Gå til innhold

Hjelp! Får ikke registrert bilen min som løpsbil hos biltilsynet!

Ranger emnet


saab_alex

Anbefalte innlegg

Har satt inn bur og alt dilldall som skal til å få den registrert som løpsbil hos biltilsynet.

 

Har hatt en representant fra norges bilsportforbund som har sett over den og godkjent den.

 

Hovedgrunnen til at jeg må ha den godkjent er at eksosen bråker alt for mye.

Den målte 99DB av 100 som en løpsbil kan ha. Orginalt kan den ha 77db.

 

 

Begrunnelsen hans var at selv om det sto i reglementet til NBF, om alt med bur og eksosstøy osv, så var det ikke tilknyttet noe reglement i veitrafikkloven. Det er ikke vedtatt som reglement hos biltilsynet.

 

 

Noen som har godkjent bilen som som løpsbil her? Eller har noen reglementer å vise til.

 

 

HPIM1018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra Kjøretøyforskriften:

 

§ 8-4. Lisensierte rally-biler

 

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for lisensierte rallybiler under konkurranse og organisert treningskjøring i henhold til reglement og godkjennelse av Norges Bilsportforbund. Bestemmelsene omfatter også kjøring til og fra slike arrangementer.

2. For slike rally-biler gjelder de vanlige tekniske krav i denne forskrift. Dog gjelder følgende:

 

2.1. Grensen for maksimal støy er 100 dB(A) ved standstøymåling etter ECE-reg.nr. 51.

2.2. Bestemmelsene om avgass i kap. 25 gjelder ikke.

2.3. Låsepinner for bilpanser tillates brukt når de er tilfredsstillende beskyttet ved gummimateriale e.l. eller det er montert passende avvisere ved låsepinnene.

2.4. Piggdekk tillates brukt med følgende begrensninger:

a) Pigglengde maksimalt 20 mm.

b) Piggvekt maksimalt 4 gram.

c) Pigg med sylindrisk kjerne, vinkelrett kuttet, ikke rør, med minste diameter 2,5 mm.

d) Piggflensens diameter maksimalt 9 mm. Piggkroppen skal være homogen (symmetrisk).

e) Antall pigger maksimalt 20 pr. lengdedesimeter.

f) Piggmetode: Innskutt utenfra.

g) Kan benyttes kun under konkurranse på vinterføre.

h) Andre begrensede mål i henhold til skisse som er tatt inn i reglement gitt av Norges Bilsportforbund i Bilsportboken 1996.

2.5. Dokumentasjon for bremser, støy, avgass og festepunkter for bilbelter, kreves ikke fremlagt. Bilbelte som skal være E-merket eller FIA-godkjent, kan ha flere enn 3 festepunkter.

3. Utover det som er fastsatt under pkt. 2.1. - 2.5. gjør regionvegkontoret på grunnlag av tekniske og sikkerhetsmessige krav i reglement gitt av Norges Bilsportforbund, unntak fra kravene i disse forskrifter. Regionvegkontoret kan også i samråd med forbundet gjøre unntak for andre forhold når tilpasninger er hensiktsmessig for konstruksjon, utførelse og bruksområde og det blir funnet forsvarlig.

 

Som du ser så kan kjøretøy registrert som lisensiert rallybil KUN brukes til løpskjøring. Det sier seg jo egentlig selv, en rallybil er jo bygget for rally. En gatebil som skal kjøres på gata må følge de samme reglene som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ingenting om at de ikke kunne ha hvite skilt. Men på en rallybil som er godkjent etter dette reglementet skal det stå i vognkortet at bilen er lisensiert rallybil og at den kun skal brukes under rally og at lisens og påmelding til løpet skal medbringes under kjøring(fritt oversatt).

 

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for lisensierte rallybiler under konkurranse og organisert treningskjøring i henhold til reglement og godkjennelse av Norges Bilsportforbund. Bestemmelsene omfatter også kjøring til og fra slike arrangementer.

 

At folk bruker bilen på veien utenom rally er jo en annen sak(men allikevel helt ulovlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatta ikke helt denne her. Du vil ha en lisensiert banebil (til rally eller?) samt ha skilter på den sant?

 

Er ikke verre en at så lenge din bil fremdeles går gjennom EU-kontrollen så kan du ha hvite skilt. Deretter må NBF gi en egen godkjenning på bilen din.

 

Eller vil du at biltilsynest skal skrive i vognkortet at det er løpsbil (hastighetslisens på bilen?)?

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett dra ned igjen på biltilsynet og si at du har oppfyllt alle krav til å bli en lisensiert løpsbil, og at du dermed ikke får deltatt før han har godkjent det. Og det skal ikke være noe problem å få det til, si feks at du skal deltai gatebil racing serie, der er det krav om bur osv.

 

Om han ikke vil godkjenne bilen pga av støy, kan du evt gå til innkjøp av et elektronisk spjeld du setter i eksosen som gjør at du delvis kan regulere støy

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatta ikke helt denne her. Du vil ha en lisensiert banebil (til rally eller?) samt ha skilter på den sant?

 

Er ikke verre en at så lenge din bil fremdeles går gjennom EU-kontrollen så kan du ha hvite skilt. Deretter må NBF gi en egen godkjenning på bilen din.

 

Eller vil du at biltilsynest skal skrive i vognkortet at det er løpsbil (hastighetslisens på bilen?)?

 

Takker for innspill!

 

Er ganske vanskelig å forklare men jeg skal prøve.

 

Var på biltilsynet for å få den godkjent som løpsbil.Tror det er hastihetslisens for ROADSPORT som det heter. (er ikke sikker)

 

Han har skrevet inn "veltebur" i vognkortet på bilen, men det som er problemet er eksosstøy. Det eneste eksosanlegget jeg har er et 3". Det ble målt til 99db. Ved å få igjennom reglementet til roadsport er krevet maks 100db, dvs jeg går igjennom.

 

Det som er problemet er at norges bilsport-forbund ikke har fått dette "i gjennom" i reglementet hos biltilsynet.

 

Så jeg trenger noen opplysninger om hvis det går ann å få den godkjent så vil jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett dra ned igjen på biltilsynet og si at du har oppfyllt alle krav til å bli en lisensiert løpsbil, og at du dermed ikke får deltatt før han har godkjent det. Og det skal ikke være noe problem å få det til, si feks at du skal deltai gatebil racing serie, der er det krav om bur osv.

 

Om han ikke vil godkjenne bilen pga av støy, kan du evt gå til innkjøp av et elektronisk spjeld du setter i eksosen som gjør at du delvis kan regulere støy

 

 

Har du en link til denne dingse-bomsen? virker den så jeg får ned db-en fra 99 til 77db?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen felt er NBF strengest, på andre er biltilsynet strengest. Har du en rallylisensiert bil, eller annen løpsbil og vil ha den godkjent på veien er det krav til at den skal oppfylle alle dei krava som en vanlig gatebil har, støy, lys osv.

Skal du lisensiere bilen for hastighetsløp må du til andre kontrollinstanser en biltrangsynte. Og da er det andre krav igjen som må oppfylles som godkjent bur, sete og 4 punkt.

 

Som sagt tidligere er det masse biler som tilfredsstiller begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

 

Er ganske vanskelig å forklare men jeg skal prøve.

 

Var på biltilsynet for å få den godkjent som løpsbil.Tror det er hastihetslisens for ROADSPORT som det heter. (er ikke sikker)

 

Han har skrevet inn "veltebur" i vognkortet på bilen, men det som er problemet er eksosstøy. Det eneste eksosanlegget jeg har er et 3". Det ble målt til 99db. Ved å få igjennom reglementet til roadsport er krevet maks 100db, dvs jeg går igjennom.

 

Det som er problemet er at norges bilsport-forbund ikke har fått dette "i gjennom" i reglementet hos biltilsynet.

 

Så jeg trenger noen opplysninger om hvis det går ann å få den godkjent så vil jeg det.

 

Men altså ... få biltilsynet til å godkjenen bilen som løpsbil? Dem gjør da vel ikke slikt mener jeg fast og bestemt. Slikt godkjenning er det NBF som utsteder? Fatter enda ikke hvorfor du blander biltilsynet inni dette her. Så lenge bilen din tilfredstiller alle regler mht vanlig godkjenning/eu-kontroll så ska jo dette ikke være noe problem i det heletatt.

 

Leser i første posten at en fra NBF allerede har godkjent bilen din og da får du jo godkjenningspapirer for å delta i hastighetsløp. Biltilsynet har lite å stille opp med her utenom at dem skal sjekke om din bil er akkruatt som alle andre vanlige biler og er skikket for kjøring på offentlig vei. Ikke at jeg skal "mobbe" men jeg tror du blander litt ang hvem som godkjenner hva. Biltilsynet er ikke en instans som godkjenner ALT. NBF godkjenner biler som skal ha hastighetsgodkjenning. Rett meg gjerne om jeg tar feil her ...

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett dra ned igjen på biltilsynet og si at du har oppfyllt alle krav til å bli en lisensiert løpsbil, og at du dermed ikke får deltatt før han har godkjent det. Og det skal ikke være noe problem å få det til, si feks at du skal deltai gatebil racing serie, der er det krav om bur osv.

 

Om han ikke vil godkjenne bilen pga av støy, kan du evt gå til innkjøp av et elektronisk spjeld du setter i eksosen som gjør at du delvis kan regulere støy

 

 

Dette kunne jeg tenkt meg, har du noen link eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du...

skal du bruke den til kunl øpskjøring??

 

eller skal du kjøre den på veien til butikken en tur også?

 

Skal du ha vite skilt på den å bruke den på gata mest, så bytt eksosanlegg, få den godkjent som gatebil.....

 

så ringer du kontrolanten til den klassen du skal kjøre i for så å få vognlisensen på den bilen,

 

monterer det 3 toms anlegget og alt er bare fryden.... :pray

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du...

skal du bruke den til kunl øpskjøring??

 

eller skal du kjøre den på veien til butikken en tur også?

 

Skal du ha vite skilt på den å bruke den på gata mest, så bytt eksosanlegg, få den godkjent som gatebil.....

 

så ringer du kontrolanten til den klassen du skal kjøre i for så å få vognlisensen på den bilen,

 

monterer det 3 toms anlegget og alt er bare fryden.... :pray

 

 

Har vognlisens på den. Skal ikke kjøre løp. Ville bare få den godkjent så jeg kunne ha den eksosen jeg har på nå under godkjenninga. men jeg har nok tolket reglene feil, så jeg får finne på noe annet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår