Gå til innhold

Gruppe A 242??????

Ranger emnet


Baron

Anbefalte innlegg

  • Svar 617
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du skal være rimelig flaksen om du finner en EKTE grp.A til 200lakser.. sist gang jeg leste noe om en handel, så måtte stakkaren punge ut med 700.000,-! husker ikke hvor jeg leste det, hvilken bil, hvem som hadde hatt den eller hvor den gikk til, men prisen, den brandt seg fast i hodet!! sikkert noen andre her som har info om den bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E du ute etter en bil med løpsbakgrunn, eller en av de som ble bygd som gatebil? Den som blir nevnt over her, høres ut som en orginal Gruppe A bygd for gata.

Volvo måtte vel bygge noen sånne før å få delta i gruppe A....

 

Lykke til med jakten på bil:)

 

 

 

Hadde vært trivelig med en ekte løpsbil, men hvis det viser seg å være helt umulig å finne, da må mann jo vurdere andre ting. Bilen tremger ikke være strøken når jeg får den, bare de gromme delene er der. og helst at den går.

Det er kjedelig og vite alt, men ikke vite hvorfor!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal være rimelig flaksen om du finner en EKTE grp.A til 200lakser.. sist gang jeg leste noe om en handel, så måtte stakkaren punge ut med 700.000,-! husker ikke hvor jeg leste det, hvilken bil, hvem som hadde hatt den eller hvor den gikk til, men prisen, den brandt seg fast i hodet!! sikkert noen andre her som har info om den bilen..

 

 

 

Prisen kan nok være sann den, hvis det er ett strøkent eksemplar og en av "vinner"bilene med kjent sjåfør ifra dens glans dager.

Hadde håpet litt mindre enn det, men skjønner prisene på de.

Det er kjedelig og vite alt, men ikke vite hvorfor!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen bil tror jeg er bare en amerikansk utgave av en 242 turbo, det er ingen ekte gruppe A bil. selv om det er en kul versjon.

 

Hvor fant du den. hadde vært gøy å tittet på den.

 

Dette er vel mest sansylig en "Flatnose" amerikansk utgave ja..

Som ble produsert i et lite antall for å få lov til å konkurere i grp A.. Så

Så, dette er den ekte grp a.. men laget for gata. ikke for bane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel mest sansylig en "Flatnose" amerikansk utgave ja..

Som ble produsert i et lite antall for å få lov til å konkurere i grp A.. Så

Så, dette er den ekte grp a.. men laget for gata. ikke for bane

 

"Flathood" ble produsert i 500eks.

 

Det ligger litt info her.Sikkert mange av dere som har sett det før,men legger ved linken alikevel.

http://flathood.saliv8.com/

-90mod 745 ferdig bygget om til 965/V90

-86mod 745tic

-99mod MB C180T Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne oppskriften er så grom,,,,,,,hvorfor bygger du ikke selv ut i fra denne. og ikke kom her og si at den ville blitt grommere enn en GrA bil, for da må du studere dine volvo kunnskaper bedre.

 

Er ikke den oppskriften grom??

jeg sa ikke den er grommere enn gr.a. bil.

MEN: det du skal huske på:

 

Volvo who happened to homologate the 240 turbo in an evolution version - which a rear spoiler, big turbo, intercooler and water injection. After production of the 500 cars and subsequent homologation (with close inspection of 23 cars), the other 477 cars were robbed of their competition equipment and sold as standard 240 turbo roadcars.

MED ANDRE ORD:

477 av 500 gr.a. biler ble robbet for konkurranseutstyr og solgt som standard 242turbo. mao. vil den oppskriften jeg gav være råere enn de robbede gr.a. bilene.

 

VIDERE:

  • Some have found information stating that there was exactly 497 built and shipped here to the USA. (where the extra 3 were who knows, possibly prototypes)
  • 312 were standard (both of mine have been autos, and I know of at least 2 more that are autos... maybe 312 were autos?)
  • 23 were shipped back to Sweden to race (some say 30)
  • Some theory would state that ALL 500 cars were dealer only, and a special "options" package was available to the public so technically no one really has a group-a car.
  • Each selected dealership could receive 1 flathood for display/sale

 

MED ANDRE ORD:

De eneste *ekte* gr.a. bilene, er de som ble brukt i race.

De homologerte bilene, som ble solgt til gate, var standard 242 turbo etter de hadde blitt inspisert. Volvo robbet de for utstyr og solgte de som standard 242 turbo, da med unntak av vinge og "flathood".

 

gr.a. panseret skal være alu, men det viser seg at flere av "gr.a." bilene ble levert med stålpanser og automat til og med!

 

Så, du bør heller SJEKKE DINE FAKTA, før du sier jeg bør sjekke mine.

Jeg kom ikke med påstander om bedre bil enn gr.a., men det er nok bedre enn gr.a. bilene som gikk på veiene med skilt!

 

om du skal ha en EKTE gr.a. bil, (som sikkert er umulig å få tak i), må du nok ut med over en mill!

 

jeg bygget med b6304, som er dyrere enn å bygge med 850r motor, om du skal ha mer enn ~220hk.

 

jeg ville i utgangspunktet ikke ha turbo.

 

burnproof:

ja, det hadde vært fett! ~600hk er ikke store problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yep.. 155hk er "gr.a." som går på gate.

samt standard understell, etc.

 

edit: det er selvsagt en rå samlebil uansett!!

akkuratt som gt, har heller ikke noe særlig guffe! men den er jo rå å eie!

 

jeg ville dog heller eid en p1800, eller en RÅÅÅÅ 242.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yep.. 155hk er "gr.a." som går på gate.

samt standard understell, etc.

 

Nope, 155 hk er original 240 Turbo: Mest 244 i Europa (med B21ET) og endel 242 i USA (med B21FT). Som skrevet tidligere har "Gr. A for gate", eller EVO-modellen 225 hk og skal være prod. i 500 eks. Jeg holdt på å kjøpe et eks for noen år siden, her er info om den bilen som jeg droppet pga. norske avgifter :fire: :

 

"Hej Kjetil! Bilen är alltså en 242 Turbo Evolution -83, en modell som byggdes för att klassa in speciella detaljer för tävlande i grupp A. Det gjordes 500ex. av typen, nästan alla såldes i USA utom några få som Volvo Motorsport använde för olika ändamål. Den här bilen användes som utställningsbil fram till -87 då Volvo lade ner tävlingsverksamheten och återstående bilar och delar såldes ut.

 

Karossen är motsvarande USA-modellen av 242turbo färg: röd 173, inredning: svart skinn. Fronten är den svenska/europeiska typen.

 

Originalmotorn är en B21 med 405-topp, grupp A-kam gen.1, grupp A turboaggregat, grupp A inloppsrör med spridare och luftmassamätare för vatten insprutning, grupp A aluminiumintercooler m.m., effekt vid 1,05bar laddtryck 225hk.

 

Original växellåda är en M46 med aluminiumhus, förstärkt enligt Volvos instruktion för grupp A (bl.a.frästa spår i lamellen, höjt oljetryck och demonterat strypmunstycke för snabbare växling).

 

Bakaxel: 1031 med diffbroms, förstärkta bussningar.

 

Chassi: Volvo Motorsport fjädrar, de Carbon stötdämpare, förstärkta bussningar, org. turbo krängningshämmare.

 

Bromsar: Org. med Mintex racingbelägg och Castrol SRF bromsvätska.

 

2 uppsättningar hjul finns till bilen, org. Turbofälgar 6x15 med 195/60 däck och grupp A fälgar BBSracing 9x17, ev. kan jag skicka med gat-däck till dessa.Jag har även lösa fälgbanor till dimension 8x16 till dessa (användes första åren i grupp A).

 

Den motorn som sitter i bilen idag är byggd på B23stomme men motsvarar i övrigt org. utförande, växellådan är bytt till en 5-växlad getrag (option).

 

Naturligtvis medföljer ALLA org. delar i bra skick för att kunna återställa bilen i exakt originalutförande!

 

Bilen har gått 9900mil och har aldrig gått körts på vintern (d.v.s absolut INGEN rost!), och är i nyskick. Den är värderad till 90000kr av Bilsport och MC specialförsäkring (Atlantica).

 

Jag hade tänkt mig ca. 65000-70000kr ber. på utrustning, hör av dig så diskuterar vi!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, 155 hk er original 240 Turbo: Mest 244 i Europa og endel 242 i USA (Med B21FT). Som skrevet tidligere har "Gr. A for gate" 225 hk og skal være prod. i 500 eks. Jeg holdt på å kjøpe et eks for noen år siden, her er info om den bilen som jeg droppet pga. norske avgifter :fire: :

 

"Hej Kjetil! Bilen är alltså en 242 Turbo Evolution -83, en modell som byggdes för att klassa in speciella detaljer för tävlande i grupp A. Det gjordes 500ex. av typen, nästan alla såldes i USA utom några få som Volvo Motorsport använde för olika ändamål. Den här bilen användes som utställningsbil fram till -87 då Volvo lade ner tävlingsverksamheten och återstående bilar och delar såldes ut.

 

Karossen är motsvarande USA-modellen av 242turbo färg: röd 173, inredning: svart skinn. Fronten är den svenska/europeiska typen.

 

Originalmotorn är en B21 med 405-topp, grupp A-kam gen.1, grupp A turboaggregat, grupp A inloppsrör med spridare och luftmassamätare för vatten insprutning, grupp A aluminiumintercooler m.m., effekt vid 1,05bar laddtryck 225hk.

 

Original växellåda är en M46 med aluminiumhus, förstärkt enligt Volvos instruktion för grupp A (bl.a.frästa spår i lamellen, höjt oljetryck och demonterat strypmunstycke för snabbare växling).

 

Bakaxel: 1031 med diffbroms, förstärkta bussningar.

 

Chassi: Volvo Motorsport fjädrar, de Carbon stötdämpare, förstärkta bussningar, org. turbo krängningshämmare.

 

Bromsar: Org. med Mintex racingbelägg och Castrol SRF bromsvätska.

 

2 uppsättningar hjul finns till bilen, org. Turbofälgar 6x15 med 195/60 däck och grupp A fälgar BBSracing 9x17, ev. kan jag skicka med gat-däck till dessa.Jag har även lösa fälgbanor till dimension 8x16 till dessa (användes första åren i grupp A).

 

Den motorn som sitter i bilen idag är byggd på B23stomme men motsvarar i övrigt org. utförande, växellådan är bytt till en 5-växlad getrag (option).

 

Naturligtvis medföljer ALLA org. delar i bra skick för att kunna återställa bilen i exakt originalutförande!

 

Bilen har gått 9900mil och har aldrig gått körts på vintern (d.v.s absolut INGEN rost!), och är i nyskick. Den är värderad till 90000kr av Bilsport och MC specialförsäkring (Atlantica).

 

Jag hade tänkt mig ca. 65000-70000kr ber. på utrustning, hör av dig så diskuterar vi!"

Jeg er rimelig sikker den ble levert med 155hk (sikkert nedskrudd turbotrykk), samt en "ekte" gr.a. leveres ikke med m46.

 

De hadde M51.

 

GpA's were fitted with a special magnesium alloy bellhousing, and only 20-30 were made. Magnesium is an additional 40% lighter than aluminium.

 

igjen, her snakker vi om forskjeller fra gate gr.a. og "ekte" gr.a.

de fleste tenker på 340-375hk b21et, når de tenker på gr.a.

 

desverre kjøpte volvo tilbake alle de "råe" gr.a. bilene og brukte de selv i race.

litt juks egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker den ble levert med 155hk (sikkert nedskrudd turbotrykk), samt en "ekte" gr.a. leveres ikke med m46.

 

De hadde M51.

 

 

 

igjen, her snakker vi om forskjeller fra gate gr.a. og "ekte" gr.a.

de fleste tenker på 340-375hk b21et, når de tenker på gr.a.

 

desverre kjøpte volvo tilbake alle de "råe" gr.a. bilene og brukte de selv i race.

litt juks egentlig.

 

Kanskje noen av de 500 EVO-modellene ble levert med "bare 155 hk".

 

Selvfølgelig ble ingen "ekte" gr. A levert med M46-kasse! Derimot skal M46-kassene modifiseres iht. Volvos krav for Evo-motoren på 225 hk. Selv synes jeg det er litt "spooky" å bruke M46 på en slik motor!

 

Slenger på denne linken, uten å lage nytt innlegg:

 

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=61111&highlight=grupp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen av de 500 EVO-modellene ble levert med "bare 155 hk".

 

Selvfølgelig ble ingen "ekte" gr. A levert med M46-kasse! Derimot skal M46-kassene modifiseres iht. Volvos krav for Evo-motoren på 225 hk. Selv synes jeg det er litt "spooky" å bruke M46 på en slik motor!

ja, men jeg ble litt sjokkert av dette selv ser du..

en kis fra http://www.turbobricks.com snakket om at han hadde 242 gr.a. flathood.

men det var stålpanser!!

 

de som ble solgt i usa, ble gjerne solgt med stålpanser, automatgir, 155hk,etc.

det jeg forbinder med ekte gr.a., er alu panser, gr.a. vinge, SKIKKELIGE understell, samt 340-375hk., etc.

 

men dog: jeg ville gjerne hatt en original gr.a.,selv om den bare hadde hatt usle 155hk. men jeg ville ikke betalt for den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår