Gå til innhold

Komme igang med glassfiber

Ranger emnet


Klokka

Anbefalte innlegg

Da har jeg lest litt rundt om glassfiberstøping, og er klar for å prøve meg selv.

 

Har lagd en liten handleliste, og fremgangsmåte. Dette blir første gang jeg prøver meg, og lurer på om noen har noen tips/endringer/hjelp av noe slag.

 

 

 

HANDLELISTE:

 

16-22 mm MDF

Glassfiber

Polyester

Harder

Aceton

Pensler

Alu. ruller e.l.

Gummihansker

Maske

 

 

Spørsmål:

Hvor mye trenger jeg av de forskjellige produktene? Tenkte at jeg skulle lage noen småting, som bokser til 2 høyttalere og 2 forsterkere i første omgang.

 

 

FREMGANGSMÅTE:

 

-Lag ramme til høyttaleren, og boks i MDF

-Lim noe imellom dette (som senere kan taes bort), for eksempel 4 like blyanter.

-Når boksen ser fin ut i formen, trekk med tøy (f.eks gammel t-skjorte) som er mørkt, tøyelig i alle retninger, og gjerne polyester - ikke 100% bomull). Festes med lim, og eventuelt stift på baksiden. Klipp bort unødvendig tøy etter at det er festet.

-Bland polyester og harder før det smøres på stoffet. Blir det gele-aktig skal det ikke brukes.

-Når dette tørkes kan blyantene fjernes.

-Kutt til stoffet (der hvor høyttaleren skal sitte), og fest dette på bakside som gjort før.

-Begynn å legge på glassfiber. Først litt polyester på boksen, deretter glassfiberbit over dette. Dypp så penselen i polyester, og smør til dette blir transparant. Luftbobler fjernes med rulleren.

-Legg 1-2 lag til med en gang

-Etter (minimum) 2 timer skal dette være tørkt, hvis blandingen var riktig. Da kan neste lag legges.

-Når alle lag som trengs er lagt, og dette er tørt, kan overflødig glassfiber kuttes bort med f.eks en dremel.

-Sjekk at høyttaleren fortsatt passer i hullet sitt.

-Da er det på tide å pusse litt.

 

 

Deretter kan dette trekkes med stoff, eller jobbes videre med for lakkering.

 

 

 

 

Spørsmål:

Ser dette greit ut? Hva bør jeg passe på osv? Trenger tips!

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du har lest godt og nøye! :)

Resin = polyester på godt norsk. Vet ikke om du tenkte å bygge basskasse eller små terninger, men kjøp deg et spann på 5L så har du. Tetter du lokket godt holder det seg flere år. Hadde noe på en 4L plastkanne. Det holdt ikke mer enn et års tid, så var det gele. Kan hende lagringsforholdene hadde litt å si. Eller ikke 100% gasstett kork?

 

Er du usikker på om detta er noe for deg koster en liter ikke mer enn 80kr ell.no på Biltema. Kan jo ta en sånn og en fempakning med pensler til 15kr. Da er ikke innsatsen stor. Stå utendørs eller i et oppvarmet lokale med god luftning. IKKE inne i bolighus. Bør være 15-20 grader for å funke bra. Lykke til! hellothere

 

PS!! Få noen til å ta bilder mens du holder på a, sånn i tilfelle dette ble bra. Du går for gull gjør du ikke? ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg smørt første lag med polyester, og dette har tørka i natt. Jeg er klar for glassfiberen.

 

Er arbeidsprosess nå:

 

Pensle polyester

Legge på glassfiber

Pensle polyester

Legge på glassfiber

Pensle polyester

 

 

?

 

 

Altså, må jeg ha på polyester på nytt igjen nå, og så pensle oppå glassfiberen?

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tenke omtrent så her: Polyester i seg selv er ikke sterkt, det er bare limet som holder sammen glassfiberstria. For mye polyester er bare dødvekt, og svekker hele konstruksjonen. Det ser tykt og sterkt ut, men tåler ingenting. Du skal bare ha på så mye som skal til for å gjennomvæte stria.

 

Bruk penselen hvis du ikke kjøpte deg rulle og klem stria godt nedi polyestern. Hvis det blir "masse" polyester til overs legger du heller på neste lag med strie med en gang. Får du da for lite polyester dypper du penselen i bøtta og smører på akkurat nok til at trådene går fra hvite, tørre til blanke og våte. Men husk; bare tre lag om gangen. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig Skody :)

 

 

Blir nok ingen bilder på dette her, jeg bygger bare en liten duppeditt som ikke skal brukes for å se hvordan dette er.

 

Tar heller bilder gjennom hele arbeidsprosessen frem til ferdig resultat, og lager en ny prosjekt-tråd på det når jeg går i gang med noe stort! :)

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

 

Det jeg driver med nå blir ikke bra...

Har det veldig mye å si at det er sånn ca 0 grader, og jeg driver med det ute?

Eller er det noe annet jeg gjør feil?

 

Glassfiberen fester seg ikke, og deler seg opp, og det blir jo bare klin!

Når jeg legger en bit på en rund form, eller hjørne, så er det vanskelig å få den til å sitte, og i hvertfall få det pent.

 

Bør man bruke så store glassfiberbiter som mulig, eller blir det bra å klippe til små biter?

 

 

Har lagt to lag nå. Håper på bra svar, og så gjør jeg det bedre med 3. eventuelt 4. lag.

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

 

Det jeg driver med nå blir ikke bra...

Har det veldig mye å si at det er sånn ca 0 grader, og jeg driver med det ute?

Eller er det noe annet jeg gjør feil?

 

Glassfiberen fester seg ikke, og deler seg opp, og det blir jo bare klin!

Når jeg legger en bit på en rund form, eller hjørne, så er det vanskelig å få den til å sitte, og i hvertfall få det pent.

 

Bør man bruke så store glassfiberbiter som mulig, eller blir det bra å klippe til små biter?

 

 

Har lagt to lag nå. Håper på bra svar, og så gjør jeg det bedre med 3. eventuelt 4. lag.

 

du må ha høyere tempratur for å få det til å herde! legg på fort og ta den med inn et sted det er varme og la det jobbe der(prøv å ungå å være der selv da;) ellers ender du opp som meg). Rund for ville jeg gått for 3kanta biter...da kan du legge de påog få en bue...men egentlig er det veldig lett å jobbe med hvis du bruker de mattene som har de små trådene, skal ikke være store problemet ;) lykke til...nettopp ferdig med panser scoop til bilen min :D gleder meg til å få det på

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp. Tror jeg må få meg varme i garasjen eller noe, for polyesteret blir jo til is før det herder! høhø

 

støpte fronten til gamle bilen min i fjor vinter ute jeg også...veit hvordan du har det ;) og misunner deg ikke helt enda :P men blir morro når du får det på ;)

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår