekstra pen når du har parkert den..

 

Dette er bra biler! er vel ca den første citroén'en som ikke er helt håpløs mht rare tekniske løsninger (citroen var jo kjent for å finne svar på tekniske problemer andre bilfabrikanter ikke hadde :D ) Er det 8 eller 16-ventilers motor du har? 8v er myyye mindre til å stole på enn 16v. Ellers er dette bra biler som er deilige å kjøre, og som holder godt. Tror faktisk de er galvanisert også. typen til søstera mi har en sånn en, og det har ikke vært noen problemer som jeg vet om:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at noen kjører annet enn symaskin og femnull (audi)! Mener selv at citroen er undervurdert ungdomsbil. For de som ikke vet det; activa betyr aktiv fjæring og denne bilen krenger ikke, heller stiller bilen imot svingen slik når man kjører sykkel. Da activa ble lansert ble den levert med michelin pilot sport dekk og det var virkelig nødvendig for å kunne utnytte bilen fult ut. Det går ann å senke activaen, men dette bør gjøres hos ett autorisert citroen verksted (må ha verkstedmanual). Jobben er veldig enkel og tar ikke mer enn maks 20-30 minutter. Den 16v motoren som sitter i bilen din er samme motor som ble brukt i pug 405mi16 og xsara vts. Hva er effekten i motoren din, er det 130 el 160 hk?

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at noen kjører annet enn symaskin og femnull (audi)! Mener selv at citroen er undervurdert ungdomsbil. For de som ikke vet det; activa betyr aktiv fjæring og denne bilen krenger ikke, heller stiller bilen imot svingen slik når man kjører sykkel. Da activa ble lansert ble den levert med michelin pilot sport dekk og det var virkelig nødvendig for å kunne utnytte bilen fult ut. Det går ann å senke activaen, men dette bør gjøres hos ett autorisert citroen verksted (må ha verkstedmanual). Jobben er veldig enkel og tar ikke mer enn maks 20-30 minutter. Den 16v motoren som sitter i bilen din er samme motor som ble brukt i pug 405mi16 og xsara vts. Hva er effekten i motoren din, er det 130 el 160 hk?

 

Hvis det er samma som sitter i Xsara VTS er det 167 gamp :boxing

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey gratis med ny bil a.

 

Kult å velge en Activa er artig bil og kjøre en std en kjører sirklier rundt A3 1.8T med chip, senkefjærer og diiiger hjul på ruskogen har selv gjordt det med min gammle hehehe var morro.

 

Men har du 16V er det IKKE samme motor som VTS dvs de er bygget på samme utgangspunkt men Activa har bare 136hk i en tung Activa er det litt lite 8v har turbo og 150hk som lett økes til 200 med riktig chip mere så må motoren i deler og man må lage underspyling av stempela i den.

Men med de sinsyke kjøreegenskapene trenger du ikke mere den dro med std dekk 1.2G i sideveis G så detta er en rå bil.

 

Selv ville jeg heller ha Xsara VTS da den er mye artigere og kjøre gir bedre tilbakemeldig til sjåføren er sprekere 167hk og 1150kg er det skikkelig leketøy bedre og kjøre en 306GTI som har samma chassi med gir ikke samme kjørefølsen.

 

Så stå Citroen er garantert undervurdert det rykte enkeløte sprer med dårlig teknikse løsninger og umulig og sku på er bare bull shit de aner ikke hva de snakker om er flere generasjoner siden det var sant.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok nærmere 130 er jeg redd. en kamerat av meg har samma bilen, bare 96 modell og den hadde vel 136 eller 134 eller no originalt. kan sjekke det litt kvikt!

 

det med senkinga virka jo interessant.. hvis man har senka den, vil det da si at det høyeste du kan heise den da blir f.eks 40mm lavere enn du kunne før? (vi bruker 40mm som eksempel)

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår